Vágólapra másolva!
Budapesten a dugódíj bevezetése ma már nem kérdés, ez elkerülhetetlen lesz - mondta a főpolgármester a Budapestinfón. Még a kormány döntésére vár a főváros, de a kerületekkel összeállított terv szerint a Budapestre behajtás joga évente 5 ezer forintba kerülne - lehet, hogy a budapestieknek is. Egy másik változat szerint ezen felül egy szűkebb, belvárosi zónahatár átlépéséért is fizetni kellene egy egyelőre ismeretlen összegű dugódíjat.
Vágólapra másolva!

"Joggal nevezhető egy új adónak, én sem örülök neki, de nem tudunk mást tenni" - jelentette be Tarlós István főpolgármester a Budapestinfón a fővárosi dugódíj, illetve Budapest-matrica tervét.

Brüsszel nem engedett

Ugyan a főváros megpróbálta elérni Brüsszelben, hogy az Európai Unió tekintsen el a 4-es metró építéséhez kapcsolódóan az uniós támogatás fejében még az előző városvezetés által vállalt dugódíj bevezetésétől, ám ezek az egyeztetések kudarcba fulladtak, így muszáj bevezetni a dugódíjat - derült ki a főpolgármester szavaiból.

Tarlós István főpolgármester szerint a dugódíj joggal nevezhető új adónak Forrás: MTI/Soós Lajos

A főpolgármester arra is utalt, hogy a vállalás nem teljesíthető valamiféle egészen kis területre korlátozódó látszatintézkedéssel. "A belföldi kommunikáció sokat elbír, de

- mondta. A dugódíj nem ördögtől való, de csak akkor működik, ha megvannak a feltételei - mondta.

Tarlós István szerint ha nem vezetnék be a dugódíjat, akkor

veszélybe kerülhet a 4-es metróra kapott százmilliárd forintos nagyságrendű uniós támogatás.

A főpolgármester megjegyezte: az előző városvezetés eredetileg 2013-ra vállalta a dugódíj bevezetését, "örüljünk neki, hogy még nem szankcionálták."

Kétféle változat is lehet

A terveket a fővárosi kerületekkel történt egyeztetés, az ott elhangzott javaslatok alapján a főváros állatotta össze, és küldi meg a kormánynak. A tervezetben kétféle fizetési modellt is vázolnak az előterjesztők. Az egyik csak egy Budapest-matrica bevezetéséről szól: a közigazgatási határ átlépésére jogosító matrica a kormány által év elejétől beveztett megyematricákhoz hasonlítana.

Kétféle modell van a tervekben: az egyszer fizetős és a kétszer fizetős Forrás: MTI/Soós Lajos

Ötezer forintba kerülne az éves matrica, illetve lenne 450-500 forintos havi matrica is a tervek szerint. Az még

nem eldöntött, hogy a budapesti lakosoknak is fizetni kellen-e a matricáért,

de ez esetben a csak a beutazóktól beszedhető évi 7-800 millió forint helyett 2-2,5 milliárd forint bevétel is befolyhatna, amit a főváros a közösségi közlekedés finanszírozására fordítana - mondta a főpolgármester.

Jöhet egy kisebb zóna is

A másik változat ötvözi a Budapest-matrica és a dugódíj ötletét. Vagyis egyszer a Budapestre a közigazgatási határon át történő belépésért is fizetni kellene az autósoknak,

aztán külön azért is pénzt kérnének, hogy a szűkebb vagy tágabb belvárosba is behajtsanak.

Ez a Hungária körgyűrűnél kisebb zóna lenne Tarlós István szerint.

A dugódíj elkerülhetetlen, a megvalósítás módja még kérdéses Forrás: MTI/Beliczay László

Itt is különbséget lehet akár tenni budapestiek és nem budapestiek között, de akár mindenkire is vonatkozhat a kettős fizetés. A főpolgármester a bevezetés határidejéről nem nyilatkozott, de azt mondta: Brüsszel világossá tette, hogy legkésőbb 2016 év végéig teljesítenie kell Budapestnek a vállalását. A fizetős zóna a budai oldalon kisebb lenne, mint a pestin - hangzott el.

Együtt: itt a Tarlós-adó

A dugódíj megfelelő tervezés, előkészítés és feltételek mellett lehet jó közlekedésszervezési eszköz, de a most bejelentett javaslat egy új sarc, semmi köze a közlekedés szervezéséhez - reagált a főpolgármester bejelentésére az Együtt. Ez a párt szerint egy újabb bőrt húzna le azokról, akik már most is fizetnek gépjárműadót, különadót a kötelező biztosításukon, miközben a benzinár nagy része is a költségvetésbe kerül. Az ellenzéki párt felszólította Tarlóst, hogy tegyen le a szakmaiatlan ötlet megvalósításáról.