Simicska-Orbán-háború: a kormányfő eddig mindig nyert

2015.02.06. 15:44

Nem kívántak a Simicska-médiabirodalom vezetői egy erőteljesebb Orbán-ellenes akcióban részt venni – mondták az Origónak nyilatkozó elemzők. Szerintük a felek viselkedésére egyáltalán nem jellemző a racionalitás.

Alig hirdetett totális médiaháborút Simicska Lajos a kormány új reklámadóterve és közvetve Orbán Viktor miniszterelnök ellen, a csatasorból sorra álltak ki mögüle médiabirodalmának vezetői. A lépés meglepte, mert a jelek szerint így egyedül kell küzdenie az elveiért.

Meglepő

Az elmúlt években nem szivárogtak ki hírek a Simicska-médiabirodalomból, így teljesen meglepő az, ami napjainkban történik – mondta el az Origónak Nagy Attila Tibor, a Méltányosság Politikaelemző Központ munkatársa. Szerinte lehetséges, hogy az érintett médiumok vezetői a lelkük mélyén nem értettek egyet azzal, hogy a Fidesszel és Orbán Viktorral szemben politizáljanak. Az is tény, hogy 2014 áprilisa előtt jóval kevesebb kritikus cikk volt a kormánnyal szemben ezekben a médiumokban.

Simicska Lajos emberei távoztak a médiabirodalom élérőlFotó: Bielik István - Origo

Zsarolás is jöhet

Nagy Attila Tibor elmondta, hogy Nyugat-Európában mások a sajtóviszonyok. Ott egy politikailag elkötelezett lapban is sok kritikus cikk van azzal az oldallal szemben is, amelyet képvisel. Magyarországon teljesen más a helyzet, de a reklámadó bevezetését követően jól láthatóan megnőtt a kormányt bíráló cikkek száma. A szakember megerősítve látja, hogy az érintett médiumok vezetői nem akartak egy erőteljesebb Orbán-ellenes akcióban részt venni.

Azt sem lehet kizárni, hogy a felek a jövőben különféle ügyekkel zsarolják majd egymást, azonban a hideg racionalitás már nem jellemzi a feleket.

Itt még teljes volt az egységFotó: Bielik István - Origo

Politikai szempontok

Kiszelly Zoltán szerint a mostani fejleményeknek lesz hatásuk a Fideszre. A Simicska-médiabirodalom vezetői feltehetően felismerték, hogy ebben a helyzetben Orbán Viktor az erősebb. A politológus úgy véli, a mostani reklámadó körüli harcokban egyértelmű, hogy a kormány a korábbi gazdaságpolitikáját folytatja, az erős érdekcsoportokkal szemben határozza meg magát.

Az elmúlt években mindig a politikai szempontok határozták meg a kormányfő gondolkozását, és eddig mindig győzött. Kiszelly Zoltán szerint Simicska Lajos a reklámadó esetében gazdasági szempontokat érvényesít, és nem politikai szempontok szerint dönt. Úgy látja, könnyen lehet, hogy a médiabirodalom vezetőinek távozását követően a „katonák" is dezertálhatnak.