Lehet, hogy vissza kell ülniük a metróvezetőknek a 4-es metró vezetőfülkéjébe – emiatt rendelték be szerdán reggel a vezetőket. A tervezett intézkedés a 4-es metró hétfő esti leállásával függ össze. Az állomásokon most is ül egy-egy metróvezető, készenlétben arra, hogy beavatkozzon műszaki probléma esetén, ahogyan az hétfőn is történt – mondta el az Origónak Gulyás Attila, a Metró Közlekedési Dolgozók Szakszervezetének elnöke. Hétfőn este leállt az egyik vezető nélkül közlekedő Alstom-szerelvény a vonalon, és egy metróvezetőt kellett szalajtani, hogy kézi vezérléssel elindítsa.
A leállást egy szoftverhiba okozta, a kocsi menet közben elvesztette a tájékozódó képességét, nem ismerte fel, hogy a vonal melyik szakaszán van. Ilyenkor az automatika a biztonság kedvéért leállítja a szerelvényt. A feldélzeti rendszert gyártó Siemens még keresi a hiba okát.
A 4-es metróvonalon közlekedő Alstom-kocsik szombat óta járnak személyzet nélkül, de már egy ideje robotpilóta vezette őket. A több hónapja tartó tesztidőszak alatt az automatika vezérelte az elindulást, a megállást, az ajtók nyitását és zárását, valamint azt is figyelte, hogy milyen messze van a többi szerelvény. Szombatig még a biztonság kedvéért ült ott egy ember, hogy közbelépjen, ha a számítógép elront valamit.
A tesztidőszak szombaton véget ért, a rendszer tehát két napig működött rendben élesben.
"A tesztidőszak alatt előjött ez a hiba néhányszor" – mondta a szakszervezeti elnök a hétfői üzemzavarról.
Szerdán reggel a BKV berendelte a metróvezetőket üzemkezdetre Kelenföldre.
Ott közölték velük, lehet hogy a közeljövőben visszaültetik őket a robotpilóta vezérelte szerelvényekre felügyelni
– mondta el egy neve elhallgatását kérő metróvezető az Origónak. Ezúttal azonban nem előre, a vezetőfülkébe kellene ülniük, hanem a hátsó kocsiba.
"Nem biztonsági hiba okozta a 4-es metró napokban történt leállását" – mondta Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója. Bolla szerint, ha újra felültetik a vezetőket a szerelvényekre, az az utasok kényelme miatt lesz, a biztonságuk nincs veszélyben.
Nyolc év vajúdás és 450 milliárd elköltött forint kellett ahhoz, hogy tavaly márciusra elkészüljön a 4-es metró. A kocsikat a francia Alstom szállította. A szerelvények csak több változtatás után kapták meg a végleges típusengedélyt a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól.
Megkérdeztük a BKV-t, hogy mi volt a hétfői leállás oka, hogy a jövőben hogyan fogják kivédeni az ilyen eseteket, hogy tényleg visszaültetik-e a metróvezetőket a szerelvényekbe felügyelni, és ha igen, akkor meddig? Ide írjuk a válaszukat, amint megérkezik.