Rendben befejeződtek a magyar írásbelik

Vágólapra másolva!
Hétfőn kora délután befejeződtek a magyar írásbeli érettségik. Középszinten Albert Camus, Arany János és Karinthy Frigyes művei közül választhattak a diákok, emelt szinten egy Heltai-novellát kellett elemezni.
Vágólapra másolva!

Rendben befejeződtek hétfőn a magyar nyelv és irodalom írásbeli érettségik; az Oktatási Hivatal tájékoztatása szerint. Hétfőn reggel négy debreceni középiskolában késve indult meg az érettségi bombariadó miatt. A középszintű magyar nyelv és irodalom írásbeli érettségi első része, a 40 pontos, 60 perces szövegértési feladatsor Lukácsy Sándornak a Nemzeti olvasókönyvhöz írt bevezetőjére tett föl kérdéseket. A nemzeti tudat fontosságát taglaló szöveghez tíz feladat tartozott, amelyek az adatok visszakeresésére és a szerzői szándék megértésére is vonatkoztak - olvasható a vizsgák után az MTI-hez eljuttatott összegzésben.

A második részben, 60 pontért három feladat közül egyet kellett megoldaniuk a vizsgázóknak három órában. Az érvelési feladatban az idén egy Camus-idézet kapcsán a hősies magatartás értékeléséről kellett állást foglalni, a véleményt irodalmi alakok bemutatásával alátámasztva. Az egy mű értelmezése Arany János Tetemre hívás című balladájának adott szempontú vizsgálatát kérte. Az összehasonlító elemzésben Karinthy Frigyes ikerkarcolatainak - A jó tanuló felel és A rossz tanuló felel - összevetése szerepelt, az elbeszélői nézőpont és a címszereplőkhöz való viszony középpontba állításával - közölték.

Nincs nagy tétje az érettséginek, mert úgyis kevesen kerülhetnek be államilag finanszírozott helyekre az egyetemeken, főiskolákon - mondták magyarérettségire siető diákok az [origo]-nak hétfőn. A diákok többsége azt mondta, a matektól és a történelemtől jobban tartanak, mint a magyartól, ahol valamit úgyis lehet kamuzni.

Emelt szinten Heltai novellát kellett elemezni

Az emelt szintű írásbeli érettségi négy órában négyféle feladatot tűzött ki a vizsgaleírásnak megfelelően, és a vizsgázónak mind a négy feladatot meg kellett oldania. A 40 pontot érő nyelvi-irodalmi műveltségi feladatsor kiinduló szövege Németh G. Bélának a Hét évszázad magyar költői című antológiához írt utószava volt. A tíz feladat a szöveg megértésén túl nyelvi (mondatelemzési, stilisztikai) és irodalmi (többek között szerzők, művek, toposzok, ritmusok) ismereteket várt el.

Az egy mű értelmezése feladat (25 pont) Heltai Jenő novellájának (Nagyapó) elemzését kérte. A Reflektálás egy jelenségre nevű feladatban (20 pont) az irodalom és a természettudomány kapcsolatáról kellett kifejteni a véleményt. A gyakorlati írásbeliség feladat (15 pont) témája egy üdvözlő beszéd, amely a nyelvújítási mozgalom értékeire hívja fel a figyelmet.

Mindkét szinten összesen maximum 100 pontot lehet elérni. Ebből helyesírási hibákért legfeljebb 15 pont veszíthető. Helyesírási szótár használatát engedélyezték. Az elemzésre szánt szövegeket mindkét szinten tartalmazták a feladatlapok. Az érettségik kedden a matematika írásbelikkel folytatódnak.

Délutánra megoldjuk a feladatokat

Az írásbeli vizsgák ideje alatt az érettségizőkkel együtt kérésünkre középiskolai tanárok is megoldják a feladatokat. Az általuk kidolgozott lehetséges megoldásokat nem sokkal a vizsgák befejezése után olvashatják majd az [origo]-n!