BKV: Nem gazdaságtalan a metrók felújítása

kiégett metrókocsi
Budapest, 2011. április 20. Az április 19-én a hármas metró vonalán kiégett metrókocsi a BKV Kőér utcai járműtelepén. A kocsi Forgách utca és az Árpád híd közötti szakaszon gyulladt ki, utasokat nem szállított. MTI Fotó: Máthé Zoltán
Vágólapra másolva!
A BKV elnök-vezérigazgatója szerint még nem gazdaságtalan a régi metrószerelvények felújítása, bár az optimális megoldás az lenne, ha új szerelvényeket tudnának venni.
Vágólapra másolva!

Nem gazdaságtalan a felújítás

Bolla Tibor azt mondta, hogy egy szolgáltató mindig új járművekkel szeret közlekedni, mert jobb megoldás, mint a használt vagy felújított járművek üzemeltetése, de a BKV akkor is hiába gondolkodik ezen, ha csak egy kicsi hiányzik a finanszírozásból. Elmondása szerint műszakilag

összehasonlították a felújítást és az új járművek beszerzését,

az eredmény azt mutatja, hogy a felújítás nem gazdaságtalan.

A bizottság mentesíthet a szerződéskötési tilalom alól

A Skinest Rail az Európai Bizottsághoz fordult jogorvoslatért, amelyről a BKV az elnök-vezérigazgató közlése szerint a sajtóból értesült, és értetlenül áll előtte, mivel itthon is lett volna lehetőségük jogorvoslatot kérni. Ezt később meg is tették, a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz fordultak, azt kifogásolva, hogy a BKV érvénytelenítette az ajánlatukat.

A hármas metró vonalán 2011-ben kiégett metrókocsi Forrás: MTI/Máthé Zoltán

Ez a vizsgálat halasztó hatályú,

addig nem írhatják alá a szerződést a Metrowagonmashsal, amíg le nem zárul az eljárás,

kivéve, ha a bizottság mentesíti a BKV-t a szerződéskötési tilalom alól. Hozzátette, hogy külső és belső szakemberek is vizsgálták az ajánlatokat, egyhangú döntés született a Skinest Rail anyagának érvénytelenné nyilvánításáról, mivel nyolc pontban sem feleltek meg a kiírásnak.

A kocsikban nem lesz klíma

Ha a következő napokban aláírhatják a szerződést, akkor az első prototípus legyártása és Budapestre szállítása 2016 második felében történhet meg,

3 éven belül pedig befejeződik a 37 kocsi felújítása.

Ezzel kapcsolatban közölte, kocsinként változik majd, hogy mennyi alkatrészt tudnak majd megtartani a régi szerelvényekből, de a járműveknek újabb 25 évig kell futniuk. A kocsikban nem lesz klíma, csak a vezetőfülke lesz légkondicionált. Ezt Bolla Tibor azzal magyarázta, hogy jelentős pluszköltség lenne, és nagymértékben terhelné a karosszériát.

A 3-as metró megújuló állomásai: az Arany János utcai metrómegálló épülete jelenlegi állapotában (alul) és az Építész Stúdió Kft. látványtervén. Forrás: MTI/Balogh Zoltán

A szellőztetés hatékonyabb lesz

Az utasteret azonban a korábbiaknál hatékonyabban szellőztetik majd, és az energia-visszanyelő rendszernek köszönhetően nem keletkezik hulladékhő. Bolla Tibor felhívta a figyelmet arra is, hogy a felújító cégnek szükség esetén alvállalkozóként be kell vonnia a 3-as vonal vonatvezérlő rendszerének gyártóját, így el tudják kerülni, hogy hasonló problémák legyenek, mint a 2-es vonalon, ahol az Alstom gyártmányú szerelvények és a Siemens biztosítóberendezések összehangolása miatt az első időszakban több probléma is volt.