A homorú légy és űrlények szállták meg az új metrót

4-es metró, M4, budapest
Kálvin tér
Vágólapra másolva!
Legyenek minél világosabbak és egyediek – ez lebegett a négyes metrón dolgozó 50-60 építész szeme előtt. Pénteken bejártuk az egészet és a rengeteg látszóbetonon kívül apró leleményekkel, hunyorogva versidézetté összeálló mozaikkal, de még Space Invaders-figurával is találkoztunk. Építészeti túra a négyes metró állomásain Erő Zoltánnal, az építészek vezetőjével.
Vágólapra másolva!

Kelenföld

Mozgólépcső Kelenföldön - Kattintson a képre még több 4-es metrós képért! Fotó: Mudra László - Origo

A vasútállomás az egyik legnagyobb kiterjedésű és legkomplexebb, a tömegközlekedési kapcsolatok miatt ilyen hangsúlyos. A metróállomás közvetlenül a vasútállomás alatt helyezkedik el, a cél az, hogy az emberek a vonatokról gyorsan a többi közlekedési eszközhöz jussanak. A mozgólépcsők mellett itt is vannak felvonók. Ki lehet jutni Őrmező és az Etele tér felé is.

Érdekesség: A terrakotta színű falban van egy homorú légy.

Bikás park

A felszíni kupola a Bikás parkban. Kattintson a képre, nézze meg az állomások részleteit! Fotó: Mudra László - Origo

Korábbi neve Tétényi úti állomás, üvegborítása alapján a Duna-parton álló Bálnára hasonlít. Mivel ide sok természetes fény jut be, kevésbé van olyan érzése az embernek, hogy a föld alatt van, klausztrofóbiásoknak ez felszabadító élmény. „Ez egy női állomás” – mondja Erő, a falakat és a többi iparművészeti munkát látva pedig érthetővé válik, mire gondol: a padok fölötti üveget jópofa gyerekrajz díszíti, a hátsó határoló szürke falat parkot idéző virágmotívum (Brückner Dóra és Fábry Katalin alkotása) borítja.

Érdekesség: Itt szúrtuk ki, de minden állomásra igaz, hogy a peron szélén két fénycsík fut: a Kelenföld felöli oldalon a színe egységesen kék, a Keleti irányába pedig sárga, hogy segítsék a tájékozódást.

Újbuda-központ

Üvegburkolat a falon a mozgólépcső mellett Újbuda-központban. Kattintson a képre és ismerkedjen meg a 4-es metró többi állomásával is! Fotó: Mudra László - Origo

Az aluljáró 2003 óta várja, hogy végre használatba vegyék. Zöld rogyasztott üvegfelület uralja az állomás képét, de fölfelé is érdemes pillantgatni, ahol a tálcás alumínium álmennyezet bizsergeti a tekintetet. Keskenyebb a peron, közvetlenül a Fehérvári út alá épült, középen – mint az állomások többségén – szigetszerűen helyezkednek el a berendezési tárgyak (padok, szemetesek stb.) és a művészi alkotások, Hegedűs Andrea textilművész alkotása üvegbe rejtve. A reklámokat az egész vonalon LCD-monitorokra tervezik, „nem szeretnénk óriásplakátokat látni” – mondja Erő Zoltán.

Érdekesség: Bojti Márton üvegművész itt tárgyak alakjait rejtette el a peron végét jelző üvegfalban.

Móricz Zsigmond körtér

Padok a Móricz Zsigmond körtéri új aluljáróban a metróhoz vezető mozgólépcső üvegfala körül. Kattintson és nézzen még képeket! Fotó: Mudra László - Origo

Ez az egyik legnagyobb és talán a legszínesebb állomás is: a peront nagy színes táblák díszítik, az ún. padlásteret lilával világítják meg. Erő Zoltán szerint azzal, hogy nem uniformizálták az állomásokat, az utasok ösztönszerű tájékozódását is segítik.

Érdekesség: Vajon melyik magyar író sokszorosan nagyított aláírása díszíti a mozgólépcsők tetejét?

Szent Gellért tér

Mozaikborítású állomásbelső a Szent Gellért téren. További képek kattintás után! Fotó: Mudra László - Origo

A csarnokban a szövetszerűen kialakított látszóbeton, az oldalfalon patinázott acéllemezek. Spirálszerűen futó fekete alapon színes mozaikborítás díszíti, ami értelmezés szerint szimbolizálhatja a pár méterre lévő Gellért fürdő falát vagy az ugyancsak méterekre hömpölygő Duna hullámait. A székek a látszóbeton formavilágára reflektálnak, csakúgy, mint a fénycsövek.

Érdekesség: A peron alagút az alagútban.

Fővám tér

A Fővám tér betongerenda-hálózata. Kattintson még több meglepő betonszerkezetért! Fotó: Mudra László - Origo

„Ez lesz a déli belváros kapuja annak, aki Kelenföldről érkezik. Ez eddig a Ferencziek tere volt” – magyarázza Erő. Hasonlóan monumentális felfelé a látvány, mint a Gellért téren, azzal a különbséggel, hogy itt a mozgólépcső fölül áramlik be a fény, ami még különlegesebbé teszi. Ez a négyes metró legmélyebben fekvő állomása, 30-35 méterrel a felszín alatt, egy nagyon kicsit be is nyúlik a Duna alá. A mélységnek részben biztonsági okai vannak: Európa egyik legszélesebb folyója alatt kellett bombabiztos alagutat fúrni.

Érdekesség: A Buda felé vezető peronról fölfelé nézve lehet látni az eget!

Kálvin tér

Átszálló alagút a négyes és a hármas metró Kálvin téri állomásán. Galéria kattintás után nyílik! Fotó: Mudra László - Origo

És itt vagyunk az első átszálló állomáson, ahol a hármas és a négyes metró találkozik majd. Feltűnőek a játékos falfelületek. Ha hunyorogva nézzük a pixelszerűre kialakított burkolatot, egy kottakép bontakozik ki, Kodály Zoltán Psalmus Hungaricusának egy darabja, ami a közeli református templomra utal. A négyes metró peronjáról elindulva alulról kerüljük a hármas metrót. Az egyik legjátékosabb állomás, a két metró közti citromsárga alagút videoklipek forgatásának tökéletes helyszíne lehet.

Érdekesség: Keresse meg a két Space Invaders-figurát a mozgólépcső tetején a mozaikban!

Rákóczi tér

Napfényt szállító csövek és a Rákóczi-birtokokat felsoroló településnevek a Rákóczi téri állomáson. Kattintson és nézze meg az összes képet! Fotó: Mudra László - Origo

Itt minden Rákóczit idézi: a mozgólépcsőket egy gyűrűszerkezetbe helyezték, a gyűrűk olyanok, mint egy színház karzatai, rajtuk a feliratok a Rákóczi család birtokai: Lednice, Csetnek, Tiszavasvár, Sárospatak. Emellett van egy egészen ötletes műszaki megoldás is: a téren elhelyezett tükrök segítségével fénycsapdán, halványan világító oszlopok viszik le a fényt a mélybe.

Érdekesség: Keresse meg a piros-fehér-zöld motívumot az alagútban.

II. János Pál Pápa tér

Mozgólépcső a II. János Pál Pápa téri állomáson. Kattintson a képre és nézze meg a többi állomást is! Fotó: Mudra László - Origo

A leghosszabb nevű és a legletisztultabb formavilágú, leginkább dobozszerű állomás. Egyszerű terek, keresztirányú látszóbeton tartógerendák, visszafogott színvilág. Óhatatlanul is az jut az ember eszébe, hogy ez a puritán szemlélet egy, a világtól elvonult egyházi ember ízlését is megnyerné.

Keleti pályaudvar

Keleti Pályaudvar - Kattintson még több képért az állomásokról! Fotó: Mudra László - Origo

A hét kilométeres szakasz másik végállomása. A felszínen még folynak a munkák, a mélyben viszont itt is olyan a hangulat, hogy bármelyik pillanatban készen állna az utasok fogadására. Oldalról természetes fény ömlik be a monumentális csarnokba – ha nem lenne elég a betongerendák aljában lévő ledes fény.

Érdekesség: Menjünk fel a galériaszintre, szép lefelé a kilátás.