Akármit, akárhová elvisz a honvédség nehézfiúja

HAW, C-17 katonai szállítógép, Heavy Airlift Wing, Pápa bázisrepülőtér
Vágólapra másolva!
A pápai repülőbázison állomásozó katonai szállítógépek akár 77 tonnányi hadifelszerelést képesek bárhová eljuttatni. A Boeing C-17-esek gyakori úti célja Afganisztán, de bárhová eljuthatnak, mert a levegőben is tankolhatók. A gépekről a Zrínyi Katonai Filmstúdió készített profi imázsfilmet.
Vágólapra másolva!

A pápai honvédségi repülőbázison 2009-ben kezdte meg működését egy 10 NATO-tag és 2 partnerország részvételével felállított katonai szervezet, a Strategic Airlift Capability (Stratégiai Légiszállítási Képesség, SAC), amely a három gépet üzemelteti.

A Boeing C-17 Globemaster III gépek külső és belső méretei is impozánsak:

a törzs hossza 53 méter, 77 tonna terhet tud szállítani.

A cél az volt, hogy a tagországoknak legyen olyan nagy távolságú szállítóképességük, amellyel a világ bármely pontjára, például Afganisztánba tudnak katonákat és utánpótlást szállítani.

Részlet az imázsfilmből: az ég igáslovai Forrás: Origo

Mivel az USA-n kívül a részt vevő tagországok egyike sem akar vagy tud saját C-17-eseket fenntartani, megfizetni, közösen üzemeltetik őket, és igény szerint vásárolnak repülési órákat.

A C-17-es a pápai bázisrepülőtéren Fotó: Origo

A gépek farkára festett magyar felségjel és PÁPA felirat nagy büszkeséggel tölti el a légibázis magyar üzemeltetőit, de ez nem jelenti azt, hogy a gép a magyar honvédség tulajdona.

Tizenkét nemzet közösen használja a szállítógépeket Fotó: Origo

A 12 nemzet közösen üzemelteti őket, de Pápa a bázisrepülőtér. Az első gép éppen hat éve, 2009. július 17-én érkezett meg Pápára - a repüléstörténeti jelentőségű eseményről az Origo is tudósított.