Késéseket okozott az elsőajtós beszállás a troliknál és buszoknál

magyarország jobban teljesít, illusztráció, Elsőajtós felszállási rendszer
Vágólapra másolva!
Hat hete több autó- és trolibuszvonallal bővül azon fővárosi viszonylatok száma, ahol elsőajtós felszállási rendet vezetett be a BKK – a kilenc új vonalon kizárólag hétvégeken. A szakszervezet késésekre panaszkodik, és sürgeti, hogy több járművet állítsanak be ilyenkor. A BKK szerint késések ugyan az első hetekben voltak, de már nincsenek. Augusztusban egyeztetnek a tapasztalatokról, és ha kell, "beavatkoznak" a menetrendbe.
Vágólapra másolva!

A menetidő és a járművezetők terhelésének megnövekedésére panaszkodik az egyik BKV-s szakszervezet, miután június elején újabb autó- és trolibuszvonalakon vezették be – igaz, csak hétvégeken – az elsőajtós felszállási rendet.

Több munka, több idő

Egy vagy két plusz járművet is be kellene állítani a kritikus vonalakon – javasolja a Belföldi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezetének (BDTSZ) elnöke. Szabó István az Origónak elmondta, hogy

a június elején újabb vonalakon bevezetett elsőajtózás kezdeti tapasztalata az volt, hogy több esetben jelentősen megnőtt a menetidő – néha olyannyira, hogy egy teljes forduló, vagyis egy járat kimaradt

a menetrendhez képest a forgalomból.

Az autó- és trolibuszoknál kezdetben egyaránt gondot okozott a menetidő növekedése Forrás: BKK/Nyitrai David

Az elnök elmondta, a BKV-nak a szakszervezet jelezte, hogy késést okoz a hétvégi elsőajtós felszállási rend, valamint a jegy- és bérletellenőrzéssel a járművezetők leterheltsége is nő, de a BKV eddig erről nem egyeztetett velük. Felháborítónak nevezte, hogy a BKV területért felelős vezetőjét úgy tűnik, mindez nem zavarja. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) viszont egyeztetett velük, konstruktív volt a hozzáállásuk – tette hozzá.

Volt késés, de már elmúlt

Az Origo megkereste a BKV-t és a BKK-t a szakszervezeti vezető által említett problémák miatt. A BKK válaszolt, és közölte:

mind az utasok, mind a járművezetők megszokták az új forgalmi rendet."

Egyre több vonalon működik Budapesten az elsőajtós felszállási rendszer Forrás: MTI/Honéczy Barnabás

Az elsőajtós felszállási rendet a bevezetése után több héttel célszerű értékelni, mert a tartós tapasztalatok a kezdeti esetleges nehézségek után ekkor látszanak – jelezte a BKK, hozzátéve, hogy az érdekképviseletekkel augusztus közepén értékelnek. Azt ígérték: "Ha a közlekedés zavartalansága menetrendi beavatkozás nélkül nem tartható, megteszik a szükséges intézkedéseket."

Már összesen 170 vonalon

Az Origo kérdésére a BKK azt is közölte, hogy legutóbb a most szakszervezeti kifogásokkal érintett körben, június 4-én bővítették az elsőajtós felszállási rend szerint közlekedő vonalak körét. A mostani változtatással a 11-es, 99-es, 194-194B és 220-as autóbusz-, továbbá a 70-es, 74-es, 76-os és 78-as trolibuszvonalon vezették be az elsőajtós felszállási rendet.

Biztonsági őr a 99-esen

A BKK válaszában megerősítette az Origo kérdésére, hogy van olyan viszonylat, ahol külön biztonsági személyzetet kellett szolgálatba állítaniuk, hogy így tartsák fenn az elsőajtózás rendjét. Ez az egy járat a Blaha Lujza tér és Pesterzsébet között közlekedő 99-es busz. A biztonsági személyzet pluszköltségét firtató kérdésünkre a BKK azt válaszolta: az elsőajtós felszállási rend bevezetése a 99-es buszvonalon nem okozott többletköltséget, a feladatot ugyanis a rendelkezésre álló biztonsági őri állomány átvezénylésével oldották meg.

Ezeken az elsőajtózásba újonnan bevont viszonylatokon a korábbi gyakorlattól eltérően csak a hétvégi napokon érvényes az elsőajtós felszállási rend.

Az elsőajtós felszállási renddel üzemelő vonalak száma összességében már meghaladja a 170-et,

közülük a fenti kilenc vonalon működik csak hétvégi elsőajtós felszállási rend – tették hozzá.