Az autósoknak fognak fájni a BKV fekete táblái

FUTÁR, utastájékoztató kijelzők a BKK megállóiban
Vágólapra másolva!
A budapesti BKK-megállókban egyre szaporodó, fekete kijelzőket tartó oszlopok egy olyan rendszer alapjai lesznek a fővárosban, amelyből az utasok és a BKK diszpécserei is követhetik majd a buszok, trolik és villamosok útját. A BKK azt reméli, hogy kevesebb járatra lesz szükség, amelyek mégis kevesebbet késnek majd. A projekt 6,7 milliárd forintba kerül, de lehet, hogy csak jövőre indul be. A fejlesztés levét az autósok fogják inni.
Vágólapra másolva!

Másfél hónapja ismeretlen tartóoszlopok és letakart kijelzők kezdtek megjelenni Budapest több megállójában, a szaporodás azóta is tart, és még fog is egy darabig. Az új elemek a fővárosi közlekedés régóta várt, és egyik legnagyobb projektjének a látszati részét képezik. Ha minden oszlop a helyére kerül és működni kezd úgy, ahogy tervezik, akkor összességében kevesebb járat fog közlekedni kevesebb késéssel. A táblák minden megállóban mutatják majd, hogy hány perc múlva érkezik oda a következő járat, és a hangszórók bemondják majd azt is, ha nagyobb késésre kell számítani.

Az új rendszer nemcsak néhány oszlop és kijelző felszerelését jelenti, hanem az összes budapesti villamos, busz és troli integrálását egy központi forgalomirányító rendszerbe. Mindez a BKK FUTÁR (Forgalomirányítási és UtasTÁjékoztatási Rendszer) nevű projektjének keretén belül valósul meg, összesen 6,7 milliárd forintba kerül. "Megvalósítására a BKK és a BKV mintegy 4 milliárd támogatást nyert az Új Széchenyi Tervből, az Európai Unió fejlesztési forrásaiból" - írta kérdésünkre a BKK.

A projekt oroszlánrészéért a Synergon Integrator Kft. felel, az ő feladatuk, hogy a szerteágazó szoftverrendszer összehangoltan működjön. A központi szoftverrendszer legtöbb elemét a német IVU nevű cég szállítja, a kültéri elemeket pedig a Lumino GmbH gyártja.

Épp felszerelnek egy kijelzőt Forrás: BKK/Nyitrai Dávid

Az utasok gyorsabb célbaérése érdekében

A BKK a következőképpen foglalta össze kérdésünkre a projekt lényegét: "A fejlesztés amellett, hogy a műholdas rendszer révén nagymértékben segíteni fogja a közösségi közlekedés valós idejű folyamatos, 24 órán át történő felügyeletét, biztosítja majd azt is, hogy a budapesti tömegközlekedést használók a lehető leggyorsabban érjék el céljukat, miközben tájékozódhatnak a forgalom pillanatnyi állapotáról is."

Ha elkészül a FUTÁR, akkor működni fog a korábbi három helyett egy egységes forgalomirányítási rendszer, egy új diszpécserközpont a Szabó Ervin téren, a diszpécserek munkáját pedig egy informatikia rendszer segíti majd. Ebből kifolyólag "több és pontosabb adat áll majd rendelkezésre a járművek helyzetéről, ezáltal nemcsak az utasok, de a közlekedésszervező számára is tervezhetőbbé válik a közlekedés és pontosabb, megbízhatóbb, költségtakarékosabb menetrendek készülhetnek" - írta a BKK.

A FUTÁR indulása után "soha nem látott részletességű adatokat" szolgáltat majd a BKK-nak, ahol ha nem is azonnal, de idővel ezek feldolgozása után jobban betartható menetrendeket készíthetnek majd. "A közlekedési rend jobban igazodhat a valósághoz, a hétköznapi forgalmi helyzetekhez, ezáltal pedig a késések egy része kiküszöbölhetővé válik" - írták.

Lehet, hogy csak jövőre áll fel a rendszer

Az új rendszer következményeként harminc jelzőlámpás helyszínen részesülnek majd előnyben a tömegközlekedési járművek, ami rövidíti az utazási időt és jelentős megtakarításokhoz vezethet. Az újítás kárvallottjai az autósok lesznek. A Nagykörúton például már korábban a 4-es, 6-os villamosok menetidejére szabták át a jelzőlámpa-rendszert. A villamosok azóta szinte megállás nélkül közlekedhetnek, míg az autósok elfelejthették a zöld hullámot. Több útvonalon hasonló lesz a helyzet, ha beindul a FUTÁR.

Nem tudják pontosan, mikor kezd működni Fotó: Hajdú D. András [origo]

A rendszer bevezetésének elsőszámú indoka "a jelenlegi irányítási rendszer totális elavultsága: ma az irányításért felelős diszpécserek a járművek többségének helyzetét még csak közelítőleg sem ismerik, így zavar esetén rendkívül nehéz a beavatkozás a forgalomba, rendkívül nehéz a menetrend szerinti forgalmat helyreállítani." Másrészt a rádiós kommunikációs rendszerek felett is eljárt az idő, ráadásul az általuk használt frekvenciákat nemzetközi egyezmények értelmében is el kell hagyni.

Dorner Lajos, a VEKE egyesület elnöke szerint ez egy jó elképzelés, amelynek szépséghibája, hogy tíz évvel ezelőtt már szinte minden európai nagyvárosban ilyen egységes forgalomirányítási rendszer működötött. Hogy mikorra lesz kész a rendszer, azt nem tudta megmondani a BKK: "Az autóbuszokra várhatóan a nyár derekára már minden szükséges egység felkerül, a villamosoknál azonban mindez néhány hónappal később várható. Jelenleg 2295 járműből 881 db van felszerelve fedélzeti berendezéssel, a szerelések minden éjjel zajlanak." A BKK múlt héten kérdésünkre nem írta meg, hogy mikor tud elindulni a FUTÁR, cikkünk megjelnése után viszont közölték, hogy idén biztosan elrajtol a rendszer.