A történelemtanároknak nagyon tetszett az érettségi

Vágólapra másolva!
A Történelemtanárok Egylete szerint az utóbbi évek legjobb feladatsorát kapták szerdán a diákok, bár az ötöshöz nagyon figyelmesen kellett elolvasni a feladatokat.
Vágólapra másolva!

Változatos, jól megoldható feladatsor volt az idei középszintű történelem érettségin, nagy szerepet kapott a forráselemzés. Gondot csak az okozhatott, ha az iskolákban az utolsó évben nem jutott idő a rendszerváltás és az azóta eltelt időszak tanítására – mondta Miklósi László, a Történelemtanárok Egyletének elnöke.

Több kollégájával együtt úgy gondolják, hogy az utóbbi két-három év legjobb feladatsora volt az idei középszintű érettségin. Nagyon fontosnak tartják, hogy a feladatok változatosak voltak: nemcsak a politikatörténet, hanem a gazdaság, a kultúra, az életmód is megjelent bennük. Szintén pozitívum, hogy nagy szerepet kapott a különböző források, így képek, diagramok, táblázatok, primer és szekunder szövegek értelmezése, elemzése: az ezekhez tartozó feladatokban valóban a forrásokkal kellett dolgozni, nem pedig csak "alibiként voltak ott" – mondta.

Miklósi szerint ez azért is jó, mert a diákoknak erre a kompetenciára a hétköznapi életben is szükségük van. Kiemelte a bolsevik diktatúrával kapcsolatos, retusált képet használó feladatot, mert a rendszerre nagyon jellemző eszközt mutatott be, emellett felhívta a diákok figyelmét a képek változtathatóságának jelenkori lehetőségére is. "Ez mintaképe a jó érettségi feladatnak."

Nehézséget okozhatott viszont a visegrádi négyek gazdasági fejlettségére vonatkozó feladat, hiszen könnyen lehet, hogy a rendszerváltás utáni időszakra már nem jutott idő a tanításban. Bár Miklósi László véleménye szerint a feladat megoldható volt pusztán egy oszlopdiagram értelmezésével is, kérdésesnek nevezte, hogy az ehhez szükséges kompetenciafejlesztésre mennyi idő jut a feszített tempót követelő, hatalmas tananyag mellett.

A szervezet vezetője szintén a nehezebb feladatok közé sorolta a helyi önkormányzatokra vonatkozót. Szerinte ez és a visegrádi négyekkel kapcsolatos feladat azzal a tanulsággal jár a tanárok és a diákok számára, hogy fontos időt szakítani mind a rendszerváltásra, mind az azóta eltelt időszakra.

Mint minden évben, az idén is fontos lesz, hogy a javítókulcs pontosan milyen megoldásokat fogad el, például a holokauszttal kapcsolatos feladatnál a sárga csillag viselését illetően milyen szakkifejezést vártak a feladatsor összeállítói. Miklósi László megjegyezte: az idei feladatsor kettesre vagy hármasra könnyedén megoldható volt, de ahhoz, hogy valaki ötöst kaphasson, nagyon figyelmesen kellett végigolvasnia a feladatleírásokat, mert könnyen pontot veszíthetett, aki rosszul értelmezte őket.