Harcias kerületek az útdíj ellen

autó autópályadíj autóút FOTÓ ÁLTALÁNOS KÖZLEKEDÉSI ESZKÖZ M0 tábla Budapest, 2014. december 11.
Az M0-s autóút 11-es út és M3-as autópálya közötti szakasza Budapest határában 2014. december 11-én. Megszűnik januártól az M0-s általános díjmentessége. Az N
Budapest, 2014. december 11. Az M0-s autóút 11-es út és M3-as autópálya közötti szakasza Budapest határában 2014. december 11-én. Megszűnik januártól az M0-s általános díjmentessége. Az NFM közleménye szerint a körgyűrű M5-ös és M4-es (4. sz. főút), valamint M3-as autópálya és 11. sz. főút közötti szakaszai, és a gyorsforgalmi úthálózat M0-s autópályán belüli részei (például M1-es és M7-es bevezető a Budapest táblától) januártól csak matricával használhatók. Az M0-s körgyűrű egyes elemei uniós forrásból épültek vagy újultak meg, ezeken a szakaszokon a díj bevezetését az EU támogatási szabályai nem teszik lehetővé. MTI Fotó: Kovács Attila
Vágólapra másolva!
Forgalomnövekéstől tart az útdíj miatt Újpalota polgármestere, de tiltakozik Újpest, jogi válaszlépéseket keres Soroksár vezetője is. Vas megyében útlezárással demonstráltak a változás miatt.
Vágólapra másolva!

Fizetős lett az M0-s és az M3-as újpalotai bevezető szakasza: a változás miatt komolyan visszaeshet a XV. kerületi nyolc bevásárlóközpont forgalma, ezzel pedig csökken a helyi iparűzési adó - de Újpalotán más problémát is okozhat a fizetős rendszer, hiszen a fizetős útszakaszt elkerülő autósok inkább a kertek alatt közelítik meg a hipermarketeket, ami zavarja az újpalotai lakókat is.

A fővárosi hulladék 60 százalékát Újpalotán égetik el, a helyi polgármester most kitiltaná a kertvárosból a kukásautókat Forrás: MTI/Máthé Zoltán

Hajdu László DK-s polgármester már Fónagy János államtitkárnak is jelezte a fizetős útszakasz miatt felmerülő problémákat.

Bár a Blikk szerint a kerületi vezető ennél keményebben fogalmazott, és a matrica nélkül szemétszállító autók kitiltásáról is beszélt, az Origónak az újpalotai önkormányzat illetékesei cáfolták a lap állításait.

Cáfol a közterületes cég is

A közerületfenntartó cég sem hagyta válasz nélkül a Blikk cikkét: közleményben üzenték meg, hogy járműveik január elsejétől is a korábbi útvonalakon - így az autópálya bevezető szakaszán járnak a kerületben. A társaság szerint 3,5 tonna feletti teherautóikat regisztrálták a HU-GO állami útdíjfizetési rendszerbe, az ennél könnyebb járműveknek pedig vásároltak Pest megyei útmatricát, tehát nem igaz, hogy Újpalota kertvárosában kerülnék az útdíjas szakaszt.

Újpest sem örül

A fizetős újpalotai bevezető szakasz Újpest kertvárosi forgalmát is jócskán leterheli, Wintermantel Zsolt kerületi fideszes polgármester ezért levélben fordult Seszták Miklós fejlesztési és Varga Mihály gazdasági miniszterhez: fontolják meg az M0-s és M3-as fizetőssé tételét.

Miniszterekhez fordult Wintermantel Zsolt: Újpest polgármestere sem örül az újpalotai fizetős sztrádaszakasznak Forrás: MTI/Kovács Attila

Legyen inkább autóút

Az M5-ös bevezető szakaszának "megsarcolása" miatt már Geiger Ferenc, soroksári polgármester emelte fel szavát, aki képtelen belenyugodni a döntésbe, abba, hogy lobbierőtől függjön, melyik út válik fizetőssé. Mint a Blikknek nyilatkozva elmondta, jogászaik dolgoznak azon, hogy az autópálya érintett szakaszát autóúttá minősítsék át, mivel így lekerülne a megyei listáról.

Több fővárosi kerület is lépéseket fontolgat a fizetővé tett autópályaszakaszok miatt Forrás: MTI/Kovács Attila

Vas megye sem úszta meg

A Vas megyei M86-os úton civilek demonstráltak a szakaszra kivetett útdíj ellen, csütörtök reggel kilenctől fél órás útlezárással lassítva a forgalmat. Hende Csaba honvédelmi miniszter korábban még a szocialisták rémhírének nevezte, hogy ez az út is felkerül a fizetős listára, mégis így történt, a miniszter pedig ígéretet tett rá, hogy a kormány elé viszi a szerinte igazságtalan döntést.