Megrepesztette a kormány egységét a reptéri lobbi

felszálláshoz készülődik egy Malév repülő a  Ferihegyi repülőtér kifutópályáján 2004. szeptemberében, mentesül egy törvény alapján a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér üzemeltetője, a Hochtief a helyi iparűzési adó alól
Vágólapra másolva!
Több levélben és személyes találkozón győzködte a Budapest Airport vezérigazgatója a Nemzetgazdasági és a Fejlesztési Minisztérium képviselőit arról, hogy mentesítsék a céget egy milliárdos nagyságrendű helyi adó megfizetése alól - derül ki az [origo] birtokába került dokumentumokból. A kormánypártok tavaly év végén meg is szavazták a mentességet, amit egy fideszes képviselő most visszavonna. Az adómentesség felszámolását Orbán Viktor és a Fidesz vezetése is támogatja, a gazdasági minisztérium viszont ellenszegült akaratuknak.
Vágólapra másolva!

"Az új jogszabályok értelmében a Budapest Airport Zrt. telekadó-fizetési kötelezettségei a jelenlegi évi 700 millió forintról több mint 200 százalékkal, körülbelül 2,2 milliárd forintra emelkednének. Egy ilyen hatalmas és rendkívüli pénzügyi teher jelentős versenyhátrányt jelent a reptérnek, de a magyar turizmus-vendéglátás, valamint a vagyonkezelési és privatizációs szerződések szempontjából is kritikus" - ezekkel a szavakkal érvelt a repülőtéri területek telekadó-mentességének megszüntetése ellen Völner Pálnak, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) infrastruktúráért felelős államtitkárának írt levelében december 22-én a ferihegyi repteret üzemeltető Budapest Airport (BA) vezérigazgatója.

Az [origo] birtokába került dokumentum szerint Jost Lammers addigra már többször tárgyalt a cég által kifogásolt adóról a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) adóügyi helyettes államtitkárával, Balog Ádámmal. A levél folytatásában a BA vezérigazgatója arról ír, hogy "a helyettes államtitkár úrral kiváló együttműködésben" elkészült annak a törvénymódosításnak a tervezete, amely fenntartja a reptér speciális területeinek adómentességét.

Orbánnál is kiakadt

A levél arról a törvénymódosításról szólt, amelyet az Országgyűlés a tavaly év végi törvényhozási hajrában, december 23-án szavazott meg. A formálisan Papcsák Ferenc fideszes képviselő által jegyzett módosító javaslat - a vezérigazgató kívánságának megfelelően - kivette a helyi adók hatálya alól a repülőterek "szilárd burkolatú mozgási területeit", vagyis a kifutópályákat, gurulóutakat, műszaki és forgalmi előtereket, illetve azok biztonsági sávjainak földterületeit.

A Budapest Airportnak (pontosabban a tulajdonos német Hochtiefnek) kedvező változtatás több százmillió forintos bevételkiesését okoz annak a három önkormányzatnak - a XVII. és a XVIII. kerületnek, valamint Vecsésnek -, amelyek közigazgatási területén a több mint 1500 hektárnyi reptér elterül, ezek ugyanis számoltak a telekadó bővítéséből befolyó, önkormányzatonként akár 500 millió forintot is elérő bevételekkel. A törvénymódosítást ráadásul alig egy hónappal az után fogadták el a kormánypártok, hogy az adóztatás lehetőségét a novemberben elfogadott 2012-es adócsomag megteremtette.

A módosítás az [origo] információi szerint utólag a miniszterelnököt is felháborította, Orbán Viktor azt is felvetette, hogy ki kell vizsgálni, hogyan, kinek a javaslatára és közreműködésével kerülhetett a parlament elé olyan indítvány, amely több százmillió forintot vesz el a forráshiányos önkormányzatoktól, és ugyanennyit hagy a reptér-üzemeltető német cég zsebében.

Nem lobbiztak kifejezetten

Papcsák Ferenc az [origo]-nak azt állította, hogy azért ő nyújtotta be a javaslatot, mert a Fidesz jogi kabinetjének vezetőjeként ez az ő dolga, de a kormányfőt is felbosszantó előterjesztés szerinte a Fidesz gazdasági kabinetjétől érkezett. A gazdasági kabinetet vezető Rogán Antal viszont azt mondta, hogy hozzájuk a gazdasági minisztériumtól érkezett a javaslat, amelyet a fejlesztési tárca kérésére nyújtott be az alaptörvény karácsony előtt elfogadandó 150 oldalas módosító csomagjába építve az NGM.

Forrás: Budapest Airport fotó
Behavazott kifutópálya Ferihegyen - adómentes marad?

Hardy Mihály, a Budapest Airport szóvivője pedig szerdán azt mondta az [origo]-nak, hogy "nem lobbiztak kifejezetten", csak felhívták a döntéshozók figyelmét, hogy milyen nehéz helyzetbe hozhatja a társaságot, ha az új szabály alapján kivetik az adót a kerületek.

Nem kívánt állami kockázati esemény

A birtokunkba jutott dokumentumok - köztük a fent idézett levél - szerint azonban a BA jelentős energiákat mozgatott meg, hogy elkerülje a milliárdos adóterhet. A Budapest Airport vezérigazgatója a birtokunkba jutott dokumentumok szerint már november 8-án - a cégnek még hátrányos adócsomag megszavazása előtt - levelet írt a nemzeti fejlesztési és a nemzetgazdasági miniszternek, arra kérve, hogy tekintettel a reptér-üzemeltetés sajátos területi igényeire vonják vissza a cég árbevételének öt százalékát is elérő többletterhekkel járó, az adóztatást lehetővé tevő jogszabályi változtatásokat.

A kérést és a panaszt egy másik levél tanúsága szerint Jost Lammers november 25-én, a módosítások megszavazása után is megismételte, azzal a kiegészítéssel, hogy "tisztelettel felajánljuk kollégáink megjelenését bármely egyeztetésen, amennyiben ez elősegítené a kétségkívül egyik fél által sem kívánt Állami Kockázati Esemény bekövetkezésének elkerülését".

Azt a levélben nem fejtette ki a vezérigazgató, hogy mit ért "állami kockázati eseményen". Más forrásból azonban tudni lehet, hogy Lammers mire gondolt: Riz Levente, XVII. kerületi polgármester és fideszes képviselő februárban, a Malév-privatizációt vizsgáló bizottság felállításáról szóló vitában idézte a privatizációs szerződés vonatkozó részét. E szerint az állam köteles megtéríteni azt az összeget, amely az üzemeltető számára kedvezőtlen jogszabályi változás miatt esik ki a reptér bevételeiből.

Hallgatott a jó tanácsra az államtitkár

A birtokunkba jutott dokumentumok szerint a BA vezérigazgatója személyes találkozókat is folytatott az NGM helyettes államtitkárával. Ezekre a tárgyalásokra hivatkozva kért az említett levélben Jost Lammers december 22-én megerősítő nyilatkozatot a fejlesztési minisztérium helyettes államtitkártól, arra is felhívva Völner Pál figyelmét, hogy a módosítást mindenképpen még december 23-án - vagyis másnap - el kell, hogy fogadja a parlament.

A kérést egy ugyancsak birtokunkba jutott másik levél tanúsága szerint Völner Pál megszívlelte: Matolcsy György nemzetgazdasági miniszternek és az adóügyi helyettes államtitkárnak írt december 23-i keltezésű levelében ugyanis a repterek telekadó-mentességének eltörlése miatt az üzemeltetőkre háruló aránytalan többletteherről ír, és jelzi, hogy a jogszabály olyan módosítását tartja szükségesnek, amely fenntartja a korábbi mentességeket.

Mást akar a kormányfő, mint az NGM

Bár a cég az év végén megúszta a fizetést, most rosszabb helyzetbe kerülhet. A Malév időközben bekövetkezett csődje miatt csökken a reptér forgalma, és ezzel a bevételei is, ráadásul Riz Levente, a XVII. kerület polgármestere nemrég benyújtott egy javaslatot, amelyben a reptéri lobbi befolyására visszaadott adómentesség megszüntetését kezdeményezte. A helyi adókról szóló törvényhez benyújtott javaslatot információink szerint a Fidesz és a KDNP frakcióelnöksége jóváhagyta, és a miniszterelnök környezetéből származó információink szerint Orbán Viktor is kifejezetten azt képviseli, hogy a német reptér-üzemeltető cég (illetve általában a külföldi cégek) ne kapjanak a decemberben elfogadotthoz hasonló mértékű adókedvezményeket.

A Nemzetgazdasági Minisztérium ugyanakkor a jelek szerint továbbra is a BA telekadó-mentessége mellett áll: a parlament költségvetési bizottságának hétfői ülésén a tárca képviselője nem támogatta a XVII. kerületi polgármester indítványát, és a bizottság kormánypárti többsége emiatt le is szavazta a javaslatot. A bizottság alelnöke, a KDNP-s Seszták Oszkár az [origo] kérdésére azt mondta: nem meggyőződésből szavaztak Riz Levente indítványa ellen, hanem azért, mert látták, hogy az NGM véleménye nem esik egybe egyes kormánypárti képviselőkével. A javaslat ugyanakkor nem bukott el teljesen, mivel a szükséges egyharmadnyi támogatást megkapta a kormánypárti képviselőktől, ami azt jelenti, hogy a módosításokról tartandó parlamenti szavazáson még egyszer a képviselők elé kerülhet. "Ezzel időt adtunk a frakciónak a javaslat átgondolására" - mondta Seszták Oszkár, hozzátéve, hogy "az ügyben addig nemcsak az NGM és a frakció közötti, de a kormányon belüli nézetkülönbségeket is tisztába kell tenni".

Az adóztatási lehetőség esetleges újbóli bevezetéséről a Budapest Airport szóvivője szerdán azt mondta, aggódva várják a fejleményeket, a telekadó-mentesség ismételt megszüntetése szerinte ugyanis végképp tönkretenné a Malév megszűnése miatt amúgy is túléléséért küzdő repülőteret. Eddig azonban Hardy Mihály állítása szerint még nem egyeztettek újra a gazdasági és a fejlesztési minisztérium vezetőivel.

Az új helyzetről szerettük volna megkérdezni az NFM infrastrukturális államtitkárának véleményét, aki az idézett decemberi levélben személyesen kérte az NGM-től a reptér-üzemeltetőnek kedvező módosításokat. Völner Pál azonban külföldi tárgyalásaira hivatkozva elhárította megkeresésünket, és későbbi tájékoztatást ígért decemberi közbenjárásáról is, mondván "az olyan régen volt, hogy arra nem emlékezhet".