EBESZ: a Fidesz felé dőlt a mérleg a választáson

Vágólapra másolva!
A nemzetközi szervezet szerint aránytalanul nagy volt a kormánypártok előnye az április választáson.
Vágólapra másolva!

Kiadta az EBESZ az áprilisi országgyűlési választásokról készített jelentését. A szervezetet a magyar kormány hívta meg választásra, a képviselőik választási megfigyelőként követték végig a kampányt és a választást. A következő megállapításokra jutottak.

Az EBESZ szerint a választás megfelelően volt lebonyolítva és sokoldalú választási lehetőséget biztosított az állampolgároknak. Ugyanakkor a Fidesz aránytalanul nagy előnnyel vágott neki a választásnak az új kampányszabályok, a részrehajló média, illetve a pártszervezet és az államszervezet közötti határ elmosódása miatt.

A nemzetközi szervezet a választások előtt megváltoztatott választási jogszabályokat is bírálta. Az új rendszer néhány elemét ugyan pozitívnak nevezték, de számos elem szerintük negatív hatással volt a választási eljárásra. Kritizálták az új választási törvény elfogadásának a módját is, szerintük ugyanis elmaradt a törvény nyilvános konzultációja, ez pedig aláássa a törvény elfogadottságát.

Kiemelték az új töredékszavazat-számítási módot is (korábban töredékszavazat csak az egyéni körzetekben vesztes jelöltek után járt, idéntől azonban már a győztesnél is számít). Az EBESZ szerint ez az új számítási mód önmagában hat pluszhelyet jelentett a parlamentben a Fidesz-KDNP szövetségnek.

A jelentésben megemlítették azt is, hogy a női képviselők parlamenti aránya tíz százalék alatt van, és a kampányban is kevésbé jelentek meg. A kampányról az EBESZ-nek az a véleménye, hogy tompa volt, negatív hangvételű, vidéken pedig szinte észrevehetetlen. Kitértek arra, hogy a kormányzati hirdetések szinte teljesen azonosak voltak a Fidesz kampányhirdetéseivel, ez pedig ellentétes a Koppenhágai Nyilatkozat azon pontjával, amely előríja a párt és az állam szétválasztását.

Külön pontban írnak arról, hogy bár formálisan számtalan sajtótermék felel a média sokféleségéért, a Fideszhez köthető médiavállalatok egyre emelkedő száma és az állami hirdetések súlya aláássák a média pluralitását és öncenzúrához vezetnek az újságírók körében.

A jelentés teljes szövege itt olvasható.