Az 522 induló hajóból mintegy 60 adta fel a Kékszalag Balaton-kerülő vitorlásversenyt árboctörés, kormánytörés, vitorlaszakadás miatt. Nagyjából száz hajónak kellett segítséget nyújtani az éjjel, volt vitorlás, amelyik partra vontatás közben borult fel. Szerencsére senki nem tűnt el a vízben.
Csütörtök reggel 9-kor rajtolt el a 46. Kékszalag Audi Nagydíj Balaton-kerülő vitorlásverseny mezőnye Balatonfüredről 522 hajóval. 7 óra 13 perccel később a Fifty-Fifty nevű kétárbocos katamarán már célba is futott, korábbi rekordját több mint három órával megjavítva. A népes mezőnyt azonban estére elérte a vihar. Előbb csak egy komoly esővel kellett megküzdeniük a versenyzőknek, aztán az 55-65 km/h-s szél időnként 75 km/h-s lökéseivel már igazán próbára tette a csapatok képességeit a sötétedés beálltával. A mezőny körülbelül ötöde került bajba, de nem szorult mindenki külső segítségre.
„Badacsony és Tihany között volt szükség leginkább mentésre. Néhány sérült hajóról kihoztuk a személyzetet. Nagyjából 20 olyan hajóról tudunk, amelyik árboc- vagy kormánytörést szenvedett, három jármű a nádasban vagy víz alatt van" – mondta az Origónak Bagyó Sándor, a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálatának vezetője, aki szerint a legkomolyabb baleset egy kézfejtörés volt, ezenkívül csak néhány apró sérülés, vállrándulás, horzsolások történtek. A versenyben indult egyetlen 15-ös Jolle vontatás közben felborult, és a hajó megsérült, de a legénységnek nem esett baja.
A verseny természetes velejárója, hogy a fordulóknál összeütközhetnek a hajók, de idén több olyan baleset történt, ahol az ütközést könnyen elkerülhették volna a kormányosok, ha minden vitorláson világítottak volna a navigációs fények. "Ezek a hajók tulajdonképpen nem is kerülhettek volna veszélybe, ha a hajózási szabályokat betartva, naplemente után kiálltak volna a versenyből" – mondja Bagyó Sándor.
A Zamárdiban zajló Balaton Sound sem volt a kormányosok kedvence. Többen panaszkodtak, hogy a fesztivál erős fényeivel nagyon zavarta a Tihanyi-csövön áthajózókat. Ha a teljes sötétségben valahol erős fények vannak, az szinte lehetetlenné teszi a tájékozódást a sötét részeken.
Kollár Lajos, a Magyar Vitorlásszövetség elnöke úgy fogalmazott: egy ennyire nagy mezőnynél természetes, hogy néhány tucat hajó bajba kerül a viharban – különösen éjszaka, de a segítségre szoruló hajók aránya nem rossz. „Egy Forma-1-es autóversenyen is kiesik sokszor a versenyzők tizede, technikai hibák a vitorlázásban is előfordulnak. A lényeg, hogy senkinek nem esett nagyobb baja” – fogalmazott.
A versenyt felügyelő Holczhauser András szerint mentőmotorosok biztosították a versenyzőket, és teszik ezt most is, mert körülbelül 40 hajó még mindig a vízen van. A vitorlásszövetség főtitkára emlékeztet arra, hogy a Kékszalagon elinduló hajók víz- és viharálló eszközök, a legtöbb versenyző műszaki hiba miatt kerülhet bajba. „Itt mindenkinek van jogosítványa, versenyengedélye, a hajók technikailag rendben vannak az induláskor. Senki ne gondolja azt, hogy hétvégi sétavitorlások vágnak neki a 155 km-es távnak. Az időjárás és a technika azonban nem mindenkihez kegyes, ez teljesen természetes egy ekkora versenyen.”
A Kékszalag egy kihívás, nagy feladat tapasztalt balatoni hajósoknak is. Ez a verseny nem csak a leggyorsabbakról szól. Rajt után nem lehet a pályát rövidíteni, és a versenyrendezőség már nem is szakíthatja meg. Maximum 48 óra alatt kell körbeérni a tavon kikötés és külső segítség igénybevétele nélkül. Minden vitorláson a kormányosnak kell tudnia, hogy mire képes a hajója és a legénysége, és ennek szellemében kell döntenie a verseny feladásáról vagy folytatásáról.
A rekordszámú nevezőből már több mint 420 hajó befutott a balatonfüredi célba, nagyjából 60-an feladták a versenyt, további 40-50 vitorlás pedig még valahol a keleti medencében halad előre. Nincs minden hajón műholdas nyomkövető, a szervezők ennek ellenére úgy becsülik, hogy délután 4-ig valamennyi vitorlás befejezheti az idei Kékszalagot.