Ez egy csodametró, csoda, hogy elkészült

4-es metró, négyes metró, metro, metróátadás
A 4-es metró megállója a Bikás parkban
Vágólapra másolva!
Ezrek várták, hogy tízévi várakozás után végre felszállhassanak a négyes metróra, amely pénteken délben valóban elindult. Az utasok megrohamozták a hol mozaikkal, hol üveggel díszített peronokat, és a legtöbben mosolyogva fotózták magukat a hófehér szerelvényeken, mit sem törődve azzal, hogy kinek a hibájából kellett ennyit várni erre a napra. Tarlós István annál többet foglalkozott a múlttal, és beszédében, illetve szórólapokon szidalmazta elődjét, Demszky Gábort. Orbán Viktor pedig a cselekvés fővárosának nyilvánította Budapestet. Így indult el a négyes metró.
Vágólapra másolva!

Évek, sőt évtizedek óta találgathattuk, milyen lesz az a nap, amikor végre átadják a négyes metrót. 2014. március 28-án eljött a nagy nap, amikor a politikusok széles mosollyal fürödhettek a sikerben, az emberek pedig végre nemcsak képeken láthatták a metrót, hanem megtapogathatták a Szent Gellért téri peron mozaikjait, vagy megszagolgathatták a Bikás parknál felépített korlátokat.

Így fogadták az utasok a négyes metrót

A négyes metró országos jelentőségét jelzi, hogy vidékről is sokan érkeztek metrózni, és az állomásoknál túlzás nélkül ezrek várták péntek délelőtt a nagy pillanatot, hogy végre beengedjék őket a peronokra. Ekkor azonban még nem az övéké volt a metró, hiszen a Kelenföldi vasútállomásnál délelőtt kilenckor még túl kellett esni a protokolláris részen.

A hivatalos átadásra, amelyet egy vonós négyes előadása és egy svédasztalos reggeli vezetett fel, Tarlós István főpolgármester mellett eljött Orbán Viktor miniszterelnök is. Erről a jövőben biztosan mindenki értesülni fog, aki a kelenföldi végállomás peronjára lép, a politikusok nevét ugyanis belevésték a peron padlójába.

Utasok mennek be a négyes metróba Kelenföldön (Kattintson a galériáért!) Fotó: Mudra László - Origo

Tarlós Demszkyvel foglalkozott a nagy napon

A négyes metró két, egyenként 7,34 kilométer hosszú alagútból áll, a tíz állomásán 34 felvonó és 98 mozgólépcső épült, és az elmúlt években összesen ötezer ember foglalkozott a beruházással. Most már ismerjük az évről évre egyre csak növekvő végösszeget is: a teljes beruházás 452,5 milliárd forintba került. Tarlós István főpolgármester azonban ezekre az adatokra kevesebb szót vesztegetett az átadási beszédében.

Sokkal több időt szentelt annak, hogy ismertesse az előző főpolgármester, Demszky Gábor szerepét a négyes metró megépítésében. Tarlós szerint Demszky a négyes metró megszállottjává vált, de szerinte csak "zűrzavaros szerződéseket" hagyott hátra. Tarlós jobban örült volna, ha Demszky idején hangsúlyosabban műszaki-gazdasági kérdésként, mint politikai-kommunikációs kérdésként kezelték volna az ügyet. Ezt a gondolatát Tarlós egy szórólapra is leírta, amelyet később az utasoknak osztogattak a négyes metró térképével együtt.

Orbán Viktor és Tarlós István az emléktáblánál (Kattintson a galériáért!) Fotó: Mudra László - Origo

Demszkyt – ahogy korábban Tarlós jelezte – nem is hívták meg az átadási ünnepségre, a volt főpolgármester az Egyesült Államokban van, így civilként sem szállt fel a metróra. Ellenzéki politikust amúgy is alig láttunk az ünnepségen, az MSZP-s Horváth Csaba és Tüttő Kata helyet kapott azon a metrókocsin, amely Tarlóst és Orbánt hozta az ünnepségre, az Együtt-PM-es Somfai Ágnesnek pedig a kapcsolatait mozgósítva sikerült bejutnia a peronra.

Orbán Viktor a főpolgármesternél emelkedettebb beszédet mondott, rögtön úgy kezdte, hogy "hihetetlen, hogy elkészült". Orbán elárulta, hogy amikor Tarlós főpolgármester lett, a négyes metróval kapcsolatban azt kérte tőle, hogy egyetlen határidőt jelöljön ki, és azt tartsa be. Örömmel nyugtázta, hogy ez sikerült is. Orbán a rövid beszédében megjegyezte, hogy "kávéházi ország vagyunk", ami azt jelenti, hogy "nagyobb a hajlam bennünk a beszédre, mint a cselekvésre", de most Tarlós bebizonyította, hogy ez a városvezetés tud cselekedni. Tarlós felé fordulva azt mondta a miniszterelnök: "István, azt javaslom, hogy Budapest legyen a cselekvés fővárosa, a cselekvés városa". A politikusok olyan gyorsan mentek, ahogy jöttek. Felszálltak a négyes metróra, és végleg el is tűntek az újságírók elől.

Ez egy csodametró, csoda, hogy elkészült

Eközben a felszínen egyre jobban nőtt a kíváncsiskodók száma. A Keletinél többen is azt mondták, hogy már tíz órakor megérkeztek, hogy kipróbálhassák a metrót. "Ez egy csodametró, csoda, hogy elkészült" – szórakoztatta egy idősebb férfi a körülötte állókat, majd napra pontosan ismertette a négyes metró eddigi történetét. Délben aztán akkora tömeg alakult ki a Keletinél, hogy egy férfi szomorúan nyugtázta: "nemhogy elsőre, de a tizedik metróra sem férünk fel". Valóban akkora tömeg rohamozta meg a mozgólépcsőket, hogy a Keletinél a rendőröknek is közbe kellett lépniük, és percekre le kellett zárniuk a mozgólépcsőt.

Habár a BKK mindent bevetetett, hogy gördülékeny legyen az első nap (rengeteg forgalomirányító járkált a metró területén), látszott, hogy az utasok még rutintalanok a négyesmetrózásban. Általában megálltak a peron közepén, és a metró két végét üresen hagyták. A hangosbemondón többször is felszólították őket, hogy használják a metró összes ajtaját. Végigkérdeztünk több tucat utast az első tapasztalatokról, és a válaszokból a következők derültek ki:

– Nem találtunk olyan utast, akinek ne tetszett volna elsőre a négyes metró, dicsérték a gyorsaságot, tisztaságot és a szépen kivitelezett állomásokat.

– Minden második ember azért megjegyezte, hogy nagyon sokat kellett várni erre a napra, alig bírta követni a sok csúszást, és egy hölgy azt mondta, azért jött el, mert "még reggel sem hittem el, hogy tényleg átadják".

A kelenföldi állomás (Kattintson a galériáért!) Fotó: Mudra László - Origo

– Két taktika alapján utaztak az emberek a metrón. Volt, aki célirányosan metrózott A pontból B-be, sokan azonban minden megállónál leszálltak, hogy körülnézhessenek (a gyorstesztünk eredménye, hogy az utasoknak a színes mozaikok által díszített, pszichedelikus Szent Gellért téri megálló, illetve az üvegburával fedett Bikás park megálló tetszik a legjobban).

– Az emberek többsége nem csinál politikai kérdést az új metróból. Húszból csak egyvalaki mondta, hogy a korábbi baloldali kormányok hibájából nem lett kész eddig, a többiek pedig azt felelték, "örüljünk, hogy végre megvan".

– Az, hogy végül mennyit költöttünk a metróra, alig érdekelt pár embert, az általános válasz az volt: "a lényeg, hogy most jár". Egy nő azonban a fejét ingatva megjegyezte, hogy "a 450 milliárdot annyi hasznosabb dologra lehetett volna költeni, és a 7-es busz nem is olyan lassú".

Pár perc után egyre több panaszkodó utas került elő. Egy fiatal fiú azt mondta, hogy alig lehet hallani az ajtózáró csengőt, és szerinte többeket is majdnem odacsukott az ajtó. Az Origo munkatársai is láttak olyan utasokat, akiknek a táskájára rácsukódott az ajtó. Egy másik utas szerint ennek a metrónak addig nem sok értelme van, amíg el nem megy a Bosnyák térig, illetve Budaörsig, így ugyanis szerinte kevésbé mentesíti Budapest felszíni közlekedését.

A 4-es metró megállója a Bikás parkban Fotó: Mudra László - Origo

Egy órával az után, hogy átadták a budapestieknek a metrót, alábbhagyott a lelkesedés, és kényelmesen lehetett közlekedni, ülőhely is könnyen akadt a kocsikon. Egy huszonéves fiú, aki még nem élt, amikor ezt a vonalat megálmodták, mosolyogva megjegyezte, hogy estig többször is végigjárja majd oda-vissza az útvonalat, mert nem tud betelni az élménnyel. Azt mondta: "most kell kiélveznem, talán öreg bácsi leszek, amikor újra első utas lehetek egy budapesti metrón".

A 4-es metró történetét itt olvashatja végig, a korábbi metróvonalak átadásáról pedig itt olvashat.