Karinthy, Arany és Camus a magyarérettségin

Diákok írják a magyar nyelv és irodalom írásbeli érettségi vizsgát az ELTE Apáczai Csere János Gyakorlógimnázium és Kollégium egyik tantermében
Vágólapra másolva!
Karinthy Frigyes két karcolatának összehasonlító elemzése, Arany János Tetemre hívás című művének elemzése és a heroikus életfelfogásról szóló érvelés közül választhattak a diákok a középszintű magyarérettségin. Emelt szinten Heltai Jenő egyik novellája és a nyelvújítás is szerepelt a feladatok között.
Vágólapra másolva!

Az Eduline.hu oktatási portál információi szerint Karinthy Frigyes Tanár úr kérem című karcolatfüzérének két része - A jó tanuló felel és A rossz tanuló felel - az összehasonlító elemzés alapja, de lehetett választani Arany János Tetemre hívás című művének elemzését is.

Az érveléses feladathoz kapcsolódó idézet Albert Camus Pestis című regénye, ebben a feladatban irodalmi példák segítségével kell érvelni a heroikus életérzés mellett vagy ellen - írja a portál. A szövegértési feladat kérdéseire az 1988-as Nemzeti olvasókönyv könyvismertetőjének részlete alapján kellett válaszolniuk a diákoknak.

Az MTI információi szerint az emelt szintű érettségi vizsgát választóknak Heltai Jenő Nagyapó című novelláját kellett értelmezniük, és választ adniuk arra, miként érvényesülnek benne a tragikus és a komikus elemek. A feladatok között szerepelt tudományos, természettudományos problémák és tudományos karakterek bemutatása irodalmi műveken keresztül. Emellett az érettségizőknek olyan feladatuk is volt, hogy bevezetőszöveget írjanak egy olyan kiállításhoz, amelyet a Petőfi Irodalmi Kör szervez a nyelvújításról fiataloknak.

Hétfőn reggel az [origo]-nak nyilatkozó érettségizők Örkény-elemzésre számítottak, de a többség a matektól és a töritől tart, mert ott nem lehet kamuzni.

Forrás: MTI/Koszticsák Szilárd
Érettségi az ELTE Apáczai Csere János Gimnáziumában

A hétfői vizsgákon középszinten 1.208 helyszínen 87.324 diák, emelt szinten 43 helyszínen 1.540 tanuló ad számot tudásáról. Az oktatási államtitkárság tájékoztatása szerint a középszintű írásbeli 240 percig tart, ezalatt a diákoknak két feladatlapot kell megoldaniuk, a szövegértési feladatlapra 60 perc, a szövegalkotási feladatlapra pedig 180 perc áll a rendelkezésre. A diákok először a szövegértési feladatlapot oldják meg, és csak ennek az összegyűjtése után kezdhetik meg a szövegalkotási feladatlap megoldását.

A vizsgázók a szövegértési feladatlapon belül a rendelkezésére álló időt tetszésük szerint oszthatják meg az egyes feladatok között és azok megoldásának a sorrendjét is maguk határozzák meg. A vizsgázó által választott feladat megoldásának elvárható terjedelme 500-1.500 szó.

Hivatalos tájékoztatás az idei tételekről a vizsgák befejeztével, délután egy óra után várható.

Délutánra megoldjuk a feladatokat

Az írásbeli vizsgák ideje alatt az érettségizőkkel együtt kérésünkre középiskolai tanárok is megoldják a feladatokat. Az általuk kidolgozott lehetséges megoldásokat nem sokkal a vizsgák befejezése után olvashatják majd az [origo]-n!