Fejüket fogják a trafikosok

2013.11.29. 18:58

Egy napja gondolkodnak a plázás és benzinkutas tarfikosok, mihez kezdjenek azok után, hogy alig fél év működés után a kormány bejelentette, menniük kell az eddigi helyükről, mert túl sokan vásároltak náluk. Nyereséget eddig nem láttak, és azt sem tudják, hol folytassák, mert a jó helyek már mindenhol elkeltek. Orbán Viktor barátjának barátainak viszont nincs mondanivalójuk arról, hogy kiteszik őket a trafikjukból.

"Hát, ha ez jól ment, akkor a többiek katasztrofálisan mehettek" - ennyit mondott megkeresésünkre egy vállalkozó, akinek több trafikját is érinti a kormány csütörtöki döntése, amely szerint már csak 2014. májusáig működhetnek nemzeti dohányboltok a nagy alapterületű üzletekben és bezinkutakon.

A döntést a Nemzeti Dohánykereskedelmi Zrt. azzal indokolta az Origónak, hogy a forgalmi adatok elemzésekor kitűnt: a legjobban menő 200 trafik viszi el az összforgalom 17 százalékát, miközben a 6300 trafik közül 2500 a csőd határán van. Mivel a "top200" mind plázában, hipermarketben és benzinkúton működik, ezek kiköltöztetésével akarja a piacot kiegyensúlyozni a kormány. A koncessziós joguk egyébként nem veszik el, azaz máshol nyithatnak üzletet, így valószínűleg kártérítésre sem lesznek jogosultak amiatt, hogy költözniük kell.

Már eredetileg is így akarták

A csütörtökön bejelentett döntés meglepetésként érte az Origó által megkérdezett bevásárlóközpontosokat és az érintett trafikosokat is, akik mind azzal a feltétellel válaszoltak a kérdéseinkre, ha nem közöljük a nevüket. “A hipermarketeknek az a filozófája, hogy ott mindent lehessen kapni, így ha van olyan árucsoport, amit nem lehet, az semmiképpen sem öröm” - mondta az egyik nagy lánc szóvivője, de ezen kívül nem akarta kommentálni a hírt, mert péntek kora délutánig még nem volt elég idejük kialakítani a hivatalos álláspontjukat. Annyit azonban elárultak, hogy előre semmilyen formális jelzést nem kaptak a készülő döntésről.

Nem tud előzetes egyeztetésekről a kiskereskedelemben érdekelt vállalkozókat képviselő szervezet, az Országos Kereskedelmi Szövetéség főtitkára sem. Vámos György szerint amikor néhány hónappal ezelőtt felmerült az ötlet, hogy a nagy kereskedelmi egységeknél bezárják a dohányboltokat, akkor az informális indoklás még az volt, hogy ezeken a helyeken túl sok fiatalkorú fordul meg, és látja a nemzeti dohányboltokat. “Egy körúton működő kis trafikot sokkal több fiatal lát nap mint nap, mint azokat, amelyek a bevásárlóközpontokban vannak”. Szerinte a döntés nemcsak azért kártékony, mert a költözésre kényszerülő trafikosoknak jelentős befeketésük van az üzlet kialakításában, és a következő helyre is áldozniuk kell, hanem azért is, mert ha a forgalmas helyekről eltűnnek a trafikok, az szerinte csak a már így is nagyon megerősödött feketekereskedelmet fogja erősíteni.

Augusztusban már valóban megjelent a sajtóban az az információ, hogy a januári határidővel bezárják a hipermarketekben működő trafikokat, bár akkor ezeket az értesüléseket senki nem erősítette meg a kormány részéről. Az akkori hírek szerint az iskolák környékéről is el kellett volna menniük a trafikoknak, ez végül nem került be a mostani rendeletbe.

A benzinkutakat és hipermarketeket eredetileg sem látta volna szívesen a kormányzat trafikok helyszíneként, amit Giró-Szász András korányszóvivő azzal indokolt, hogy a magyar családokat akarják helyzetbe hozni a nemzeti dohányboltokkal, és el akarják kerülni, hogy a multik rátelepedjenek az üzletágra. Az előírásokat az érintett láncok úgy tudták megkerülni, hogy leválasztottak egy területet az épületükből, ahová koncessziónyertes bérlőket kerestek.

Sokba kerül a sok vásárló

Arról, hogy csak a hipermarketekben és benzinkutakon lévő boltoknak megy viszonylag jól az üzlet, korábban az Origo is beszámolt. Nem ezt tapasztalta egy vidéki nagyváros plázájának trafikosa. “Itt a pláza körzetében nyolc trafik működik. Ön szerint akkor mennyire megy jól az üzlet?” - kérdezett vissza. Azt mondja, ha más trafikokban jár, mindig megfigyeli a blokkszámot, mert abból következtetni lehet a forgalomra. Egy vidéki városban a napi 300-400 vásárló már jónak számít, ha pedig közelít az ezerhez a nap végén a kiadott blokkok száma, az már kiváló. Szerinte ilyen forgalmat főleg a bevásárlóközpontokban, hipermarketeknél működő trafikok tudnak elérni.

“Ha azt nézzük, hogy egy vásárló átlagosan ezer forintot költ, akkor a napi egymillió forintos forgalom már elég jónak tűnhet”. De azt is számolni kell, hogy egy ilyen helyen sokkal hosszabb nyitvatartással, akár éjjel-nappal kell üzemelni - számolt tovább. Míg egy kis dohánybolt akár két-három alkalmazottal is elműködhet, egy forgalmas, hétvégén is nyitva tartó helyen öt-hat alkalmazottra is szükség van. “Egy alkalmazott alsó hangon is havi kétszázezer forintban kerül egy vállalkozónak. Ha pedig azt is hozzávesszük, hogy egy belvárosi üzlethelyet havi 50-100 ezer forintért is meg lehet kapni, de a plázákban és a bevásárlóközpontokban több százezer forint bérleti díjat is elkérnek, mindjárt látszik, hogy a nagyobb bevétel nagyobb költségekkel is jár.”

Amikor elindult a pályázaton, ő is sokkal jobb forgalomra számított, mint amit most hoz a trafikja. “Azzal senki nem számolt, hogy ilyen mértékben visszaesik a fogyasztás, ami részben a feketepiac erősödésének, részben a leszokásnak köszönhető” - mondta. Nem tudja még, mihez kezd, ha költöznie kell a plázából, főleg úgy, hogy megszigorították a trafiknyitás szabályait is, így a már működő üzletek 200 méteres körzetében sem nyithatna üzletet. “Az a 200 méter nagyon sok, a fogyasztó lusta, nem gyalogol, ott vesz cigit, ahol útjába esik a trafik. A belváros már tele van, ott nem lehet új helyet találni, kijjebb meg nem merészkedik senki, mert kockázatos a forgalom” - mondta.

Nem találta meg eddig a számítását egy fővárosi benzinkúton tarfikozó vállalkozó sem, ő arra panaszkodott, hogy az eddigi hónapokban masszívan veszteséges volt, főleg azért, mert a bolt kialakítására sokat kellett költeni. Egy vidéki benzinkút trafikosa viszont azért boldogtalan, mert szerinte épp azt az egyetlen helyet találta meg, ahol érdemes volt trafikot nyitni. A benzinkút ugyanis közigazgatásilag egy olyan kistelepüléshez tartozik, ahol egyébként alig lenne forgalom. "Azért pályáztam ebbe a faluba, mert eleve tudtam, hogy a benzinkúton akarom megnyitni a boltot. Semmi értelme nem lenne bemenni a házakhoz árulni, az a biztos csőd, úgyhogy én abbahagyom majd ezt az egészet" - mondta. Hozzátette: a bútorok, berendezések, feliratok, kassza beszerzése több mint egymillió forintos tétel volt, ez a beruházás mind elveszik, ráadásul, bár nyereséges volt, nem is ment különösebben jól a trafikja. "Reggel óta gondolkodom, mit lehetne tenni, de semmire nem jutok" - zárta a telefonbeszélgetést.

Kíváncsiak lettünk volna arra is, hogy mit szólnak a döntéshez az Auchan áruházakban trafikokat működtető vállalkozók, akik mindannyian a felcsúti polgármester, Mészáros Lőrinc ismerősei vagy rokonai. De hiába kerestük őket, vagy kinyomták a telefonjukat, vagy csak annyit mondtak a kérdések meghallgatása után, hogy nem szeretnének nyilatkozni, és letették a telefont.