Messze még a fény Déli alagút végén

déli pályaudvar támfal megcsúszott
Vágólapra másolva!
Nagy a titkolózás a Déli-pályaudvarra vezető alagút helyreállításával kapcsolatban, nem beszélnek a kivitelezőről, a kezdés időpontjáról sem. A támfal ideiglenes javítása viszont egy hónapig is eltarthat.
Vágólapra másolva!

Kevés konkrétumot árul el a MÁV a támfalcsúszás javításáról azóta, hogy meghirdették, majd február 20-án visszavonták a kivitelezőt bemutató sajtótájékoztatót.

Titok, hogy ki nyerte

Nem közlik például, hogy melyik cég állítja helyre ideiglenesen a megcsúszott rézsűt - a MÁV sajtóosztálya legalábbis nem kapott felhatalmazást, hogy erről nyilatkozzon az Origónak. Az sem ismert, hogy mikor kezdődhet el a csak alkalmi megoldásnak számító munka. Úgy tudjuk, a területet egyelőre nem adták át kivitelezőnek. egy útvonalat viszont már kialakítottak a munkagépek számára.

Az ideiglenes javítás sem kezdődött még el Fotó: Polyák Attila - Origo

Az átadás késlekedése mögött állhat, hogy a MÁV saját szakértői még vizsgálják a földcsúszás körülményeit, a hidrológiai és geotechnikai szakvéleményekre várnak. A Műszaki Egyetem kutatói viszont már egy hete megállapították: rétegvíz okozta a támfal suvadását.

Ha esik, tovább tart

Ha végre elkezdődik, az ideiglenes helyreállítás három hétig tarthat, már ha nem esik közben túl sok eső, ami lassíthatja a munkálatokat. Csak ezután áll majd helyre a Déli pályaudvar régi forgalmi rendje, addig Kelenföldre futnak be az elővárosi vonatok.

Ha esik, három hétnél tovább tarthat a megcsúszott rézsű stabilizálása Fotó: Polyák Attila - Origo

A végleges helyreállítást csak az év második felétől ígéri a MÁV, ehhez pedig újabb pályázatot írnak majd ki. A munkák költségeit a társaság állja, a várható összegről egyelőre hozzávetőleges becslést sem tudtak mondani az Oriónak.

Árat csökkentettek

A Déli pályaudvar egy hónapja tartó zárva tartásával nemcsak az utasok, de a helyi boltosok is rosszul jártak, utóbbiak veszteségét a MÁV viszont részben kompenzálja: a zárlat idejére csökkentették az üzlethelyiségek bérleti díját, volt üzlet, ahol teljesen elengedték az összeget. Ezzel a "MÁV-csoport havi több millió forintos bevételről mond le" - tette hozzá a vasúttársaság sajtóosztálya.

Műszaki okok. A MÁV a bérleti díj csökkentésével kompenzálja a Déli pályaudvari üzletek kieső bevételét Fotó: Polyák Attila - Origo

Megindult a rézsű

A Déli pályaudvarra vezető alagút támfala először január 25-én csúszott meg, sárlavina zúdult le a rézsűről, az alagút tetejéről pedig 80-100 kilós támkövek zuhantak a sínekre. A föld- és kőomlás miatt előbb az egyik sínpáron állt le a közlekedés, az újabb földcsúszás miatt azonban a Déli pályaudvar teljes vasúti forgalmát szüneteltetni kellett határozatlan ideig. A lenti képen az érintett alagútbejárat látható, korábbi állapotában.