Így ismerik meg alaposan a tanárokat

Vágólapra másolva!
Papírmunka, iktatás, határidő, értékelés, kikerülhetetlen hivatali hierarchia - a hanyag vagy feledékeny tanárok felköthetik a gatyájukat, ha jön a tanfelügyelő. Márpedig egyszer mindenki sorra kerül, ezért jobban jár, ha már most elolvassa, hogy mire számítson az ellenőrzésen.
Vágólapra másolva!

Az új köznevelés egyik legfontosabb elemének nevezte a pedagógusok szakmai ellenőrzésének visszaállítását Hoffmann Rózsa államtitkár még januárban. Az 1985-ban megszűnt ellenőrzési rendszer elvileg már szeptember óta működik, a gyakorlatban azonban nem hallani az állítólag nyáron kiképzett 800-100 szakértő munkájáról.

Az Oktatási Hivatal most kiadott egy 70 oldalas kézikönyvet, amiben felsorolják, hogy az általános iskolák tanárainak és igazgatóinak mire kell készülniük, ha jön az ellenőrzés. A dokumentumból sok részlet kiderül az ellenőrzések pontos menetéről, arról, hogy ki és hogyan vesz részt benne, és mire kell felkészülniük a pedagógusoknak, igazgatóknak. A felügyelők látogatását senki sem úszhatja meg: évente 30 ezer pedagógust, ezer vezetőt és ezer intézményt ellenőriz majd 5 ezer szakértő. Az előmeneteli rendszerben minősítésre váró tanároknak mindenképpen át kell esniük az ellenőrzésen, mivel az ott kapott értékelés beleszámít majd a minősítésbe.

A tanfelügyelők nem egyedül ellenőríznek: a tanárokat és igazgatókat egyszerre ketten, magát az iskolát pedig akár öten is vizsgálhatják. Ha ön tanfelügyelő akar lenni, akkor először is pedagógusnak kell lennie, mégpedig olyannak, aki már elérte a mesterpedagógusi szintet, és elvégzett egy kétszer 30 órás akkreditált képzést is.

Az egész rendszert előre pontosan meghatározott időterv mentén építették fel. Az első lépés, hogy az általános iskolák nyár végén megkapják az ellenőrzési terveket, ezt összehasonlítják saját adataikkal, és ha változás van - például időközben felmondott egy tanár - azt bejelentik. A kormányhivatal ezután véglegesíti a megyei ellenőrzési terveket, amikben benne lesz, hogy melyik pedagógust mikor ellenőrzik. A tervet szeptember elején kapják meg az igazgatók. 15 nappal az ellenőrzés előtt az érintett tanárok órarendjét el kell küldeni az illetékes kormányhivatalnak, két nappal előtte pedig a tanfelügyelők felveszik a kapcsolatot az intézményvezetővel. Ha bármi közbejönne, akkor sem dől össze a világ: a váratlan, előre nem látható események miatt a tervezések átütemezése szükséges és megoldható - írják a kézikönyvben.

A tanárok munkáját többek között a következő szempontok alapján vizsgálják:

  • munkája megfelel-e az általános pedagógiai szempontoknak
  • betartja-e a Nemzeti alaptanterv nevelési céljait
  • megfelel-e az intézmény pedagógiai programjának
  • milyen a módszertani felkészültsége
  • hogyan foglalkozik a kiemelt figyelmet igénylő tanulókkal, ezen belül a sajátos nevelési igényű, a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő, a kiemelten tehetséges tanulókkal, illetve a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű tanulókkal
  • hogyan motiválja tanulóit, hogyan kelti fel érdeklődésüket?

A tanfelügyelők dokumentumokat elemeznek, megfigyelnek, interjút készítenek a tanárral és az igazgatóval, és kérdőíven is értékelik a pedagógus munkáját. Az első találkozás előtt a tanfelügyelő megvizsgálja a legutóbbi ellenőrzés eredményét (ha volt már ilyen) és a tanár portfólióját. Ez utóbbit minden olyan pedagógusnak el kell készítenie, aki valaha is feljebb akar lépni a ranglétrán. Benne kell lennie a szakmai önéletrajznak, a nevelő-oktató munka dokumentumainak, legalább tíz tanóra, foglalkozás kidolgozott óratervének, valamint az önálló alkotói, művészeti tevékenységek bemutatását, dokumentumait, és a szakmai életútjuk értékelését.

A tanár két óráját nézik meg a tanfelügyelők, majd értékelnek. Az óra után jön az interjú, a „pedagógus alaposabb megismerése”, kikérdezik a tanár főnökét is, ezen azonban már nem lehet jelen az ellenőrzött pedagógus. A tanárral készített interjún például megkérdezhetik, hogy melyik eredményére a legbüszkébb, hogy mennyire segíti a munkáját az éves és a napi tervezés. A tanárnak ki kell töltenie egy önértékelő kérdőívet is, aminek első kérdése az, hogy mennyire ismeri a NAT és a helyi tanterv által támasztott tantárgyi követelményeket.

A vizsgálat után a szakértők egyeztetnek, közösen kitöltik az értékelő lapot, amit öt napon belül megnézhet az igazgató és a tanár is. Az értékelés bele kerül a tanár saját portfóliójába is. De itt még még nincs vége a történetnek: az ellenőrzés után öt nappal a tanárnak is értékelnie kell a tanfelügyelők munkáját egy értékelőlapon.