A segélyhívást fogadó tűzoltók hibáztak a szolnoki halálos tűzeset idején

2017.12.06. 16:51

A 112 központi segélyhívó szám 2014 óta létezik. Az utóbbi időben sok olyan cikk jelent meg a médiában, ami példákkal támasztotta alá, hogy nem jól működik a rendszer, például az októberi szolnoki tűzesetnél, amikor egy ember meghalt. A szerdai, Teve utcai rendőrpalotában megrendezett sajtótájékoztatón Matuska Zoltán tisztázta az eset részleteit.

Amikor a  112-es központi segélyhívószámot létrehozták, az volt a cél, hogy egy bajba jutott ember minél hamarabb segítséget kapjon. Eddig, ha olyan baleset történt, ahova mindhárom készenléti szervre szükség volt (rendőrség, mentők, katasztrófavédelem), mindegyiket külön kellett hívni. Amióta él a 112-es hívószám elég ezt az egyet hívni, és konferenciahívással egyből mindhárom szervvel tudunk kommunikálni. Ez azt jelenti, hogy már a bejelentés alatt el tudják indítani az autókat.

Forrás: MTI/Varga György

Haglicsek Nikolett rendőr ezredes azt mondta, a beérkező hívások 70 százaléka nem valódi, ezért kell az előszűrés, így nem terhelik a készenléti szerveket. Fontos, hogy segélyhívó központokból nem irányítanak senkit, ők csak továbbítják az információt. Minden szerv magának alakította ki azt a rendszert, ahogyan szeretné megkapni az adatokat.

Nagyjából tudják, honnan telefonál a bejelentő

Beismerte, hogy a helymeghatározásban kell még fejlődniük. Jövőre indítják el az úgynevezett AML-t, ami egyelőre csak az androidos telefonokban lesz elérhető.

Ennek segítségével a hívás elindításakor a telefon elküldi a fogadóközpontnak a telefonáló GPS kordinátáit.

Amíg ez nem indul el, csak nagyjából tudják megállapítani, honnan telefonálunk, ezért kérdezik meg a pontos címet. Ha vezetékes telefonról telefonál valaki, automatikusan látják ki az előfizető és hol lakik, ha pedig nyilvános telefonról, egyből meg tudják határozni, melyik telefonfülkében áll a bejelentő. Minden telefonhívás rögzítenek.

Ebben az évben több mint 4 millió hívást fogadtak. Persze voltak panaszok a rendszerre, ezek közül 18 volt megalapozott.

Jelenleg két segélyhívó központ létezik, Miskolcon és Szombathelyen, ahol az operátoroknak sokmindennek kell megfelelniük. 450 ember dolgozik összesen a segélyhívó központokban.Rendelkezniük kell érettségivel, nagykorúnak és büntetlen életűnek kell lenniük, részt kell venniük pszichológiai és egészségügyi vizsgálaton valamint egy személyes elbeszélgetésen. Ha a jelölt minden szempontnak megfelelt, 7 hetes képzésen vesz részt. Utána próbaidőben dolgozik, az első hetekben egy gyakorlott operátor mellett. 

Felelőtlenség, ha valaki nem a 112 központi segélyhívószámot hívja"- mondta Haglicsek Nikolett. Igazából nagyot hibázni nem tudunk, mert bármelyik segélyhívószámot hívjuk, minden esetben a 112-re irányítják a hívást, kivéve, ha Budapesten vagy Pest megyében hívjuk a 104-et, mert akkor még közvetlenül a mentőket hívjuk.

Forrás: Origo

Tűzoltók hibáztak a szolnoki tűznél

Matuska Zoltán tűzoltó ezredes elismerte, hogy az októberi, szolnoki halálos tűzesetnél nem a segélyhívó központ operátora, hanem

a szolnoki katasztrófavédelmi tevékenységirányító központban a hívást fogadó tűzoltók hibáztak,

mert nem küldtek fecskendős tűzoltóautót a helyszínre.

A két tűzoltó ellen fegyelmi eljárás indult, feljelentették őket. Szolgálatban elkövetett kötelezettségszegés miatt indult ellenük nyomozás. 

Haglicsek Nikolett azt is mondta, a legfontosabb az, hogy pontosan válaszoljunk az operátorok kérdéseire, mert akkor tudják leggyorsabban küldeni a segítséget.