Súlyosan összeégett egy pilóta a szolnoki repülőtéren

Jak-52
Pápa, 2005. szeptember 26. Egy JAK-52 es oktatógép érkezik a felújított pápai bázisrepülőtér megnyitásakor. A rekonstrukciós beruházás célja az volt, hogy a pápai bázis korszerű, NATO tartalék-repülőtérként álljon rendelkezésre. Ezentúl fogadni tudják a NATO és a magyar légierő valamennyi géptípusát a repülőtéren. MTI Fotó: Nagy Lajos
Vágólapra másolva!
Súlyosan összeégett a szolnoki repülőtéren egy pilóta, amikor leszállás közben kigyulladt a Magyar Honvédség egyik gyakorlógépe, egy Jak-52-es. 
Vágólapra másolva!

Az Origo úgy tudja, hogy ketten voltak a gépben. Az egyik pilótát égési sérülésekkel előbb a Péterfy Sándor Utcai Kórház-Rendelőintézet és Baleseti Központ traumatológiájára vitték, onnan átszállították a Honvédkórház égésplasztikai osztályára.

Leszállás közben gyulladt ki a motor

A repülés végéhez közeledve a szolnoki bázisrepülőtér fölött tűz ütött ki a Magyar Honvédség egyik Jak-52-es oktatógépén, néhány perccel dél után. A lángok a gép hátsó részében csaptak fel, ott ült az a pilóta, amelyik megsérült.

A Jak-52 es oktatógép – nem lehet belőle katapultálni Forrás: MTI/Nagy Lajos

Benkő Tibor vezérkari főnök elmondta, hogy a kéttagú személyzet a leszállás után elhagyta a gépet, a tüzet eloltották, de az egyik pilóta súlyos égési sérüléseket szenvedett. Részleteket nem mondott, de úgy fogalmazott, hogy egy erős fizikumú katonáról van szó.

A balesetet szenvedett gépet 1994-ben állították szolgálatba, legutóbb tavaly októberben vizsgálták felül – egyébként ezt 200 óránként megteszik –, azóta 97 órát repült a gép. A Magyar Honvédségnek három ilyen Jak-52-ese van. A mostanit leszámítva egyetlen rendkívüli repülőesemény történt a légierőnél szolgáló Jak-52 típussal:

2003. november 13-án a szolnoki repülőbázis egyik gépe zuhant le, a kétfős személyzet életét vesztette.

Jak-52, az égbolt igáslova

A Jakovlev Jak-52 alsószárnyas, teljesen fémépítésű, kétüléses, behúzható futóműves, egymotoros gépet az orosz, a román és

a magyar légierőben alapszintű kiképző- és gyakorlógépként rendszeresítették.

A gépet Vjacseszlav Kondratyev, a Jakovlev vállalat főkonstruktőre irányításával tervezték. Külön érdekesség, hogy a szovjet tervezésű gépet 1977-től a KGST integráció jegyében kizárólag Romániában gyártották. Rendkívül jó repülhetősége és műrepülő képességei miatt nem is annyira az eredetileg tervezett katonai, hanem a polgári repülésben lett népszerű.

Jak-52 típusú kétüléses, légcsavaros kiképző-repülőgépek a Magyar Honvédség szolnoki helikopterbázisán Forrás: MTI/H. Szabó Sándor

A gépnek számos típusváltozata létezik, a legutolsó, a Jak-52W modernizált változat 2001-ben repült először. A Jak-52-est egy darab 9 hengeres Vegyenyejev M-14P radiális dugattyús (csillag) motor hajtja, maximális sebessége 285 km/óra, az utazósebessége pedig 190 km/óra. A sárkányszerkezet maximális túlterhelése +7/-5 g, hatótávolsága 550 kilométer.

Törtek a Gripenek is

Az utóbbi egy hónapban két repülőgép-baleset is történt a Honvédségnél, törtek a Gripenek: május 19-én, leszállás közben

szabályosan darabokra szakadt egy kétüléses Jas 39-es

Tropára tört Csehországban a magyar Gripen Forrás: MTI/EPA

a csehországi cáslavi repülőtéren. Személyi sérülés nem történt - a pilóták katapultáltak - a szervízzel és szolgáltatásokkal együtt több mint

43 milliárd forintot érő vadászgép

viszont használhatatlanná vált.

Sajtóhírek szerint a balesetet az okozta, hogy a pilóta egyszerre nyomta a féket és a gázt a leszállás során, Benkő Tibor csütörtöki sajtótájékoztatóján azonban felelőtlenségnek nevezte az ilyen találgatásokat, és emlékeztetett rá, hogy a hivatalos vizsgálat még nem zárult le.

Gond volt a futóművel

A következő Gripen-baleset június 11- én történt. A vadászgépnek itt sem esett nagyobb baja, pilótája azonban a csigolyáját törte, amikor katapultált, miután megpróbálta hasra letenni a gépet.

A Hazáért érdemrendet kapott a kecskeméti Gripen-balesetben katapultáló pilóta Forrás: MTI/Kovács Tamás

A balesetet valószínűleg az okozta, hogy a Gripen futóműve beragadt a felszállás után, és később sem sikerült teljesen behúzni. A sérült pilóta kitüntetést kapott a szakszerű kényszerleszállásért. A honvédség szerint a gép javítható.

Nem járt anyagi kárral, de március 20-án földre kényszerült egy Gripen Kassán is. A Svédországból visszatérő gép meghibásodás miatt nem tudta felhasználni teljes üzemanyagkészletét, ezért a pilóta még Kassán leszállt, bár Kecskemétre várták.

Nincs összefüggés?

Benkő Tibor vezérkari őrnagy szerint nincs összefüggés az utóbbi hetek Gripen-balesetei között.

Magyarországnak összesen 14 bérelt Gripenje van a sérült gépekkel együtt

- ezzel az állománnyal kell ellátnia a balti államok légtérvédelmét. Hende Csaba honvédelmi miniszter optimista, szerinte a vállalt feladatot ennyi géppel is teljesíteni tudja a magyar légierő.