Először az emberek pénztárcáját kéne megtömni

Vágólapra másolva!
V betűs logóval, ingyen WIFI-vel és különleges weblappal venné fel a versenyt a belvárosi plázákkal az V. kerületi önkormányzat. A cél a Váci utca forgalmának növelése. Az üzlettulajdonosok szerint a magyarok már rég eltűntek a belváros szívéből, mert méregdrága a parkolás, pénzük sincs rá, és mindent megkapnak a közelben lévő plázákban.
Vágólapra másolva!

"Fel kell venni a versenyt a bevásárlóközpontokkal" - mondta Puskás András V. kerületi polgármester azon a sajtótájékoztatón, ahol bejelentették: önkormányzati céget alapítottak és új márkastratégiát dolgoznak ki a belvárosi üzletek forgalmának élénkítésére. Az alpolgármester szerint a plázákat túl közel engedték a belvároshoz, a régi kereskedelmi központ kárára, ezt szeretnék visszafordítani azzal, hogy egy bevásárlónegyedet alakítanak ki a belvárosi utcákból, és azt a bevásárlóközpontokhoz hasonlóan menedzselik.

Ez a "virtuális pláza" az önkormányzat elképzelése szerint a Kálvin tértől egészen a Szabadság térig tartana, és alapvetően a Váci utcát, illetve a környező mellékutcákat foglalná magába. Az új önkormányzati cégnek, a Váci utca Bevásárlónegyed Nonprofit Kft.-nek az lesz a feladata, hogy egységes arculatot teremtsen a belvárosi üzletek számára, és "újramárkázza" a Váci utcát.

A Váci utca 1966-ban Forrás: Fortepan


Az új cég évi kétszázmilliós költségvetésből gazdálkodhat, a harmadik évtől azonban már bevonnák a költségekbe a csatlakozó üzletek tulajdonosait is, akik az alpolgármester szerint addig csak haszonélvezői lennének a projektnek. "A régi arculatot szeretnénk visszahozni" - mondta az új cég ügyvezetője, Michael Caroll, akit az alpolgármester olyan nemzetközi szaktekintélyként mutatott be, aki már évek óta Magyarországon él. Ő készítette többek között a most konkurenciának számító Duna Plaza és a Campona arculatát is.

Ez egy halott város lesz

V betűs logó, weblap, ingyenes WIFI, show-műsorok, érintőképernyős információs pontok, hirdetések városszerte - a sajtótájékoztatón több minden is elhangzott, hogy az új cég milyen eszközökkel akarja visszacsábítani az vásárlókat a Váci utcába. Egyelőre azonban csak egy magazin első száma készült el, amelyhez a tervek szerint minden csatlakozó üzletben hozzá lehet majd jutni, a célja pedig a Váci utca népszerűsítése. A negyedben állandóan jelen lesz a közterület-felügyelet, és megerősítik a takarítást.

"Ha nem tesznek valamit, ez egy halott város lesz"- mondta az [origo]-nak egy a Váci utca közvetlen szomszédságában lévő szőrmebolt tulajdonosa. Szerinte a környéken "lényegében nulla a magyar vásárló", és bár a Váci utcán mindig van, aki kivegye az üzlethelységeket, a környező utcákban üresen tátongnak a kirakatok. Egy ruhaboltos szerint a külföldiek szezonálisak, így belőlük csak úgy lehet fenntartani a boltot, ha magas profitot számolnak rá egy termékre, ez viszont épp a magyar vásárlókat üldözné el.

"Minden ilyen ötletnek örülök, muszáj felvenni a versenyt a plázákkal" - mondta az önkormányzat ötletéről. Neki vállalkozóként az a tapasztalata, hogy jó marketinggel és összefogással meg lehet növelni a forgalmat. "A cél, elérni, hogy egy család akár egy kávéra bejöjjön kiülni a Vörösmarty térre" - mondta. Szerinte ugyan egy plázának megvan az az előnye, hogy nem fagy szét benne az ember télen, "a Váci utcának azonban van hangulata". Ő azt mondta szívesen részt venne az önkormányzat projektjében.

1972 Forrás: Fortepan/Urbán Tamás


A szőrmés boltos azonban szkeptikus az elképzelésével kapcsolatban. "Újságok nem fogják bevonzani az embereket a Váci utcába" - mondta. Szerinte elsősorban a parkolási gondokat kellene megoldani. "A sétálóutcák miatt nem tudnak idejönni parkolni, a parkolóházakban pedig hatalmas összegeket kérnek el" - mondta, hozzátéve, hogy a legközelebbi parkolóházban 650 forintot kérnek el egy óráért. Egy az üzletébe betérő férfi azt is hozzátette, hogy a plázákban amellett, hogy nagyobb a választék, még a parkolás is ingyenes szokott lenni, vagy vásárlással kiváltható.

A parkolási gondokról az alpolgármester is beszélt, szerinte azonban a férőhelyekkel nincsen probléma, inkább az a gond, hogy az autósok nem találják meg a szabad helyeket. Ezért a készülő weblapra például egy olyan szolgáltatást is terveznek, amely online tájékoztatna a szabad parkolóhelyekről a közelben.

Nem pénztárcának való hely

"Itt nem zöldségesek vannak, először az emberek pénztárcáját kéne megtömni" - mondta egy ajándékboltos nő a Váci utca középső részén. Szerinte a legfőbb probléma az, hogy az embereknek nincs pénzük a Váci utcába járni vásárolni, ide inkább csak sétálni jönnek. Egy cipőbolti eladó is azt mondta, hogy inkább a tehetősebb emberek térnek be hozzájuk. "Régebben én is csak sétálni jártam ide, nem volt a pénztárcámnak való hely" - mondta.

Forrás: MTI/Jászai Csaba
A Váci utca manapság

A szőrmeboltos szerint azonban leáldoztak már azok az idők, amikor a Váci utcára azt lehetett mondani, hogy drága. "Itt ugyanazok az üzletek vannak, mint bárhol máshol" - mondta például a Zarára vagy éppen a C&A-ra utalva. Szerinte ezek a multik nem tehetik meg, hogy magasabb árakon adják a termékeiket, mint a plázákban. A kis magánüzletek pedig rá vannak kényszerítve arra, hogy csökkentsék az áraikat, hiszen nincsen elég vevő. A boltos szerint a megoldás az lett volna, ha rendesen betartják a plázastopot, de szerinte ez nem történt meg. "A marketing csak pénzköltés" - mondta.

Az ajándékboltos sem igazán értette az önkormányzat elképzelését, szerinte nehéz lesz egységes arculatot adni egy ajándékboltnak és az olyan multiknak, mint például az Apple. Ráadásul a nagy fluktuáció miatt is nehéz dolga lesz az önkormányzatnak. "Meg lehet állapodni, de nem biztos, hogy az a bolt ott lesz-e még másnap" - mondta, hozzátéve, hogy egy-két évente más tulajdonosok lépnek a régiek helyére.