Végeláthatatlan vizsgálat a Gripen-baleset ügyében

Gripen-baleset Csehországban
Cseh és magyar szakértők vizsgálják a roncsot
Vágólapra másolva!
A magyar és a cseh szakértők csütörtökön folytatják a cáslavi katonai repülőtéren kedden balesetet szenvedett magyar vadászgép átvizsgálását, illetve a helyszínelést - közölte Magdaléna Dvoráková, a cseh hadsereg vezérkari főnökségének szóvivője.
Vágólapra másolva!

"Csütörtökön várhatóan egész nap még a helyszínen lesznek a szakértők, majd laboratóriumi vizsgálatok következnek. Hogy mikor zárul le az egész ügy kivizsgálása, azt most nehéz megmondani" - nyilatkozott Dvoráková.

Cseh és magyar szakértők vizsgálják a roncsot Forrás: MTI/EPA

A cseh vizsgálóbizottság tagjait a hadsereg felügyeleti és ellenőrző szekciójának szakértői, míg a magyart a Magyar Honvédség, valamint a Közlekedésbiztonsági Szervezet szakértői alkotják.

Folytatódik a hadgyakorlat

A Lionel Effort 2015 fedőnevű cseh-magyar-svéd hadgyakorlat, amelyet a baleset után azonnal megszakítottak, szerda délután óta folytatódik. A május 24-ig tartó hadgyakorlaton a csütörtöki az utolsó nap, amikor még a vadászgépek is repülnek.

- jegyezte meg a szóvivő. A cáslavi repülőtér egyébként rendben üzemel.

A gép javíthatatlan

Ahogyan arról az Origo is beszámolt, a magyar légierő JAS-39 Gripen típusú vadászgépe kedden délután eddig ismeretlen okokból túlfutott a leszállópályáján, a pilóták katapultáltak. A baleset oka ismeretlen. Cseh vélemények szerint két ok jöhet számításba:

vagy a pilóták hibáztak leszálláskor, illetve fékezéskor, vagy pedig valamilyen műszaki probléma lépett fel.

A magyar hadsereg JAS-39 Gripen vadászgépének roncsa, miután túlfutott a leszállópályán a Prágától keletre fekvő Cáslav katonai repülőtéren Forrás: MTI/AP/CTK/Josef Vostarek

"A vadászgép megjavíthatatlan állapotban van"

- mondta Tomás Maruscák, a cáslavi repülőtér szóvivője az MTI-nek. Szerinte ezt a véleményt fogalmazták meg nem hivatalosan azok a szakértők, akik kedden közelről is megnézték az összetört magyar vadászgépet. A gép megrongálódásához szerinte nagymértékben az is hozzájárult, hogy az a leszálláskor áttörte a pálya végén álló bonyolult antennarendszert.