Nem tetszenek az iskolasmasszerek az ombudsmannak

Vágólapra másolva!
A rendőrök nem fogják tudni melyik diák lóg, az iskolaőrök pedig azt, hogy milyen testi kényszert alkalmazhatnak a diákokkal szemben - figyelmeztetet az iskolakerülés rendészeti eszközökkel akadályozó előterjesztés hibáira Szabó Máté ombudsman. Az állampolgári biztos szerint át kell dolgozni a javaslatot, de ő inkább az iskolapszichológusi hálózatot fejlesztené.
Vágólapra másolva!

Nem ért egyet Szabó Máté ombudsman azzal a tervezett törvénymódosítással, amely rendészeti eszközökkel akadályozná az iskolakerülést, és lehetővé tenné, hogy az oktatási intézmény testi kényszer alkalmazásának jogával is felruházott iskolaőröket alkalmazzon. Az előterjesztés átdolgozását kéri.

Az előterjesztés többek között a tanítási napon a tanítási órától vagy az iskola által szervezett foglalkozástól engedély nélkül távolmaradó, vagy onnan engedély nélkül eltávozó tanköteles tanulóval szembeni intézkedéseket tenne lehetővé a rendőrség számára. Szabó Máté szerint ez azért aggályos, mert a rendőrök nincsenek tisztában a gyermekek teljes körű iskolai elfoglaltságával, így nem tudják megítélni, hogy mikor vannak jogszerűen távol. Az sincs meghatározva, hogy milyen igazolással kell rendelkeznie a tanulónak ahhoz, hogy a rendőr ne gondolja róla azt, hogy lóg.

Az előterjesztés lehetővé tenné, hogy az iskolák iskolaőröket vegyenek fel, akik arányos mértékű testi kényszert is alkalmazhatnának. Az ombudsman szerint ez az alapvető jogokkal összefüggő visszásság közvetlen veszélyét idézné elő, különösen úgy, hogy a köznevelési törvényben nem tisztázott az arányos mértékű testi kényszer fogalma. Aggályosnak tartja a biztos azt is, hogy az előterjesztés nem tartalmazza az iskolaőr képesítési előírásait.

Szabó Máté nem ért egyet azzal, hogy az iskolapszichológusi hálózat fejlesztése helyett az erőszak jelenségét a testi kényszer alkalmazásának jogával is felruházott iskolai alkalmazott bevonásával szeretnék visszaszorítani. Az ombudsman szerint a gyermekek rendszeres iskolába járásának előmozdítását, ott a magatartási szabályok betartását és betartatását nem lehet rendészeti kérdésként kezelni. Eredményt a gyermekek között fennálló hátrányok csökkentésével, az iskolában pedig pedagógiai módszerekkel lehet és kell elérni - közölte Szabó Máté.