Az elmúlt időszakban forradalmi jelentőségű, digitális fejlődés indult el a mentőknél. Dr. Csató Gábor, az Országos Mentőszolgálat főigazgatója elmondta, hogy az a koncepció, amivel ő 2017-ben átvette az OMSZ irányítását, mostanra valósult meg.
Novemberre újakra cseréltük az intelligens fedélzeti terminálokat, vagyis a tableteket. Ezek egy abszolút digitális koncepció részei, amiben nemcsak a betegadatokat rögzítjük digitálisan, hanem egyfajta felhasználói élményt is adunk a dolgozóknak. Eddig papírokon zajlott a vezetők és beosztottak közötti hivatalos kommunikáció a rendszerünkön belül, ezt a tavalyi évtől digitális szolgálati lapok váltották fel
– mondta az Origónak dr. Csató Gábor, majd hozzátette, hogy
a betegadat-rögzítés és azok elemzései most már abszolút digitálisan működnek, ott is elhagyhatták a papíralapú dokumentációt.
A tavalyi évben elkezdték használni a mesterséges intelligenciát is, hogy újra tudják tervezni a kapacitás elosztását.
„Gyakorlatilag a meglévő adatainkat egy sokkal részletesebb elemzés alá veszi a mesterséges intelligencia, ahol megnézi az adott közlekedési, időjárási körülményeket, olyan változókat is, amiket nyilván egy Excel-táblázat nem tud figyelembe venni.
Ezekből megjósolja azt, hogy az elmúlt éveket elemezve milyen valószínűséggel következnek be az adott útszakaszokon, adott városokban balesetek. Ehhez tudjuk mi a mentési kapacitásunkat fejleszteni vagy éppen átszervezni”
– mondja a főigazgató, aki szerint így jobban tudnak előre tervezni, és gyorsabban a helyszínre érhet a segítség.
A jövőben tervezik még, hogy a mentőautókban applikációk is működjenek, amik a járműre vonatkozó aktuális információk mellett a betegellátás adatait, többek között a beteg vérnyomását és pulzusát is rögzítenék.
Tervezünk még például okos oxigénpalackokkal is, amik az oxigén fogyását jeleznék, ez összekapcsolva a logisztikai rendszerünkkel láthatóvá tenné, hogy hol kell éppen palackot cserélni
– teszi hozzá az OMSZ főigazgatója, aki szerint ezek a fejlesztések a jövő év elejére megvalósulhatnak.
Az Országos Mentőszolgálat nagy hangsúlyt fektet az internetes kommunikációra, rengeteg embert elérnek a közösségi oldalakon.
„A digitalizációhoz kapcsolódik az is, hogy a kommunikációnkat egy másik digitális platformra helyeztük át, ennek központi elemeként online közösségimédia-kommunikációt építettünk fel.
Az elmúlt időszakban egy rangos közösségimédia-díjat is kaptunk azért, mert az egészségügyben egyedülálló módon tudunk digitálisan kommunikálni.
A tavalyi évben 50 millió üzenetet, elérést tudtunk produkálni ezeken a csatornáinkon” – mondja dr. Csató Gábor, aki szerint ez egy hatalmas előrelépés. Más, de hasonlóan innovatív fejlesztés lehet a jövőben, ha majd
drónok juttatják el a defibrillátort a bajbajutottakhoz.
„Nagy előrelépés a közösségi életmentő applikáció, a SzívCity, ami azt jelenti, hogy egy közterületi rosszulléthez elsősegélynyújtókat tudunk küldeni, olyan laikusokat, akik üzenetet kapnak a telefonjukra, és azonnal indulnak segíteni.
Itt jött az az ötlet, hogy erre a helyszínre egy félautomata defibrillátort szállító drónt is küldjünk.
Tarlós István főpolgármester úr rendkívül nyitott volt rá, hogy a kezdeményezés Budapesten induljon. A technológia rendelkezésre áll, nagyjából 10 kilométer a hatótávolsága ezeknek a drónoknak, és egy nemzetközi statisztika szerint, ha a riasztást követőn 30 másodpercen belül elindul a drón, 3 percen belül már ott lehet a helyszínen. Jelenleg a szabályozási környezetet kell megteremteni, például a légtér használatra vonatkozóan.
Az utcán található Citylight plakátokba is tervezünk beépíteni defibrillátorokat, melyeket szükség esetén bárki kiveheti onnan, miközben a hirdetőtábla digitális kijelzőjén megjelennének az újraélesztés lépései, amivel akár egy hozzá nem értő is el tudja kezdeni a mentést”
– meséli az Országos Mentőszolgálat főigazgatója, aki szerint nagyon fontos, hogy használjuk a legújabb technológiák előnyeit a segítségre szorulók érdekében.