A Lánchídnál folytatódik a fonódó építése

Vágólapra másolva!
Jövő hétfőtől elkezdődik a Lánchíd budai hídfőjénél lévő villamosalagút átépítése. A Clark Ádám téri körforgalom alatt új szerkezetű alagút épül, miközben a felszínen a híd forgalmát nem korlátozzák. A munkálatok idején – várhatóan 2015 decemberéig – a 19-es és a 41-es villamos helyett a Clark Ádám tér és a Batthyány tér között a meghosszabbított útvonalon, megnövelt üzemidővel közlekedő 17-es villamospótló busszal, illetve a 86-os autóbusszal lehet utazni.
Vágólapra másolva!

Több ütemben, egy éven át

Az új CAF villamosok várhatóan idén ősszel állnak forgalomba a budapesti villamosvonalakon. A rövidebb, 34 méteres villamosok járnak majd a budai fonódó villamoshálózat 19-es és 61-es vonalán, azaz Óbuda és Újbuda között – derül ki a Budapesti Közlekedési Központ közleményéből. Annak érdekében, hogy az új, alacsonypadlós CAF villamosok a budai fonódó villamoshálózat Bem rakparti ágán is közlekedhessenek, március 16-ától várhatóan 2016. március végéig több ütemben átépül a Lánchíd budai hídfőjénél lévő villamosalagút.

A közelében fúrnak-faragnak, a Lánchíd forgalmát azonban nem korlátozzák Fotó: Polyák Attila - Origo

A több ütemben zajló átépítéssel az alagút szerkezetének főbb méretei megmaradnak, de ahhoz, hogy a jelenleginél nagyobb villamosok is elférjenek az alagútban, a középső oszlopokat el kell bontani. Az alagút teljesen megújul: támfalas szakaszát és a középső oszlopokat elbontják, a középső szakaszát pedig átépítik. Hogy az új villamosok a középső, oszlopok nélküli alagútszakaszban tudjanak közlekedni, a villamospálya jelenlegi ívét is meg kell változtatni: az új villamosok nagyobb ívben kanyarodó pályán közlekednek majd. A munkák speciális jellege miatt a kivitelezés különleges felkészültséget és figyelmet igényel.

884 millióba kerül

Az átépítéskor a BKV áramellátási hálózata is megújul a Clark Ádám tér és a Batthyány tér közötti szakaszon, valamint a Lánchíd Palota előtt lévő felsővezeték-tartó oszlopot áthelyezik a partfal mellé. A Clark Ádám téri oldalon lévő jelenlegi gyalogos-kerékpáros járdát is kiszélesítik a gyalogosok és a kerékpárosok kényelmesebb és biztonságosabb közlekedése érdekében.

Az alagút átépítése összesen nettó 884 millió forintba kerül. A Budapest Főváros Önkormányzata és a BKK Zrt. között megkötött megvalósítási megállapodás alapján 100%-os fővárosi forrásból valósul meg. A munkálatok kivitelezője a Főmterv Zrt.

Változások a közösségi közlekedésben

Jövő hétfőtől várhatóan december elejéig a 19-es villamos rövidített útvonalon, a Kelenföld vasútállomás M és a Clark Ádám tér között, a 41-es villamos pedig a Kamaraerdei Ifjúsági Park és a Clark Ádám tér között közlekedik. Egyik járat sem érinti a Halász utca és a Batthyány tér M+H megállóhelyet.

A Clark Ádám tér és a Batthyány tér M+H megálló között a meghosszabbított útvonalon, a villamos utolsó indulási idejével összehangoltan, megnövelt üzemidővel közlekedő 17-es villamospótló busszal, illetve a 86-os busszal utazhatnak ügyfeleink. A 17-es villamospótló buszra a Szent Gellért tér M megállóban javasoljuk az átszállást.

A 17-es villamos helyett a budai fonódó munkálatai miatt 2014. április 14-étől közlekedik pótlóbusz a Bécsi út/Vörösvári út végállomás és a Batthyány tér M+H között. A 19-es és 41-es villamos pótlására a Clark Ádám tér és a Batthyány tér M+H között a 17-es villamospótló buszok útvonalát a Szent Gellért tér M megállóhelyig meghosszabbítják.

17-es villamospótló

A Clark Ádám tér és a Batthyány tér M+H között a 17-es villamospótló buszon kívül a 86-os autóbuszt ajánlják, amely az Óbuda, Bogdáni út felé a Szent Gellért tér M megállóban, a 17-es pótlóbusz felszállóhelyén is megáll.

A 17-es villamospótló busz a Szent Gellért téri metrómegálló felé a Batthyány tér megállóig az eredeti útvonalán, majd onnan tovább a Fő utca–Clark Ádám tér–Lánchíd utca–Ybl Miklós tér–Apród utca–Szarvas tér–Krisztina körút–Döbrentei tér–Szent Gellért rakpart–Szent Gellért tér–Műegyetem rakpart–Szent Gellért tér M útvonalon közlekedik.

A 17-es villamospótló busz a Bécsi út/Vörösvári út felé a Szent Gellért tér M–Műegyetem rakpart–Szent Gellért tér–Szent Gellért rakpart–Döbrentei tér–Attila út–Szarvas tér–Apród utca–Ybl Miklós tér–Lánchíd utca–Clark Ádám tér–Fő utca–Jégverem utca–Bem rakpart útvonalon közlekedik, majd a Batthyány tértől tovább az eredeti útvonalán a Bécsi út/Vörösvári út végállomásig.

Díjszabási változások

A villamospótlás miatti kényszerű átszállás a 19-es, a 41-es villamos és a 17-es villamospótló busz között, valamint a 86-os buszra a Szent Gellért tér M és a Kolosy tér megállóhely között nem minősül útmegszakításnak. Az átszállásnál az egyszeri utazásra szolgáló jegyek – a vonal- és gyűjtőjegyek, valamint az egyszeres átszállójegy – használatakor nem kell új jegyet kezelni, hanem a már érvényesített jeggyel lehet továbbutazni. A kezelt vonal- és gyűjtőjegyeket átszállás után a jegy számkocka nélküli végén ismét kezelni kell (a nyomdai kivitelű, tömbbe fűzve forgalmazott gyűjtőjegyeket ehhez természetesen ki kell tépni a tömbből). A mindkét végén számkockával ellátott, egydarabos átszállójegyet ilyen esetben nem kell újra kezelni, mivel a másik végén is olyan számkockával rendelkezik, amelyet a pótlástól függetlenül korábbi átszálláskor már érvényesítettek, vagy a későbbi átszálláskor kezelnek – derül ki a BKK közleményéből.

A fonódó villamoshálózat építési munkálatai más közlekedési csomópontonban is éreztetik hatásukat: március 15-étől nyolc hétig nem jár majd a 4-6-os villamos a Széll Kálmán tér és az Oktogon között, de a Margit körút forgalmában más jelentős változások is lesznek.