Ma is helyretették Lázárt a tanárok

2016.02.19. 16:26

Csütörtökön Mendrey László, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke, pénteken pedig a Civil Közoktatási Platform szóvivői válaszoltak Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter csütörtöki Kormányinfón elhangzott nyilatkozatára. Közleményük címe mindent elárul: Lázár János és a kormányzat nyilatkozatai - a megtévesztő kommunikáció valóban olcsóbb, mint a közoktatás megújítása.

Gyereket felhasználni politikai célra nem tisztességes dolog - jelentette ki Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter, aki arra kérte a szakszervezeteket a csütörtöki Kormányinfón, hogy ne a gyerekekkel zsarolják a kormányt a béremelés ügyében. Mendrey László, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke csütörtökön közleményben reagált az elhangzottakra. Közleményben reagált a Civil Közoktatási Platform is, igaz, csak pénteken. Ők, ahogy írják, a következőkben helyesbítik Lázár János heti tévedéseit:

Másnak kérnek pénzt

1. A pedagógusoknak nincsenek 18%-os, bér jellegű követeléseik. Az oktatási rendszer átfogó és rendszerszintű problémáiról beszélünk. A nevelő-oktató munkát segítő kollégáink, így a gyógypedagógiai asszisztensek, iskolatitkárok, rendszergazdák érdekében azonban felszólaltunk. Ők 2008 óta nem kaptak béremelést, a létminimum körüli összegekért dolgoznak. Nélkülük nincs iskola, és a minisztérium rendre semmibe veszi őket: ez az, ami elfogadhatatlan.

A diákok maguktól, magukért emelnek szót

2. A pedagógusok nem használják fel a gyerekeket, de felelősek értük szakmájuk etikája szerint. A diákok nagy része pontosan érzékeli, hogy a közoktatás számukra nem nyújt olyan tudást és készségeket, amelyekkel ma, a 21. században boldogulhatnának, és azt is látja, hogy tanáraikat eszköztelenné tették. Minőségi informatika és idegen nyelv oktatása, társas kompetenciák, problémamegoldó és tanulási készségek fejlesztése a valódi szükségletek – avuló holt adatok és tények bemagoltatása helyett. Az érettségi, szakmai vizsga, továbbtanulás előtt állva azt tapasztalják, hogy hatalmi eszközökkel korlátozzák törekvéseiket. A diákok maguktól, saját magukért és társaikért emelnek szót. Ha tudatos, aktív állampolgárrá érnek, nincs, nem lehet ellenünkre.

Kritikán aluliak a tankönyvek

3. A kormány a saját tankönyveinek árát adófizetői pénzekből átvállalja a szülőktől – így lesz ingyenes tankönyv. A fő probléma az, hogy nem ismeri el a tanulási szükségletek sokféleségéből fakadó igényt, más, bevált, korszerű és hiánypótló tankönyvekhez nem enged hozzáférést, miközben saját egyentankönyveinek minősége nem állja ki a szakmai kritikát. A minőségi tankönyvpiac tönkretétele óriási kár a nemzetgazdaság számára, és közvetlenül van káros hatása az egyes gyermekek sikerességi esélyeire. A kormány elháríthatatlan feladata és felelőssége az azonnali és távlatos problémák megoldása, mégpedig a kompetens oktatási szereplők bevonásával. A puszta megtévesztő kommunikáció a gyermekek, tanulók életidejét rabolja.