Vágólapra másolva!
Fél évre közel 420 millió forintért bérelne járőrhelikoptert a rendőrség uniós pénzből, pedig teljes felszereltségű gépet is vehetnének ennél jóval olcsóbban. A kölcsönző cég egy használt, lízingelt helikoptert ad a hatóságnak – utánajártunk az aránytalanul drágának tűnő szerződésnek.
Vágólapra másolva!

A helikopter bérlésére és üzemeltetésére tavaly december 20-án írt ki közbeszerzési pályázatot az Országos Rendőr-főkapitányság, az EU Külső Határok Alap támogatásával A gépet a terveik szerint a Légirendészeti Parancsnokság használja majd, a szerbiai határvidéket ellenőriznék vele 2014 szeptemberétől. A járőregység Szegeden, Bácskán és a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren teljesítene szolgálatot.

Nem ismerték az árakat

A tendert április végén a budapesti székhelyű FLY4LESS Légiszolgáltató Kft. nyerte meg – az eredetileg becsült nettó 879 ezer eurós bérleti díj helyett azonban fél évre nettó 1 millió 397 ezer eurót kértek a szolgáltatásért. A rendőrség elfogadta az emelt összeget is – eddig azonban még nem fizettek, a bérbeadó cég csak a projekt indulása után kezd számlázni nekik, havi bontásban.

Megkérdeztük az ORFK-t, mi indokolta a drágulást, miért kellett a gép ilyen áron is. Válaszukból kiderült, hogy korábban soha nem béreltek felszerelt járőrhelikoptert, az üzemeltetők bérleti árai pedig nem nyilvánosak. A tender kiírásakor tehát nem voltak pontos adataik sem, egyszerűen alulbecsülték a keretet. Elállni viszont már nem tudtak a drágább ajánlattól, mivel akkor vissza kellett volna fizetniük a bérlésre kapott uniós támogatást. Kénytelenek voltak tehát elfogadni az emelt árat, jelenlegi euróárfolyamon számolva megközelítőleg 420 millió forintot.

Ehhez hasonló Twin Star-t bérelne a rendőrség Forrás: Wikipedia

Teljes körű szolgáltatás

Szó sincs indokolatlan drágításról: ezért az összegért teljes körű szolgáltatást nyújtanak – mondta a FLY4LESS ügyvezetője. Oletics Imre felsorolta az egyes tételeket – így tudtuk meg, hogy a kérdéses, két hajtóműves helikopter bérleti és készenléti díja csak töredéke a teljes összegnek, 90 ezer euró.

A nagyobb részt a pluszszolgáltatások teszik ki: az üzemben- és karbantartás, biztosítási díj, kutatóeszközök kölcsönzése, de a cég vállalta cserehelikopter biztosítását és a rendőrségi állomány átképzését is, mivel a pilóták és a személyzet még nem dolgozott ilyen típusú géppel. Mindezek együtt 1 millió 243 ezer euróba kerülnek, a személyzet képzése ebből 64 ezer euró – mondta el Oletics Imre, aki elismerte, hogy a hatóság használt helikoptert kölcsönöz tőlük, amelyet a cég maga is lízingel.

Magányos győztes?

Az üggyel kapcsolatban más érdekességek is akadnak: A FLY4LESS ügyvezetője állítja, hogy a tárgyalásos közbeszerzésen több cég indult, az uniós TED pályázati rendszer adatai szerint viszont csak a későbbi nyertes tett ajánlatot. Több pályázóról, négy indulóról számolt be ugyanakkor a rendőrség is. A FLY4LESS főpilótája az a Szász László, aki korábban alezredesi rangban helikopterpilótaként szolgált a rendőrségnél, és a Liszt Ferenc repülőtér melletti Repülőtéri Rendőrigazgatóságon dolgozott.

Egymillió euróért saját gépet kapnának

Megnéztük, mennyibe kerülne, ha a légi rendészet bérlés helyett inkább megvásárolná a gépet. A kérdéses típus egy két hajtóműves AS 355 helikopter, fantázianevén Twin Star – a főként használt gépeket lajstromozó Planecheck.com ebből a modellből 6 példányt dobott ki, amikor rákerestünk, a legolcsóbb, F1-es típusból átalakított gép egymillió euró, a legdrágább 2 millió 470 ezer euró volt. Bár a rendőrség nem árulta el a felszereléséhez tartozó "kutatóeszközök" jellegét és árát, Oletics Imrétől azt is megtudtuk, hogy a kategória egy hőkamerát, egy nagyteljesítményű fényszórót és a helikopterre felszerelt éjjellátórendszert jelenti – ezek saját áron együttesen 750 ezer euróba kerülnek az ügyvezető szerint.

A legolcsóbb fenti ajánlattal számolva a rendőrség egymillió euróért saját helikopterhez juthatna (Korábban tévesen 250 ezer eurót említettünk - a szerk.). Igaz, ebben az esetben egy hajtóműves gépről van szó. Ha ehhez hozzászámoljuk a Fly4Less által említett kutatóeszközök megvásárlását és a pilótaképzés összegét, 1 millió 810 ezer eurónál tartunk. Tény az is, hogy ebben az összegben nincs benne a biztosítás, a karbantartás ára - és az, hogy a hatóság jelenleg nem saját (vagyis állami) forrásból költene az új gépre.

Egy másik Twin Star-modell. Forrás: Wikipedia

Lenne még ennél is olcsóbb megoldás, méghozzá itthon: egy, az Origónak nyilatkozó konkurens cégvezető szerint a légi rendészet akár 150 ezer euróból saját gépet vehetne. "A német Aulette II SA318 C típusú járőrhelikopterekből most három is eladó Magyarországon, komplett felszereléssel, darabonként 150–180 ezer euróért. Nagyon erős, kipróbált járművek, még hosszú hátralévő üzemidővel, és pont a kívánt célra fejlesztették őket. Egy feltöltéssel akár öt óra repülésre képesek, óránként csak 120 liter kerozint fogyasztanak, szemben a bérbe vett modell 2 óra 40 perces repülési idejével, és óránkénti 200 literes fogyasztásával" – fejtegette a megkérdezett igazgató, aki csak névtelenül vállalta a nyilatkozatot.

Felesleges költekezés?

Ahogy a beszélgetés során körvonalazódott, a fő kérdés nem is az ár, hanem az, hogy egyáltalán szükség van-e az új, bérelt helikopterre. A konkurens cégvezető – aki nem is tudott a pályázat kiírásáról – feleslegesnek tartja a közbeszerzést, bár elismeri, szívesen indult volna a tenderen.

Rámutatott, hogy a rendőrség beszerezhetett volna állami tulajdonú gépeket is, pályáztatás nélkül, ingyen. "Az Országos Légimentő Szolgálat októberben cseréli le egy hajtóműves helikoptereit, amelyek az új uniós előírások szerint már nem alkalmasak mentésre. A két állami tulajdonú AS-350B ettől függetlenül jó állapotban van, a rendőrséget pedig nem kötik a légi mentésre vonatkozó szabályok: simán átvehették volna a helikoptereket bérlés vagy vásárlás nélkül is, csak az átalakítás került volna pénzbe" – vélekedett a nyilatkozó.

A témával kapcsolatban megkerestük a helikoptereket üzemeltető Magyar Légimentő Nonprofit Kft.-t – szerettük volna megtudni, mi lesz az októbertől lecserélt helikopterek sorsa. Az állami cég nem válaszolt kérdésünkre, azt sem tudtuk meg, hogy a forgalomból kivont gépek helyett kitől és milyen áron bérelnének újakat.

A jelenlegi állomány is elég lenne

A rivális helikopterforgalmazó mellett felkerestük egy szakmai portál vezetőjét is, aki más okból, de szintén értelmetlennek tartja a több százmilliós bérlést. "Nem értem, egyáltalán miért kellene új jármű, a jelenlegiek is jól ellátják a feladatukat. Az országhatárokon most öt rendőrségi járőrhelikopter dolgozik: két, lengyel gyártmányú Mi2-es típusú gép, amelyek megfelelő karbantartással még évekig tökéletesen működnek, és három MD500-as, ami szintén megbízható, amerikai típus. Arra nincs pénz, hogy a meglévő gépek elérjék az szükséges repülési óraszámot, de bérlésre azért jut forrás" – elégedetlenkedett a repülési hobbiportál szerkesztője, aki szintén névtelenséget kért – jellemző, hogy a szakmabeliek tartanak a következményektől, nem mernek nyíltan konfliktusba keveredni a Fly4Less-szel.

Elégetett pénz

Ami az üzemanyagot illeti, ez is jelentős költség lesz. A Twin Star óránként 200 litert fogyaszt, a hatóság közlése szerint pedig fél év alatt 600 repülési órát terveznek a bérelt géppel.

A légi rendészet literenként bruttó 260 forintért veszi a kerozint – ez alapján fél év alatt 31,2 millió forintba kerülhet majd az üzemanyag, de ez függhet a beszerzési ár változásaitól, a tényleges repült óraszámtól és az időjárási viszonyoktól is. Az üzemanyagforrást szintén az uniós Külső Határok Alap biztosítja. (Korábban tévesen írtuk azt, hogy ezt a hatóság állja majd - a szerk.)