Ócskavasként végzik a kiszolgált orosz metrókocsik

budapest, metró, kiszolgált orosz metrókocsik, BKV
Vágólapra másolva!
Egy darab régi orosz metrókocsi múzeumba kerül, az összes többi, amelyet a kettes metróvonalról kiszuperálnak, ócskavasként végzi. A BKV szerint azért nem lehet kreatívabban hasznosítani a kibelezett járműveket, mert azbeszt is maradt bennük. A kocsiszekrények között volt olyan, amelyik kevesebb, mint félmillió forintért kelt el.
Vágólapra másolva!

A kettes metróvonalon Budapesten március közepe óta hétvégenként már csak Alstom-szerelvényeket lehet látni, most már csak a reggeli és délutáni csúcsidőben akad néhány régi orosz metrókocsi, és áprilisban végleg kivonják a forgalomból a hatvanas-hetvenes évek óta megszokott szerelvényeket.

A kiszuperált kocsiknak nem lesz búcsúztatójuk, és a jövőben sem nézheti meg őket túl sok helyen az, akinek nagyon a szívéhez nőttek. A hármas metróvonalon kívül majd csak a szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeumban lehet látni egyet az EV és EV3 típusú járművek közül.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Áprilisban végleg elbúcsúznak az orosz metrókocsiktól a kettes vonalon

A többiből viszont ócskavas lesz. A BKV folyamatosan vonja ki a legrégebbi és legrosszabb állapotban lévő kocsikat a forgalomból. Nagyjából húsz kocsi van még elég jó állapotban ahhoz, hogy tovább működjön, ezeket átviszik a hármas metróvonalra. A kiszuperált kocsik többségét a BKV meghatározott bontási és selejtezési eljárás után eladja. A szétbontott kocsikból minden, még hasznosítható alkatrészt - kereket, vontatómotort, légsűrítőt - kiszednek, és csak a maradékot, azaz lényegében a kocsiszekrényt adják el. Így lesz az eredetileg 31,5 tonnás kocsikból 12,3-14,2 tonna ócskavas.

Az értékesítés meghirdetés útján, árajánlati verseny lebonyolításával történik, és a kocsit a legmagasabb ajánlati árat adó kapja, a darabolás, a rakodás és a szállítás költsége a vevőt terheli - közölte a BKV az [origo]-val. A BKV a honlapján hirdette meg a leselejtezett, üzemképtelen metrókocsikat, például így. Ebből a hirdetésből kiderül, hogy az áru járműhulladéknak minősül, és nagyjából 12 tonna vas, 200 kilogramm szigetelt rézkábel, 100 kilogramm alumínium és mintegy 80 kilogramm azbeszt van benne.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Kibelezve a súlyuk már nincs feleakkora sem

Eddig huszonnégy bontott metrókocsit sikerült eladni, két hulladékkereskedő cégnek. Az azbeszt miatt a kocsiszekrények veszélyes besorolást kapott hulladéknak minősülnek, így a BKV szerint "csak a hulladékkereskedők jelentettek potenciális vásárlóerőt, hiszen azok vásárolhatnak ilyen anyagokat, akik a veszélyes hulladék begyűjtésére, átvételére környezetvédelmi engedéllyel rendelkeznek".

A leselejtezett metrókocsik ára 456 ezer és 860 ezer forint között mozgott.

Ebben a hangos képriportban végigkövetheti a régi metrókocsik és karbantartóik mindennapjait.