Így kötik össze a HÉV-et a metróval

gödöllői hév örs vezér tere
Budapest, 2012. október 22. Szerelvény érkezik a BKV 8-as (gödöllői) HÉV-vonalán a zuglói végállomásra, a főváros XIV. kerületében, az Örs vezér terén. MTVA/Bizományosi: Jászai Csaba *************************** Kedves Felhasználó! Az Ön által most kiválasztott fénykép nem képezi az MTI fotókiadásának, valamint az MTVA fotóarchívumának szerves részét. A kép tartalmáért és a szövegért a fotó készítője vállalja a felelősséget.
Vágólapra másolva!
Ötmilliárd forint értékű tervpályázatot írt ki a Budapesti Közlekedési Központ a 2-es metróvonal és a 8-as, 9-es HÉV-vonal összekötésének, valamint az új, rákoskeresztúri szárnyvonalnak az előkészítésére. A projektet 10 éve tervezi a főváros, és úgy kalkulálnak, hogy a fejlesztés napi 40 ezer utasnak hozna menetidő-csökkenést. Új megállók, új nyomvonal – mindez nagyjából 300 milliárd forintba kerülne.
Vágólapra másolva!

Noha tíz éve gondolkodik a főváros az Örs vezér téren a 2-es metró és az Örs vezér terei 8-as (gödöllői) és 9-es (csömöri) HÉV-vonalak összekötésén, illetve egy rákoskeresztúri szárnyvonal építésén, mint azt a Vs.hu megírta, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) most írta ki a tendert a komplett tervek elkészítésére.

Ötmilliárdért 8 évnyi munka

A fejlesztés nagyságrendjét jól érzékelteti, hogy a BKK által kiírt közbeszerzési felhívás a tervek és kapcsolódó dokumentációk elkészítésére egy legfeljebb ötmilliárd forintos keretösszeget és 96 hónapos, vagyis 8 éves teljesítési határidőt ír elő.

A fejlesztés egyik fő eleme a HÉV és a 2-es metró összekötése az Örs vezér téren Forrás: MTI/Jászai Csaba

A közbeszerzést a közlekedésfejlesztési projekt előkészítésére írták ki, tartalmazza:

  • a már elkészült megvalósíthatósági tanulmány és tanulmánytervek felülvizsgálatát, kiegészítve a rákoskeresztúri szárnyvonal részletes tanulmányával
  • elvi előzetes típusengedély megszerzését
  • engedélyezési tervek készítését
  • hatósági engedélyek megszerzését
  • kiviteli tervek készítését
  • kivitelezésre irányuló dokumentáció elkészítését
Akár így is kinézhetne a közvetlen átszállás a HÉV-ről a metróra az Örs vezér téren Forrás: BKK

A tervek készítésekor a vasúti pálya, a peronok, a vasúti jelzők, a biztosítóberendezés mellett a környezetrendezés, a közút-, közmű- és műtárgytervezés is feladat lesz, emellett a műszaki leírásban más tervezési feladatokat is részletesen meghatároznak.

A főváros már tavaly támogatta

A fejlesztési terület az északkelet-budapesti közlekedési folyosóban helyezkedik el, amely Budapest második legforgalmasabb elővárosi tengelye. A még 2014-ben, a Főmterv által készített megvalósíthatósági tanulmány szerint

itt naponta 73 ezer ember közlekedik irányonként, ami a Budapesten megjelenő teljes agglomerációs forgalom 12 százaléka.

A Főmterv több mint 500 oldalas tanulmánya alapján a projektet tavaly júniusban elvben már elfogadta a Fővárosi Közgyűlés. Ekkor döntöttek a képviselők a tervezésre szóló közbeszerzési eljárás megindításáról, amit végül most írt ki a BKK.

Tavaly nyáron a Fővárosi Közgyűlés is határozatban támogatta a fejlesztést Forrás: MTI/Kovács Attila

Mint arról az Origo akkor beszámolt, a fejlesztés egyik eredménye lenne, hogy

a metró és a HÉV összekötésével megszűnik az átszállási kényszer Budapest számos városrésze felé,

amelyeket ma csak egy vagy két átszállással lehet elérni. A H8-as HÉV vonalán jelentős mértékben csökken az idő két járat között, az Örs vezér téri átszállást is számítva 15 perccel csökken a menetidő Gödöllő és a Déli pályaudvar között. A menetidők általában körülbelül 30 százalékkal csökkennének.

A gyorsabb elővárosi közlekedési kapcsolat csökkentheti az autósok számát és így a dugókat Forrás: MTI/Szigetváry Zsolt

Más haszna is lenne a fejlesztésnek: a gyors és megbízható rendszer létrehozásával az autóforgalom, ezzel a dugók és a környezetszennyezés is csökkenne. Becslések szerint akár 50 százalékkal is több lehet az utas a mai HÉV-szakaszon.

40 ezer embernek lenne jobb

A Főmtervnél a már idézett tanulmány írásakor úgy számoltak, hogy a fejlesztéssel érintett területen 130 ezren élnek, közülük

naponta mintegy 40 ezer utas számára érezhető menetidő-csökkenést hozna a beruházás.

A gyors, korszerű megoldással nőne a közösségi közlekedés utasforgalma Forrás: Főmterv/BKK megvalósíthatósági tanulmány

Ha pedig azt vesszük, hogy a 2000-es évektől kezdve egyre többen költöztek az agglomerációba, ezzel egyre több lett ott az autó is, látható, hogy a város úthálózatának teherbírása miatt sem mindegy, sikerül-e egy részüket a tömegközlekedésre szoktatni.

Nem lesz olcsó: 300 milliárd

A Főmterv-tanulmány 233 milliárd forintra tette a költségeket, de ez nettó ár, vagyis a beruházás inkább a 300 milliárd forinthoz közelíthet – ráadásul ebben még nincs benne a rákoskeresztúri új nyomvonal kiépítésének költsége.

A projekt költségvetése nettó 233 milliárd forint Forrás: Főmterv/BKK megvalósíthatósági tanulmány

Ennyi pénze nyilvánvalóan nincs a Fővárosi Önkormányzatnak, hiszen ez majdnem annyi, mint Budapest teljes évi költségvetése.

Jelentős változtatásokkal, átépítésekkel számol a megvalósíthatósági tanulmány Forrás: Főmterv/BKK megvalósíthatósági tanulmány

Mi kerül ezen ennyi pénzbe? – a tervezett fejlesztés főbb elemei:

  • A Puskás Ferenc Stadion–Örs vezér tere szakaszon a meglévő megállóhely-kiosztás változik: új állomás épül Törökőr néven a Kerepesi út–Pongrác út csomópont alatt.
  • Az Örs vezér tere felszínének átépítésekor új autóbusz-végállomás épül a kőbányai oldalon: a meglévő HÉV- és zuglói oldali autóbusz-végállomás megszűnik.
  • A tervezett Örs vezér tere állomás zárt állomás, amely kétvágányos, egy középperonnal.
  • Rákosfalva állomás felülről nyitott, az állomás mindkét oldalán galériaszinttel.
  • A körvasútnál új felszíni megállóhely épül.
  • Sashalom, Thököly út néven új állomás épül.
  • Mátyásföld, Jókai Mór utca néven új állomás létesül, keleti oldalán galériaszinttel.
  • Mátyásföld, Erzsébetliget néven új megállóhely épül a meglévő Mátyásföld, Imre utca megállóhely helyén.
  • Cinkota állomás az új cinkotai járműtelep építése miatt teljesen átépül, a meglévő Ostoros úti közúti átjáró megszűnik, helyette közúti aluljáró épül.
  • A városhatáron kívüli szakaszon a jelenlegi megállóhelyek átépülnek, és P+R, B+R (biciklis) parkolókkal bővülnek.
  • Kistarcsa, kórház megállóhelynél a megállóhely közvetlen közelében 155 férőhelyes P+R parkoló épül.
  • A csömöri szárnyvonal átépül, egyvágányos kialakítású marad.
  • Az M31-es autópálya és Gödöllő, Palotakert között a gyorsvasút új nyomvonalon halad: a HÉV és a 3-as főút nyomvonala felcserélődik, emiatt Gödöllő, Erzsébet park és Gödöllő, Szabadság tér megállóhelyek új helyen épülnek meg.
  • Gödöllő végállomás átépül.

A rákoskeresztúri szárnyvonal

A rákoskeresztúri szárnyvonal kialakításának terve azért merült fel, mert a XVII. kerület van a belvárostól a legtávolabb, ráadásul területének csupán 25 százaléka közelíthető meg a belvárosból 45 percen belül, míg a metrószárnyvonal kiépítésével ez az arány 45 százalékra változna.

Egy korábbi látványterv – egyáltalán nem biztos, hogy ilyen lesz egy új csömöri megálló Forrás: BKK

A kerület közösségi közlekedése jelenleg túlnyomó részben autóbuszokon zajlik, a vasút elkerüli a sűrűn lakott területeket és a kerületközpontot.

Az elképzelés szerint a rákoskeresztúri szárnyvonal Rákosfalvánál, a Körvasútnál ágazna ki az akkorra már összekötött M2-es metró és a H8-as HÉV nyomvonalából.

Akár ilyen is lehetne a Rákosfalva megálló Forrás: BKK

A kiágazás innen többnyire a felszínen vezetne egészen Akadémia-újtelepig, ahonnan föld alatt futna tovább. A XVII. kerületben négy állomást építenek. Rákoskeresztúr városközpontjából a fejlesztéssel a menetidő a belváros felé a jelenlegi 35 percről 23 percre csökkenne.

Bezavarhat a HÉV állami átvétele

A most kiírt tervpályázatnak alighanem megoldást kell találnia arra a kérdésre is, ami a megvalósíthatósági tanulmány írásakor még nem volt napirenden: azóta dőlt ugyanis el, hogy 2017 januárjától az állam – valószínűleg a MÁV – veszi át a fővárosi HÉV-vonalak üzemeltetését úgy, hogy a pálya, az infrastruktúra és a kapcsolódó vagyonelemek is, önkormányzatiból állami tulajdonba kerülnek. Az állami tulajdonú és üzemeltetésű 8-as, 9-es HÉV valamint a fővárosi tulajdonú és üzemeltetésű 2-es metró összekötése emiatt egy sor technikai és gyakorlati – akár anyagi jellegű – problémát is felvet. Mint arról az Origo beszámolt, két ütemben veszi át az állam a HÉV-eket: nyár végén jóváhagyhatja a Fővárosi Közgyűlés a HÉV-vonalak önálló, önkormányzati cégbe szervezését, majd a tervek szerint ezt az új, november végére létrejövő vállalatot veszi át az állam.