Háromszáz új, csuklós buszra írt ki tendert a BKV

mercedes citaro csuklós
Budapest, 2013. április 30. A hamarosan forgalomba álló új Mercedes-Benz Citaro autóbuszok a budapesti a Margit hídon, a járművek átadása alkalmából tartott ünnepség után 2013. április 30-án. MTI Fotó: Máthé Zoltán
Vágólapra másolva!
Új, klímás, alacsonypadlós dízelbuszokat vesznek két közbeszerzésben. Egy részüket maga a BKV szereli össze. Jövőre már találkozhatunk velük az utcákon.
Vágólapra másolva!

Két közbeszerzési felhívást tett közzé pénteken a BKV az EU-s tenderhonlapon. Mindkettő 75 alacsonypadlós csuklós buszra szól, és mindkettőnél 100 százalékos opciót jelöltek meg, vagyis a közlekedési cég ugyanolyan feltételekkel megduplázhatja a beszerzéseket.

Összesen tehát legkevesebb 150, maximálisan 300 új alacsonypadlós jármű állhat forgalomba.

Magad, uram!

A két tender között az a különbség, hogy az egyik hagyományos vásárlást jelent, a másik úgynevezett PKD-konstrukciót. Az elnevezés a Partially Knocked Down, azaz részben összeszerelt kifejezést takarja. Ilyenkor a vásárló maga végzi az összeszerelést a megkapott fődarabokból a saját műhelyében.

Mercedes-Benz Citaro autóbuszok a budapesti Margit hídon Forrás: MTI/Máthé Zoltán

A BKV korábban is szerzett be így buszokat, sőt a Hamzsabégi úti garázsban jelenleg is szerelnek így össze járműveket. Igaz, eddig sokkal kisebb mennyiségről, összesen 18 szólóbuszról (nem csuklós) volt szó.

Százan állnak, 29-en ülnek

A nyílt közbeszerzésekben olyan csuklósokkal lehet indulni, amelyekben legalább 29 ülőhely van, és ezek közül legkevesebb nyolchoz fellépő nélkül lehet eljutni.

A teljes befogadóképességnek legalább 130 főnek kell lennie,

ha az állóhelyeket 4 fő/négyzetméterrel számoljuk. További feltétel az utastér és a vezetőtér légkondicionálása és az Euro-VI-os dízelmotor.

A metró felújításakor lesz rájuk szükség

A harmadik metróvonal felújításakor – ha szakaszosan is – kiesik a legforgalmasabb fővárosi közlekedési vonal, a metrót buszokkal kell majd pótolni. Nagyon sok csuklós busszal, annyival, hogy ehhez feltétlenül szükségesek lesznek majd az újak is.

Jövőre folyamatosan állnak szolgálatba

A jelentkezési határidő október 6-a. A PKD konstrukcióban a szerződés aláírása után három hónappal kell leszállítani az első vázat, a többit pedig folyamatosan. A kész buszok közül az első 15-nek az aláírás után fél évvel kell megérkeznie. A 75. csuklósnak pedig 208 nap múlva.