Tarlós: A nemzetbiztonsági bizottság tagjai megnézhetik az OLAF-jelentést

OLAF Európai Csalásellenes Hivatal, a hivatal székhelye Brüsszelben
Vágólapra másolva!
Három párt képviselői is jelezték a testületből, hogy megtekintenék a 4-es metró beruházásáról szóló iratokat.
Vágólapra másolva!

Tarlós István főpolgármester a Népszavának arról beszélt, szeretné, ha a pártok ismernék a jelentés tartalmát, ezért ajánlotta fel a parlamenti bizottság tagjainak, hogy nála megtekinthetik a dokumentumot. Ugyanakkor nekik is írásban kell vállalniuk, hogy az abban szereplő neveket nem adják ki.

Az interjúban a főpolgármester az OLAF-jelentés részleteiről, amelyet a Figyelő csütörtökön hozott nyilvánosságra, azt mondta,

A 2010 utáni időszakot egyetlenegy észrevétel érinti a jelentés nyolcvan megállapítása közül, ez a 2006-ban 2012-ig szerződtetett ellenőrző mérnök cseréje. Ráadásul ezzel a szabálytalansággal a korábbi, az OLAF által súlyosan szabálytalannak minősített állapotot szüntettek meg 2010 után.

A főpolgármester szeretné, ha a pártok ismernék az OLAF-jelentést Forrás: MTI/Mohai Balázs

Közben a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság elnöke a Magyar Nemzetnek arról beszélt, hogy szerinte is a nyilvánosságra tartozik a jelentés, mert abban a 4-es metró beruházásánál elköltött magyar és uniós közpénzekről van szó, de

a dokumentum teljes nyilvánosságáról csak az adatgazda, vagyis maga az OLAF dönthet.

Péterfalvi Attila szerint erre az uniós adatvédelmi rendelkezések miatt erre Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszternek kellene, illetve kellett volna decemberben megkérnie a brüsszeli szervezetet. A Magyar Hírlapnak is beszélt Péterfalvi Attila az OLAF jelentéséről. Szerinte

a nyilvánosságra hozatal legfeljebb az ügyészségi nyomozás érdekeit sérthetné,

de erre vonatkozó kérdésére nem kapott választ a legfőbb ügyésztől.

A 4-es metróról szóló jelentés teljes nyilvánosságáról csak az adatgazda, az OLAF dönthet - véli a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság elnöke Forrás: MTI/Máthé Zoltán

Mint arról az Origo is beszámolt, a Figyelő csütörtökön nyilvánosságra hozta az OLAF-jelentés részleteit. A lap birtokába került dokumentum szerint a szabálytalan szerződések a beruházás 60 százalékát teszik ki – 452,6 milliárdból 272,8 milliárd forintot.

Gyakorlatilag minden kifogásolható ügy Demszky Gábor főpolgármestersége idejére esett.

A lap úgy tudja, hogy a vezérlőrendszereket szállító Siemens 31,7 milliárdos szerződésénél 21,6 milliárd, az alagútépítő Bamco-konzorcium 62 milliárdos megbízásából 8 milliárd, az állomások belsőépítésével megbízott Swietelsky 40 milliárdja után 7,6 milliárd forintnyi uniós támogatást kell visszafizetni. A Strabag-Hídépítő Zrt. a Baross téri állomás szerkezetépítéséért kapott 3,7 milliárd forintot, ebből 2,5 milliárd forintot kérhetnek vissza, míg az Alstommal kötött szerződés miatt a teljes 22,9 milliárd forintot vissza kell téríteni.