Hivatalosan is autóút lesz az M4-es autópályából

M4 autópálya közgép strabag M4 autópálya közgép
M4
Vágólapra másolva!
Autópálya helyett gyorsforgalmi út épül az Abony–Fegyvernek közötti szakaszon, döntött a kormány. Az erről szóló határozat a pénteki Magyar Közlönyben jelent meg.
Vágólapra másolva!

Autópálya helyett 2x2 sávos gyorsforgalmi út épül, valamint gyorsforgalmi út köti majd össze Szolnokot a budapesti körgyűrűvel. A kormányhatározat szerint a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. feladata a megépült műtárgyak állag- és vagyonvédelme.

A nemzeti fejlesztési miniszter feladata pedig az, hogy biztosítsa: a projekt lezárását követően két éven belül induljon el annak folytatása.

A most futó projekt lezárását nem részletezi a kormányhatározat.

A folytatás pedig úgy történik, hogy az Abony – Törökszentmiklós (Szolnok északi elkerülő) szakaszon, az eddigi - a projekt szerinti - nyomvonalon egy 2x2 sávos gyorsforgalmi út épül az M4-es ezen szakaszán. Viszont megépül az eredetileg is tervezett új Tisza-híd.

Itt nem épül autópálya Fotó: Bielik István - Origo

A Törökszentmiklós–Fegyvernek szakaszon a kormány szerint indokolt lehet a nyomvonal felülvizsgálata is, és ugyancsak 2x2 sávos gyorsforgalmi út épül autópálya helyett. Szolnokot pedig úgy kívánja bekapcsolni a kormány a gyorsforgalmi úthálózatba, hogy - az M4-es részeként - 2x2 sávos gyorsforgalmi utat kell építeni az M0 autópálya és Abony között.

A kormány arról is határozott, hogy a NIF azonnal kezdje meg a fejlesztésekre vonatkozó közbeszerzési stratégia kidolgozását.

Kartellgyanú

A mintegy 100 milliárd forintba kerülő M4-es építését a kormány uniós támogatással építette volna meg, ám az Európai Bizottság 2013-ban nem értett egyet a kormány tervével, hogy Szolnok felé autópálya épüljön, ezért a kabinet visszavonta a benyújtott tervezetet, és megkezdte a projekt átdolgozását.

Hivatalosan is autóút lesz a tervezett autópályából Fotó: Bielik István - Origo

Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter közlése szerint az Európai Bizottság márciusban végleg megvonta a támogatását az M4-es autópályától, de nem világos, hogy a kartellgyanú miatt tette-e. Ezután a kormány döntött a beruházás leállításáról és elrendelte az elszámolást a kivitelezőkkel.

Visszakérnek 22 milliárdot

Az M4 építésére eddig 62 milliárdot fizettek ki, de Lázár János úgy gondolja, hogy emögött körülbelül 40 milliárd forint értékű munka van. Ezért a fennmaradó 22 milliárd forintot vissza szeretnék szerezni a három szakaszt eddig építő konzorciumok tagjaitól, köztük a Simicska Lajos-féle Közgéptől is.