Pokorni: Nem jó, ha egy ember mániái érvényesülnek az oktatásban

Vágólapra másolva!
Pokorni Zoltán szerint az államosítás egy eszköz, amit ő maga is kritikusan szemlél, de az nem azonos a fekete ördöggel. Ezt az Országgyűlés oktatási és tudományos bizottságának fideszes elnöke a Van másik iskola - iskolaválasztó rendezvényen mondta pénteken a fővárosban.
Vágólapra másolva!

Pokorni Budapesten, a Van másik iskola - iskolaválasztó rendezvényen a támadta a Klebelsberg Intézményfanntartó Központot, megfogalmazása szerint "gigászi iskolafenntartót", és azt mondta, a nagy rendszer okozta merevség miatt az autonómia nem tud szárba szökkenni.

Vekerdy Tamás pszichológus, Pokorni beszélgetőtársa azt mondta, az általa is vallott egyik álláspont szerint az iskolának segítenie kell, hogy a gyermek kibontakoztassa magával hozott személyiségét. A másik álláspont szerint, legyél az, akivé tenni akar az állam, ezáltal álközösségek jönnek létre, amelyek nem elég hatékonyak. A ma iskolája szerinte erre tendál.

Rontott a helyzeten a tantervi szabályozás is - jegyezte meg Pokorni, hozzátéve, hogy az egész napos iskolára való törekvés furcsa paródiává válik. Se tartalom, se forrás, se iskolaszervezési kultúra nem áll mögötte jelen formájában, csupán törvényi paragrafus - mondta.

Pokorni Zoltán azt mondta, az államosítást ő is kritikusan szemléli, ugyanakkor ez egy eszköz, és nem azonos a fekete ördöggel. Roosevelt is centralizált a gazdasági válság idején, és ezt tette De Gaulle is - jegyezte meg.

Indokolt volt az állami beavatkozás, de a kérdés az arányon van. Az nem jó, ha kistelepülési iskolákban penészes falú termekbe kényszerítenek gyermekeket - fogalmazott. 150-200 milliárd forint kellett volna ahhoz, hogy a kistelepülési iskolákat olyan módon finanszírozzák, mint a fővárosiakat, vagy megyeieket. Bár durva pénzkivonás nem történt, de ezt a forrást a kistelepülési intézmények működésébe még bele kell majd tenni.

"Szerintem nem jó, ha egy ember egyéni és személyes mániái érvényesülnek az oktatásban, akkor sem, ha ez én vagyok" - fogalmazott arra a kérdésre, hogy min változtatna. Az a jó, ha megállapodásra vannak "kényszerítve" az oktatás szereplői - tette hozzá.

Megjegyezte, a döntéshozóknak vannak jó pedagógiai nézeteik, szép gondolataik, de vannak államigazgatási lépéseik, amelyek ezeket "kinyírják".

Pokorni Zoltán azt mondta "a kis pénz, kis foci" Puskás Öcsinek tulajdonított mondás az oktatásra nem igaz, és a lengyel példát hozta fel, ahol jobb teljesítményt nyújtanak kevesebb pénzből, mint Magyarországon. Ha egy iskolarendszer képes kezelni a különböző igényeket, problémákat, akkor nem kell független iskola - mondta, példaként említve a finn állami intézményeket.