Duzzadó önbizalommal mesélik a Fidesz legújabb történetét

orbán viktor, kampány, fidesz, illusztráció
Vágólapra másolva!
Bár a Fideszből gyakran hallani, hogy a 2002-es vereség intő példa lehet most is, a párton belül valójában nagyon is biztosak magukban, és a kampányt is úgy építették fel, hogy a 2010-es győzelmet ismételjék meg. Ehhez egy mesét akarnak elmondani úgy, hogy ne zavarja meg őket ebben semmi. Ilyen a Fidesz kampánya belülről.
Vágólapra másolva!

Orbán Viktor január végén egy megnyugtató üzenettel állt ki pártjának képviselőjelöltjei elé a balatonszárszói SDG szállóban. A zárt ajtók mögött zajló találkozón azt mondta, hogy ha mindenki teszi a dolgát, akkor a Fidesznek egyáltalán nem kell aggódnia a kampánya miatt. „Nincs ok hirtelen mozdulatokra, váratlan fordulatokra” - mondta több résztvevő szerint.

Ez a magabiztosság különbözött a nyilvános megszólalásaitól. Ő és a párt több vezetője is óva szokott inteni attól, hogy a Fidesz és hívei biztosra vegyék az újabb választási győzelmet. Figyelmeztetésként fel szokták idézni a 2002-es választási vereséget, amely előtt szintén stabilnak tűnt a párt támogatottsága. Nem szabad lefutottnak tekinteni a választást, mert ha a Fidesz szavazói otthon maradnak, "úgy járunk, mint 2002-ben, és megint jön az a nyolc cudar év”, mondta egy őszi rádióinterjújában a miniszterelnök.

A párton belül azonban tisztában vannak vele, hogy most sokkal jobban állnak, mint 2002-ben. Jóval nagyobb az előnyük, és az ellenzék is sokkal kevésbé egységes, mint akkor volt. A kampánystábon belül így a 12 évvel ezelőtti vereség nem igazán téma már. „Megnyugtató a helyzet, egyáltalán nem emlékezetet 2002-re” - fogalmazott az Origónak a Fidesz kampánystratégiájának egyik ismerője. A politikus szerint a 2002-es párhuzamot csak kifelé használják, a kormánypárt táborának feltüzelésére, azért, hogy senki ne kényelmesedjen el.

2010 újratöltve

A kampánystábon belül ehelyett egy másik évszámot emlegetnek inkább. 2010-et, amikor a Fidesz történelmi győzelmet aratott, és kétharmados többséget szerzett a parlamentben. „2010 reloaded lesz” – mondta egy fideszes politikus arról, hogy milyen hangulatra számít most.

A párt önbizalma abból fakad, hogy jelenleg jóval nagyobb az előnyük a baloldallal szemben, mint 2002-ben. A Fideszt a párt saját mérése szerint jelenleg a teljes népesség 31 százaléka támogatja. (Az Ipsos 30, a Medián 39, a Századvég 32 százalékot mért legutóbb a Fidesznek, a baloldalnak pedig 23-22-20 százalékot.) A párt a kormányfőről is készíttetett közvélemény-kutatást, Orbán elfogadottságát 51, elutasítottságát 31 százalékon mérték, szerintük Gyurcsány Ferenc esetében 28-72 százalék ez az arány. (A Medián szerint jelenleg Orbán a második legnépszerűbb politikus 48 százalékkal, Gyurcsánynál 24 százalékot mértek.)

A Fidesz célja, hogy a jelenlegi helyzetből minél többet kihozzon, vagyis egyrészt növelje a saját támogatottságát, másrészt erősítse az ellenzékkel szembeni elutasítottságot. „Ehhez egy történetet kell elmesélni a választóknak” – fogalmazott az egyik forrás, aki szerint a jó kampány alapja mindig egy olyan történet, amely megragad a választók fejében.

A Fidesz meséje

A kampányon dolgozók szerint a Fidesz történetének két szála van, és ezeknek az elmesélése már meg is kezdődött. Az egyik arról szól, hogy milyen eredményei vannak az Orbán-kormánynak: ebben külön hangsúlyt kap a rezsicsökkentés, de ott van a családi adókedvezmény, a gyed extra és a minimálbér-emelés is. A történet másik szálának főszereplője a baloldali ellenzék. Őket szapulják olyan fordulatokkal, hogy a jelenlegi ellenzék tönkretette az országot, illetve hogy nem érdemelnek több esélyt.

Ezt az üzenetet a Fidesz kifejezetten Gyurcsány Ferenc korábbi miniszterelnök személyére fókuszálva próbálja erősíteni. A kampányban részt vevő egyik politikus szerint hiába Mesterházy Attila az ellenzéki összefogás kormányfőjelöltje, ő nem izgalmas figura, „nem tud a figyelem középpontjában maradni”. Ezért ők többet foglalkoznak a sokkal színesebb és a felmérések szerint megosztóbb Gyurcsánnyal. Ezzel párhuzamosan a Fidesz folyamatosan Orbánt fogja a kampány középpontjába tolni. A miniszterelnök várhatóan március 15-én és a választások előtti fideszes nagygyűlésen is tart majd beszédet.

Az eredményesnek tartott kormányzati intézkedésekről és az ellenzékről szóló két üzenet gyakran megjelenik együtt a fideszesek nyilatkozataiban, de a plakátokon és hirdetéseken különválasztották ezeknek a kommunikációját. A pozitív üzeneteket (például 20 százalékos rezsicsökkentés, újra nő a gazdaság) a párt logójával ellátott szórólapokon hirdetik. A negatív kampányt viszont a párttal nyíltan szimpatizáló Civil Összefogás Fórum (CÖF) készítette, amely korábban a békemenetet is szervezte. Az általuk indított, az egész országot beterítő hirdetéseken tűnnek fel a bűnözőként bemutatott baloldali vezetők egy bohóc társaságában. A Fidesz hivatalos álláspontja az, hogy a pártnak nincs köze ehhez a kampányhoz, de bizalmasan több politikusa is a sajátjukként beszél róla.

A Fideszben arra is próbálnak ügyelni, hogy a történetmesélésben ne zavarja meg őket semmi. A polgármesteri tisztséget is betöltő képviselőknek például szóltak, hogy semmiképp ne hozzanak már olyan döntéseket, amelyek helyben konfliktusokat válthatnak ki. „Lehetőleg ne most zárják be az óvodákat” – mondott az egyik fideszes politikus egy eltúlzott példát a városvezetőknek adott instrukcióra.

Van ugyanakkor példa arra is, amikor ez a profinak tűnő gépezet megakad. Az elmúlt hetekben a német megszállás emlékmű terve okozott konfliktusokat a kormány és a magyarországi, illetve nemzetközi zsidó szervezetek között. Bár a kormány kitart az emlékmű felállítása mellett, zárt körben önkritikusan fogalmaztak az ügy kezeléséről a fideszesek. Egyikük a kampány szempontjából kifejezetten károsnak nevezte az egész projektet.

A régi csapat

Most jól áll tehát a Fidesz, de nem is olyan régen még közel sem voltak ennyire biztatóak számukra a kilátások. A felmérések szerint a párt támogatottsága 2012. október-december között volt a mélyponton. Ekkor közel 10 százalékkal volt népszerűtlenebb a párt, mint jelenleg. Erre jött aztán válaszként az azóta nagyon eredményesnek bizonyult rezsicsökkentés, de ezzel egy időben indult el a párt kampánystábjának felállítása is.

A csapat lényegében ugyanazokból az emberekből áll, akik 2010-ben is győzelemre vitték a pártot. A stábot Gyürk András EP-képviselő vezeti, aki a Fidesz felkészülését irányította a 2010-es parlamenti, a 2009-es és a 2004-es EP választás előtt is. Gyürk a párt elnöksége által kitalált stratégia végrehajtásért felel, és rendszeresen beszámol a pártvezetésnek arról, hol tartanak az aktivisták toborzásában, az aláírásgyűjtésben.

Gyürk mellett a kampánystáb másik erős embere a vele egyébként régóta baráti viszonyban lévő Rogán Antal, aki frakcióvezetői posztja miatt tagja a párt elnökségének. Fontos tagja még a csapatnak Kubatov Gábor pártigazgató, akinek neve fogalommá vált a párton belül. „A kubatovizmus lényege, hogy a választókkal folyamatosan tartani kell a kapcsolatot, a szimpatizánsokat újabb és újabb akciókkal kell lelkesíteni” – írta le egy fideszes a pártigazgatóhoz kötődő módszert, amire a mostani kampány is épül.

Bár az akciókat Kubatov fogja össze, ezeket a nyilvánosság előtt Nyitrai Zsolt jeleníti meg, aki hivatalosan a társadalmi kapcsolattartásért felel. Tagja még a stábnak az országosan talán kevésbé ismert Hidvéghi Balázs. A korábbi külgazdasági helyettes államtitkár volt négy éve Gyürk helyettese, ő jelenleg a stábon belül a határon túli kampányért felel.

A rejtélyes szereplők

Néha megjelenik a kampánystáb tanácskozásain a Fideszen belül a miniszterelnök legbizalmasabb tanácsadójaként emlegetett Habony Árpád. Neki hivatalosan semmilyen posztja sincs a stábban, de Orbánhoz való közelsége miatt komoly súlya van a szavának.

Habony szokott egyeztetni például azzal a két amerikai kampánytanácsadóval - George E. Birnbaummal és Arthur Finkelsteinnel -, akik már 2010-ben is segítették a pártot. Az ő tevékenységükről még a befolyásosabb fideszes politikusok is keveset tudnak, de szerintük van szerepük a kampány megtervezésében és végrehajtásában is. Egyik vezető kormányzati politikus szerint többek között a lépcsőről lépcsőre haladó rezsicsökkentésben érhető tetten az amerikai kampányok profizmusa.

Fideszesek szerint ugyan Finkelsteinék időnként Magyarországra látogatnak, de a kampánycsapat ülésein soha nem bukkannak fel. A Gyürk által vezetett, hetente legalább egyszer összeülő kampánystáb tagjai aktívan részt vesznek az egyéni jelöltek felkészítésében is, akiknek a jó szereplése kulcsfontosságú a Fidesz számára. Míg a 386 tagú Országgyűlésben még 176, addig az új, 199 fős parlamentben 106 lesz az egyéni képviselők száma. Vagyis a korábbi 45,5-ről 53 százalékra nő az egyéniben mandátumot szerző képviselők aránya.

Felértékeli az egyéni választókerületi küzdelmeket az is, hogy az új választási törvény szerint azokat a voksokat, amelyeket a mandátum megnyeréséhez szükséges szavazatokon felül kap a jelölt, visszaosztják a listára. Így minél több szavazatot kapnak az egyéni jelöltek, annál jobban járnak az adott párt listáján szereplő politikusok is.

A Fidesz egyéni jelöltjei legutóbb a Balaton déli partjától négyszáz méterre fekvő balatonszárszói SDG szállóban tréningeztek január 24-én. Hivatalosan a Fidesz kihelyezett frakcióülését tartották a településen, mielőtt azonban a képviselőcsoport összeült volna, közel másfél órás felkészítőt tartottak az egyéni indulóknak. Több résztvevő szerint a kampány miatt ez sokkal fontosabb összejövetel volt, mint az ezt követő frakcióülés. Orbán itt beszélt arról, hogy a Fidesznek nincs oka aggódni, Kubatov pedig a szervezeti feladatokról adott részletes utasításokat. A jelölteknek már a tavalyi év elejétől – ahogy az egyik fideszes fogalmazott: még „békeidőben” – elkezdtek előadásokat tartani, például a mozgósítás fortélyairól, a facebookos megjelenésről.

Azzal a kormánypárt is tisztában van, hogy 2010-hez hasonlóan nem fognak tarolni az egyéni jelöltjeik, sőt akár 30 választókerületet is elveszíthetnek. Ennek ellenére egyiket sem adják fel arra hivatkozva, hogy az „biztosan szocialista” kerület. A pártot jellemző magabiztosságra utal az is, hogy a kampányügyeket közelről ismerő forrás úgy kategorizálta a körzeteket, hogy azok „kritikusak”, vagy pedig „biztosan nyerhetőek”-e. Olyan kategóriája nem volt, hogy “vesztes”.