Spéder Zoltán tabutéma volt a Népszabadságban

2016.11.17. 17:43

Bár a Népszabadság a saját hibájából is sodródott nehéz helyzetbe, felfüggesztésében jelentős szerepet játszott a politika – írja a Direkt36 oknyomozó cikke. A napilapnál egy ideje voltak tabunak számító témák a tulajdonosi kör üzleti érdekeltségei miatt. Spéder Zoltán ügyeiről például nem lehetett írni. 

A Népszabadság végjátéka, amely a lap kiadásának és online felületének október 8-i felfüggesztéséhez vezetett, a 2014-es tulajdonosváltással kezdődött – állítja a 444.hu-n közzétett cikk. Ekkor került a baloldali napilap az osztrák Heinrich Pecina cégének tulajdonába, miután a Ringier és az Axel Springer kiadók magyar érdekeltségeinek összevonása érdekében eladták a Népszabadságot. Pecina 2015 májusában kivásárolta az MSZP-s Szabad Sajtó Alapítvány részesedését is a lapból, amely alapítványnak az 1990-es évek óta volt valamekkora tulajdonosi része. Vagyis, ahogy sokan megfogalmazták, az MSZP lényegét tekintve elengedte a lapot.

KAPCSOLÓDÓ CIKK

Spéder és az FHB ügyei

A tulajdonosváltással egyfelől elkezdődött a Népszabadság megújulása az új főszerkesztő vezetésével, ám egyben a tulajdonos üzleti érdekeltségeit sértő témák erősebb ellenőrzés alá is kerültek – állítja a Direkt36, amely közel 30 olyan szereplővel beszélt, aki a kiadó munkatársa volt vagy gazdasági, politikai rálátása volt a lapra. Máshonnét arról is lehetett hallani, hogy a tulajdonos, rejtélyes PR-tanácsadókon keresztül beleszólt a lap készítésébe. Sokszor elhangzott az a mondat is, hogy a lap készítésénél tekintettel kell lenni a tulajdonosok érdekeire. 

Az FHB Bank ügyei voltak a legfőbb tiltott témák,

ugyanis Pecina és a bank akkori vezetője, Spéder Zoltán az 1990-es évek óta jól ismeri egymást.

Heinrich Pecina, a Vienna Capital Partners tulajdonosaForrás: MTI/Mohai Balázs

Spéder a takarékszövetkezeti rendszer átalakítása során az állammal is szoros üzleti kapcsolatot ápolt.

Tavasztól már lehetett tudni, mi lesz

Idén tavasztól azonban egyre sokasodtak a pletykák és a találgatások, hogy a Népszabadságot is tulajdonló Mediaworksöt eladja Pecina. Egyes újságírókhoz közvetlenül is eljutottak ezek a hírek informátoraikon keresztül.

A főszerkesztő először áprilisban hallotta egy gazdasági szereplőtől, hogy az újonnan alakult Optimus Press cég fogja megvenni a Mediaworksöt.

Végül így is lett október 25-én. Ugyanakkor Pecina állítólag ezeket a híreket még személyesen is tagadta júniusban a cég székhelyén, sőt utalt rá: nemhogy eladja a céget, hanem megvásárolja a négy megyei napilapot tulajdonló Pannon Lapok Társaságát.

KAPCSOLÓDÓ CIKK

A Mediaworks jogi osztályára azonban júliusban egy új munkatárs, Pintér Andrea érkezett az állami szférából, aki a nemzetközi médiajog szakembere. Érkezését a szerkesztőség nagyja új élte meg, mint a cég eladásának előkészítését. 

Nyomozás Spéder ellen

Az eladást felgyorsította, hogy Spéder Zoltán ügyeiben nyomozások indultak, majd októberben eladta részesedését az FHB-ben, és lemondott elnöki posztjáról.

KAPCSOLÓDÓ CIKK

A Mediaworks közben megkapta a hatósági engedélyt is a Pannon Lapok Társaságának felvásárlásához.

A Mediaworks vezérigazgatója, Rónai Balázs két nappal a Népszabadság felfüggesztése előtt tudhatta meg Pecina eladási szándékát, ezért október 7-én felmondott. Aznap, pénteken már Murányi András főszerkesztő nem tudta elérni telefonon Rónait, akivel meg akarta beszélni, hogy a Magyarország-Svájc világbajnoki selejtező focimeccs miatt tolják ki az országos kiadás lapzártáját.

KAPCSOLÓDÓ CIKK

A szerkesztőség aznap már készült, hogy a Corvin bevásárlóközpont közeléből visszaköltöznek a Bécsi útra, a Népszabadság korábbi székházába. Az újságírók holmijai dobozokban várták a szállítást. A Népszabadság szerkesztősége állítólag semmit sem sejtett abból, hogy a költöztetés tulajdonképpen csak kiköltöztetést jelent. Másnap ugyanis telefonon kapták az értesítést, hogy a kiadó felfüggesztette a lapot és az online felületet. A Bécsi úti épületbe már be sem engedték őket.

KAPCSOLÓDÓ CIKK