Gazdálkodási szabálytalanságok két budapesti kórháznál

2016.02.11. 12:45

A Péterfy Sándor utcai kórházban elmaradt a közbeszerzés, a Jahn Ferenc kórházban 93 százalékkal nőtt a szállítói tartozás öt év alatt - derül ki az Állami Számvevőszék vizsgálatából. Az ellenőrzések alapján több javaslatot is tettek az Állami Egészségügyi Ellátó Központnak, illetve a két intézménynek.

A pénzügyi és vagyongazdálkodást érintően, valamint a belső kontrollrendszer kialakításában és működtetésében tárt fel hiányosságokat az Állami Számvevőszék (ÁSZ) két budapesti kórház, a Péterfy Sándor utcai és a Jahn Ferenc-kórház ellenőrzésekor.

Jahn Ferenc-kórházat (képünkön) és a Péterffy sándor utcai kórházat vizsgálta az ÁSZ

Forrás: MTI/Máthé Zoltán

Az ÁSZ a két intézmény 2008 és 2013 közötti időszakra kiterjedő ellenőrzését végezte el. A két intézmény fölötti irányítói hatásköröket 2011 végéig a Fővárosi Közgyűlés, 2012. január 1-jétől az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) gyakorolta, egyes fenntartói, irányítói jogok gyakorlását pedig a Gyógyszerészeti és Egészségügyi Minőség- és Szervezetfejlesztési Intézet (GYEMSZI) vette át.

Nem voltak teljesítmény követelmények

A számvevőszék mindkét kórházra vonatkozóan megállapította, hogy az irányítói hatásköröket a közgyűlés részben szabályszerűen, az Emmi pedig szabályszerűen gyakorolta.

A GYEMSZI azonban a jogszabályi előírásokat hiányosan érvényesítette. 

A hatékony gazdálkodáshoz sem a közgyűlés, sem a GYEMSZI nem alakított ki mérhető teljesítmény-követelményeket. Az ellenőrzési jogosultságait a minisztérium és a GYEMSZI szabályszerűen gyakorolta, a közgyűlés viszont csak részben gyakorolta az előírásoknak megfelelően.

2,6 milliárd forintos tartozás

A csaknem 450 ezer budapesti lakost ellátó Péterfy Sándor utcai kórházról ezeken felül megállapították, hogy a belső kontrollrendszer kialakítása és működtetése nem biztosította a szabálytalanságok megelőzését, feltárását, továbbá nem biztosított megfelelő feltételeket a szervezet integritását veszélyeztető korrupciós kockázatokkal szemben.

Az ellenőrzött időszakban nem volt biztosított az intézmény fizetőképessége, a szállítói és egyéb kötelezettségeknek határidőn túl tudott eleget tenni. A szállítói kötelezettség állománya a 2008. január 1-jei mintegy 600 millió forintról 2013 végére több mint 2,6 milliárd forinttal nőtt, annak ellenére, hogy a kórház ennek csökkentésére csaknem 3,2 milliárd forint fenntartói, illetve konszolidációs támogatást kapott. 

A Péterfy Sándor utcai kórház nem folytatott le közbeszerzési eljárást mintegy 500 millió forint értékben. A GYEMSZI a közbeszerzéssel kapcsolatos jogszabályi előírásokat hiányosan érvényesítette, így nem használhatták ki a központosított közbeszerzésekből fakadó előnyöket. 

Nem működöttt a kontrollrendszer

A 400 ezer lakos ellátásáért felelős Jahn Ferenc-kórházban a belső kontrollrendszer kialakítása és működtetése részben volt szabályszerű: a kórház ugyan kialakította a kontrollrendszert, azonban annak megfelelő működését az ellenőrzés tapasztalatai nem támasztották alá.Az intézmény fizetőképessége 2011-től nem volt biztosított, a kórház szállítói kötelezettségeinek részben határidőn túl tudott eleget tenni.

A szállítói kötelezettség állománya az ellenőrzött időszakban 451,8 millió forinttal, vagyis 93,7 százalékkal nőtt annak ellenére, hogy a 2010-2013 években a szállítói kötelezettségek csökkentésére 780,3 millió forint konszolidációs támogatást kapott. 

A GYEMSZI ezt a kórházat érintően sem gondoskodott teljes körűen a közbeszerzések központosított lefolytatásáról. 

Intézkedési tervet kell készíteni

A számvevőszék a GYEMSZI utódjaként működő Állami Egészségügyi Ellátó Központ főigazgatójának a két ellenőrzés alatt négy, a Péterfy Sándor utcai kórház főigazgatójának öt, a Jahn Ferenc-kórház főigazgatójának pedig hat javaslatot tett, amelyek alapján 30 napon belül intézkedési tervet kell készíteniük. 

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK