Baltával estek neki az alsós tananyagnak

2012.04.28. 8:10

Csukás István kikerül, Wass Albert viszont bekerül a kötelező olvasmányok közé a nemzeti alaptantervben az [origo] információi szerint. Az oktatási államtitkárság megfogadta a kritikák egy részét, és baltával esett neki a tervezett tananyagnak. Kevesebb lesz a kötelező előírás, de az akadémia kérésére több lesz a kísérlet fizikából és kémiából, és egy kis trükkel beszuszakolták Kertész Imre Sorstalanságát is.

Wass Albert tájleírását is kötelezővé tenné az új nemzeti alaptantervben (NAT) az oktatási államtitkárság - tudta meg az [origo] az alaptanterv egyik kidolgozójától. Az új NAT-ra érkezett észrevételek alapján bekerül a tanterv irodalmi részébe Kertész Imre Sorstalanság című regénye is, viszont Csukás Istvánt törlik a kötelezők közül.

Február elején hozták nyilvánosságra az új nemzeti alaptanterv tervezetét, amely azt szabályozza, hogy milyen nevelési alapelveket kell betartaniuk a magyar iskoláknak, és melyek azok az alapismeretek, amelyeket minden diáknak el kell sajátítania a közoktatásban. Az új NAT, amely 2013 szeptemberétől felmenő rendszerben lépne életbe, leginkább abban különbözik a jelenleg is érvényes tantervtől, hogy részletesen előírja a kötelező tartalmakat, irodalomból például cím szerint felsorolja, milyen regényeket és novellákat kell elolvasniuk a magyar diákoknak.

A vitára bocsátott tervezethez egy hónap alatt 648 személytől 1651 észrevétel érkezett, és a többség a magyar nyelv és irodalom, az ember és társadalom, illetve az ember és természet fejezetekhez szólt hozzá - tudtuk meg a NAT kidolgozását felügyelő Oktatáskutató és Fejlesztő Intézettől (OFI). Két, a NAT kidolgozásában résztvevő szakértő is azt mondta az [origo]-nak, hogy a hozzászólások többsége, nagyjából a fele, a kötelező olvasmánylistát kritizálta.

Tormay Cécile ellen a bizottság tiltakozott

"Több százan elküldték ugyanazt a formalevelet, amelyben azt követelték, hogy Tormay Cécile írónő is kerüljön a tananyagba" - mondta a tanterv egyik kidolgozója az [origo]-nak. Tormay Cécile, a XIX. és XX. század fordulóján élt írónő munkásságának tanítását a Jobbik sürgette az elmúlt hetekben. Ferenczi Gábor jobbikos képviselő írásbeli kérdést is feltett Réthelyi Miklós nemzeti erőforrás miniszternek, amelyben a NAT-ba követelte Tormay Cécile-t. (A leszbikus viszonyokkal is hírbe hozott írónő közéleti szerepvállalása alapján a jobboldalhoz állt közel, 1919-ben ő alapította a Magyar Asszonyok Nemzeti Szövetsége nevű konzervatív-keresztény női szervezetet, és többször támadta a trianoni szerződést.)

Réthelyi Miklós a parlament honlapján is olvasható válaszában azt írta a jobbikos képviselőnek, hogy a NAT-ban "nevesíteni csak olyan szerzőket kíván, akiknek életműve az irodalomtörténetben rögzült értéket képvisel, kortárs politikai szerepvállalásától függetlenül". Információink szerint a kötelező olvasmányokat összeállító szakértők lemondással fenyegették az államtitkárságot arra az esetre, ha Tormay Cécile bekerülne a tananyagba.

Forrás: MTI/Varga György

Az [origo]-nak az egyik szakértő azt mondta, hogy sokan kértek a tantervbe több erdélyi írót, és ezek alapján döntött úgy a bizottság, hogy középiskolában Tamási Áron, az alsó tagozatosoknak pedig Wass Albert Tavak és erdők könyve című műve lesz kötelező. Többen kortárs írókat is javasoltak, Esterházy Pétert vagy Nádas Pétert például, de a bizottság úgy döntött, hogy élő szerző nem kerül a tantervbe, ezért húzták ki az eddigi tervezetből Csukás Istvánt is. 

Kertész Imre egy "áthidaló megoldással" kerülhetett a NAT-ba - mondta az egyik szakértő. A Nobel-díjas írónak egy külön, "irodalmi díjak nevű rovatot" nyitottak, amelyben a középiskolásoknak előírják a Sorstalanság elolvasását. A világirodalmi lista csak annyiban változik, hogy zsidó szervezetek kérésére a kötelezőknél felsorolt szerzők közé kerül a Nobel-díjas Isaac Singer zsidó-lengyel származású amerikai író is.

Jelszó: baltázni a tananyagot

Az OFI azt mondta, hogy sok hozzászólás a kötelezően előírt tartalmak terjedelmét kritizálta, így az átdolgozott NAT-ban "általánosságban rövidítik és egyszerűsítik a kötelező tananyagot". A tananyag rövidítését maga Hoffmann Rózsa is sürgette márciusban, az InfoRádiónak azt mondta, "generális véleményként fogalmazódott meg, hogy túl sok a tananyag. Ezen még valahogy lehet változtatni, kiadtam a jelszót, hogy baltát a kézbe, baltázni a tananyagot".

Az OFI nem árulta el, hogy pontosan mi kerül majd ki a tantervből, csak annyit írtak: "az egyes műveltségterületi anyagok talán terjedelmesebbek lettek az optimálisnál", így rövidítik azokat. Példaként említették a fejlesztési feladatok csökkentését, és azt, hogy történelemből mégsem növekszik a politikatörténeti témakörök száma. Úgy tudjuk, hogy a magyar irodalom területén például úgy kívánják rövidíteni a tananyagot, hogy több kötelező mű majd csak a kerettantervekben jelenik meg.

Az új NAT előírja majd azt is, hogy fizika- és kémiaórán hangsúlyosabb legyen a kísérletek szerepe és száma - közölte az OFI. Ezt információnk szerint a Magyar Tudományos Akadémia kérte. Ezt alátámasztja, hogy márciusban az MTA főtitkárhelyettese, Csépe Valéria az MTI-nek azt mondta, hogy a NAT tervezete "nagyon egyenetlen anyagot tartalmaz". A főtitkárhelyettes például fontosnak nevezte, hogy a gyakorlat visszakerüljön az iskolába, különösen az alsóbb évfolyamokon.

A tervek szerint áprilisban került volna a kormány elé az átdolgozott nemzeti alaptanterv, de a tervezet elfogadása az oktatási államtitkárságról származó információnk szerint néhány hetet csúszik. Az államtitkárság tervei szerint miután elfogadta a kormány, a nyáron elkészítik a NAT-ot részletesen kibontó kerettanterveket, ősszel pedig elkezdik írni a kerettantervekre épülő tankönyveket, 2013 szeptemberétől pedig már az új NAT alapján tanulnának az elsősök, az ötödikesek és a kilencedikesek.

Hamarosan benyújtják

Hoffmann Rózsa oktatási államtitkár szombaton, az Ifjúsági Kereszténydemokrata Szövetség (IKSZ) küldöttgyűlésén jelentette be hivatalosan, hogy elkészült a Nemzeti alaptanterv. Az oktatási államtitkár közölte: a napokban benyújtja az államtitkárság a javaslatát a kormánynak, és reményei szerint még májusban elfogadhatja azt. Hoffmann azt mondta, hogy bár nincsenek pontos statisztikái, úgy érzi, hogy mintegy 10 százalékkal csökkent a tananyag mennyisége az új NAT eredeti változathoz képest.



KAPCSOLÓDÓ CIKK