Tajtékoznak a vasutasok

2015.12.31. 16:21

Pattanásig feszült a hangulat az év utolsó óráiban a hírhedten alulfizetett vasutasoknál. Az állami vezetők, így a MÁV menedzsmentje milliós béremelésének hírétől borultak ki, de annyira, hogy a tömeges felmondás sem kizárt, írja a Vasutasok Szakszervezete közleményben. 

Elkeseredésükben többen felmondást fontolgatnak. Az országos átlagtól messze leszakadt vasutas-bérek miatt már így is drámai az emberhiány a szakmában, és ez előbb-utóbb tragédiához vezethet – írja a szakszervezet. Egyben felszólítja a tulajdonosi jogokat gyakorló minisztérium illetékeseit, hogy adjanak engedélyt a dolgozók megfelelő béremelésére is. 

Kisebb csoda, hogy még nem volt tragikus baleset

Pattanásig feszült a hangulat a vasútnál, a cégvezetők milliós béremelésének híre ugyanis futótűzként terjedt el, és az év utolsó napján besokalltak a vasutasok.  A szakszervezetbe rengeteg e-mail és telefonhívás futott be az elmúlt napokban a tagoktól. Valamennyiből az derül ki, hogy rengeteg elkeseredett vasutas jobb lehetőség híján is a felmondást fontolgatja.  A szakszervezet hónapok óta kongatja a vészharangot, hogy jelezze, egyre kritikusabb a helyzet a MÁV-nál. Miközben csak a szerencsén és egyes munkakörökben az agyonhajszolt dolgozók tapasztalatán múlik, hogy eddig nem történt tragikus baleset, több száz betöltetlen munkahely van –  szögezte le Meleg János, a szakszervezet elnöke. 

Hónapokig küzdenek pár százalékos emelésért

Meleg szerint az alacsony bérek és egyéb rossz körülmények miatt ma már lasszóval fogják az embereket  a szakmában. Kifejezte, ő attól tart, hogy előbb-utóbb akár a legrosszabb is bekövetkezhet,  mert elszakad a cérna még a legtürelmesebbeknél is. Egyre nehezebb féken – és a cégnél – tartani a felbőszült dolgozókat, mert sokan tudják, a szakszervezeteknek hónapokig kell küzdeniük azért, hogy pár százalékos béremelést csikarjanak ki a dolgozóiknak  attól a vezetőségtől, amelynek tagjai éppen most kapnak plusz milliókat. Ezt a hangulatot mérgezi még tovább az a tény, hogy a vállalatvezetés 2016. évi béremelési ajánlata jelenleg csupán 0,5 százalék,  azt is csak bizonyos – eddig nem meghatározott – munkakörökben. 

Tegyenek végre komoly lépéseket

Meleg János szerint ez lehet az utolsó csepp a pohárban. Az amúgy is lenézett szakma minden eddiginél sebesebben csúszik a lejtőn, amelyen már jó ideje elindult. A szakszervezet hónapok óta minden lehetséges fórumon hangoztatja: beláthatatlan következményei lesznek annak, ha nem emelik a béreket, nem javítanak a munkakörülményeken, nem lazítanak a drákói szigorúságú vizsgáztatási rendszeren. A szakszervezet elvárja, sőt követeli, hogy a tulajdonos és a MÁV vezetése tegyen végre komoly lépéseket: állítson össze például egy vasutas-életpályamodellt, és azt valósítsa is meg –  azért, hogy megmentse a szakmát a végleges széthullástól. A tulajdonos és a menedzsment azonban – úgy tűnik – néhány erőtlen munkaerő-toborzáson kívül nem hajlandó, vagy egyenesen képtelen eredményesebb akciókra, változtatásokra. 

A vezetői bérek ilyen arányú emelése után a szakszervezet vezetése elvárja, hogy a tulajdonosi jogokat gyakorló minisztérium is lássa be  végre, náluk messze elmaradtak a dolgozói bérek a nemzetgazdasági átlagtól. A Vasutasok Szakszervezete felszólítja a döntéshozókat,  hogy adjanak engedélyt a MÁV vállalatcsoport dolgozóinak megfelelő mértékű béremelésére.