A kivásárlás után beolvad anyavállalatába a Népszabadság Zrt.

2015.04.29. 17:33

Már nem éri meg alapításának 25. évfordulóját a Népszabadság Zrt. - értesült az Origo. Ez összefügg azzal, hogy a politikai napilapot is tulajdonló osztrák Heinrich Pecina üzletember cégcsoportja kivásárolja az MSZP pártalapítványát a Népszabadság Zrt.-ből, amely beolvad majd az anyavállalatába.

Biztos, hogy a Népszabadság Zrt. nem éri meg alapításának huszonötödik, július 30-i évfordulóját, mert a hamarosan véglegessé váló kivásárlás után az immár egyedüli új tulajdonos beolvasztja a céget az anyavállalatba.

Hamarosan nyélbe ütik

A Népszabadság Zrt.-ben hamarosan kizárólagos közvetett tulajdonossá válhat az osztrák Heinrich Pecina üzletember, akinek szövevényes céghálóba rendeződő érdekeltségei már most is a Népszabadság 70,8 százalékát birtokolják.

Egy kézbe kerülhet hamarosan a NépszabadságForrás: MTI/Faludi Imre

A maradék kisebbségi tulajdonrész döntően az MSZP Szabad Sajtó Alapítványának tulajdona, ez 27,69 százalékos részesedést jelent. Emellett a Népszabadság Zrt. Dolgozóinak Kulturális, Szociális Segélyező Egyesülete 1,4 százaléknyi, a lap munkatársai pedig 0,1 százaléknyi részvénnyel rendelkeznek.

Az MSZP-s, az egyesületi és a munkatársi tulajdonrészt egyaránt megvásárolnák Heinrich Pecina üzletember érdekeltségei, az ügylet akár két héten belül is megvalósulhat. Erről a Heti Válasz csütörtökön megjelenő száma ír.

Kránitz László, a Szabad Sajtó Alapítvány elnöke az Origo kérdésére a vevő megnevezése nélkül megerősítette, hogy folynak tárgyalások a tulajdonrészük értékesítéséről, de sem az összegről, sem a vevőről, sem pedig az ügylet lezárásának várható határidejéről nem beszélt. Egyelőre - tette hozzá.

Osztrák tulajdonosi háttér

A leendő vevő, a Népszabadság Zrt. többségi tulajdonrészét már most is birtokló Mediaworks Kiadó és Nyomda Kft., amelynek ügyvezetője Mihók Attila, a Népszabadság-cég elnök-vezérigazgatója. Mihók a vezérigazgatója a kft.-t tulajdonló Mediaworks Hungary Zrt.-nek is.

A Mediaworks Hungary Zrt. volt az, amelyik tavaly ősszel átvette a magyarországi Ringier és Axel Springer kiadók érdekeltségeinek jelentős részét. A csaknem 700 munkavállalót foglalkoztató, körülbelül 15 milliárd forint éves árbevételű médiacégnek mintegy 60 médiamárkája van.

A zrt. tulajdonosa pedig az osztrák QDW Beteiligungen AG, amely az osztrák Vienna Capital Partners (VCP) befektetési csoport érdekeltsége. A VCP-tulajdonosként ismert befektető, Heinrich Pecina a Mediaworks Hungary Zrt. felügyelőbizottsági tagja.

Kiüresítették, beolvasztják

Ha Pecináék sikeresen kivásárolják az MSZP alapítványát és a dolgozókat, egyesületi tagokat, utána az Origo értesülései szerint akár be is dönthetik a Népszabadság Zrt.-t.

Információink szerint az utóbbi hetekben már "kiüresítették" a céget, amely már nem rendelkezik a Népszabadság napilap kiadói jogával, és az elmúlt hetekben végrehajtott szerződésmódosítások nyomán már a lap munkatársainak sem a cég a munkáltatója. Úgy tudjuk, a lap munkatársai biztosítékot szeretnének, hogy a kivásárlás után is változatlan feltételekkel folytathatják a munkát, de ez egyelőre függőben van, a tárgyalások még tartanak.

A kiadói és a munkáltatói jogok a Mediaworks-érdekeltség Mworks Print Zrt.-hez kerültek az Origo információi szerint. Így viszont a 100 százalékos tulajdoni hányad megszerzése után a Népszabadság Zrt. akár fel is számolható, hiszen egyetlen vagyona a lap Bécsi úti szocreál székháza maradt.

A bedöntést Mihók Attila, a Népszabadság és a Mediaworks vezérigazgatója az Origónak cáfolta. Azt mondta, a kiadói és a munkáltatói jogok áttétele a másik cégbe csupán technikai lépés volt, a Népszabadság Zrt. pedig a kivásárlás után bár önállóan megszűnik, nem bedöntik, hanem beolvasztják az anyavállalatba.

Majdnem a szocialistáké lett

Három éve még fordított volt a helyzet: majdnem a szocialistáké lett a Népszabadság Zrt. 100 százaléka, miután az addigi tulajdonos, a Ringier AG a hírek szerint mindössze egy euróért - és a tetemes adósságállomány átvételéért - felajánlotta az MSZP-s alapítványnak a többségi tulajdonrészt.

Néhány éve majdnem Csintalan Sándoré lett a NépszabadságForrás: atv.hu

Akkor majdnem beelőzte egykori pártját a már Fidesz-tag Csintalan Sándor, akit sokan Simicska Lajos emberének tartanak. Csintalan vételi szándéknyilatkozatot küldött a Ringier-nek. Az Origo rákérdezett a Lánchíd Rádió műsorvezetőjénél, most nem akarta-e megvásárolni a lapot, de azt mondta, nem.

 

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK