A Szeviép-botrány kulcsfigurája: Ujhelyi sofőrje, akiről Botka gondoskodott

Vágólapra másolva!
Ahogy arról korábban beszámoltunk, kedden első fokon mindhárom Szeviép-vezért szabadságvesztésre ítélte a Szegedi Járásbíróság. Oltványi Józsefet és Pistrui Lászlót öt év, Baranyi Sándort hat év szabadságvesztésre ítélte el a Szegedi Járásbíróság első fokon. Botka László és a szegedi városvezetés kezdettől fogva igyekezett úgy beállítani, mintha nem a baloldal botránya lenne a Szeviép-ügy, nem sok sikerrel. Hiszen, ahogy korábban írtunk, mind a szegedi önkormányzattól, mind pedig a baloldali kormányok idején számos más költségvetési szervtől is kapott megbízásokat a cég. Botkán kívül, Ujhelyi István, szocialista EP képviselő neve is felmerült többször az eljárás során, mivel, ahogy az az eljárás során kiderült 2008-tól 2010-ig heti-havi rendszerességgel 1-20 milliós tételekben juttatták pénzhez a Báló Tamás - Ujhelyi volt sofőrje -  által vezetett Szeviép-leányvállalat Biztonsági Üzem Kft-t. Több részletben, összesen 400 millió forintról volt szó. Ujhelyi céget is vezető sofőrje ma már a szegedi repülőtér – azaz a Botka vezette önkormányzat cégének – ügyvezetője. A Biztonsági Üzem Kft. ugyanúgy csődbe ment, mint a Szeviép, de előtte még a cég törzstőkéjét 97 millió forintról 3 millióra csökkentették „veszteségek rendezése miatt”. Mikor a perben beidézték Ujhelyi ex-sofőrjét, nem emlékezett a pénz sorsára.
Vágólapra másolva!

A szegedi Szeviép-ügy egy minősített csődbűntett. A bíróság ítélete szerint a Szeviép-vezérek, Pistrui László, Baranyi Sándor, és Oltványi József magánbankként kezelték a társaságot, és erőn felül adtak kölcsön más vállalkozásoknak, ezeket a kölcsönöket pedig soha nem látták viszont. Éppen ezért arra már nem jutott pénz, hogy kifizessék a kisvállalkozókat. Magyarul: kiszámlázták a cégből a pénzt, a bent lévő forrásokat, és csődbe vitték a céget. 443 családot károsítottak meg, összességében 10 milliárd forinttal.

A Szeviép egy sor szegedi, illetve szegedi kötődésű balos politikus politikussal nőtt össze, közülük a legfontosabb Botka László. Botka információink szerint nem tett semmit a csőd megakadályozása és a megkárosítottak kártalanítása érdekében. Sőt, a szocialisták idején folyamatosan pénzzel tömték a céget, 33 milliárd forintnyi közbeszerzést kaptak, ebből 21 milliárdot Szegedről. Bár a kisvállalkozók folyamatosan kopogtattak Botka László ajtaján, hogy "Polgármester úr! Baj van, mert a beruházásokon nem fizetik ki a pénzünket", a szegedi önkormányzat és az akkor szocialista kormányzat még több milliárd forintot adott a Szeviép-nek.

Ujhelyi és a sofőr

Szabó Bálint, a károsultakat képviselő jogász szerint teljesen egyértelmű, hogy Szegeden burkolt és tiltott pártfinanszírozás valósult meg.

„Nagy biztonsággal kijelenthető, hogy a Szeviép-cégcsoporttól a pénzek különböző baloldali pártokhoz vándoroltak, elsősorban a Magyar Szocialista Párthoz és a Magyar Demokrata Fórumhoz” – jelentette ki korábban Szabó.

Ujhelyi István és az azóta már elítélt Pistrui László Forrás: Szegedma

A jogász elmondta, a vádiratban szereplő két vádpont, nevezetesen hogy 2008 közepétől egészen a 2010-es választások másnapjáig heti-havi rendszerességgel 1–20 milliós tételek kerültek Ujhelyi István MSZP-s EP-képviselő volt sofőrjének, Báló Tamásnak a cégéhez, a Szeviép-leányvállalat Biztonsági Üzem Kft.-hez, összességében fél milliárd forint értékben.

Báló Tamás jelenleg a Szegedi Közlekedési Társaság repülési üzletágának a vezetője. Vagyis Botka komoly pozícióban tartja továbbra is. Vajon miért?

Báló: Csak az épületben találkoztam velük

A Szeviép elleni perben Bálót is meghallgatták. Azt állította, nem ismerte a cég alapításának körülményeit, amikor ügyvezető lett, akkor már zajlott a géppark szállítása, de túlnyomó többségben a Szeviéptől bérelték őket.

Báló Tamás a Szeviép Zrt. akkori vezérigazgatójával, Gábor Attilával állt kapcsolatban, de azt nem tudta megmondani, hogy utána kivel tartott kapcsolatot. Elmondása szerint a per három vádlottjával csak a cég épületében találkozott, például akkor, amikor félévente, évente elszámolások voltak, egyébként építésvezetőkkel állt rendszeres kapcsolatban, nem a cégvezérekkel.

A Szeviép-ítélet maga alá fogja temetni Szeged szocialista városvezetését?

A SzegedMa írta meg, hogy Szabó Bálint, a Szeviép-károsultak jogi képviselője a három cégvezetővel szembeni ítélet meghozatalát követően tartott sajtótájékoztatóján azt mondta, hogy ugyan győzött az igazság, azonban egyetlen egy kérdésre nem kapott még a közvélemény választ. Erre:

Hogy a nyilvánosság közelebb kerüljön a válaszhoz, leszögezte, hogy

feljelentést fog tenni csődbűntett, pénzmosás és bűnpártolás gyanúja miatt Ujhelyi István exsofőrje ellen.

Szeged, 2017. március 31. Szabó Bálint, a Szeviép cégcsoport alvállalkozóinak egy részét képviselő Likvid Kontroll Kft. ügyvezetője játékpénzeket szór le a szegedi városháza dísztermének karzatáról a közgyűlés ülése alatt 2017. március 31-én. A Szeviép-ügy miatt alakult ki vita az ülésen. MTI Fotó: Kelemen Zoltán Gergely Forrás: MTI/Kelemen Zoltán Gergely

„A mai ítélet megalapozza azokat a további eljárásokat, melyeket már korábban is kilátásba helyeztünk. A Szeviép-károsultak nevében ezúton is szeretném bejelenteni, hogy az eltűnt, ellopott, a csődbűncselekménnyel eltüntetett pénzek nyomába eredünk,

– jelentette ki a károsultakat képviselő ügyvéd, aki a következő fontos kijelentéseket tette sajtótájékoztatóján:

  • Kezdeményezni fogja, hogy állítsanak fel a Szeviép-ügyben önkormányzati vizsgálóbizottságot.
  • Úgy látja, hogy baloldali politikusok mellett akár ellenzéki politikusok is belebukhatnak az ügybe.
  • Egyértelmű, hogy a szocialistákhoz vándorolt a pénz, ami szerinte „nem mentes Botka László befolyásától”,
  • nehéz másképp értelmezni azt a 428 millió forintot, amely Ujhelyi István egykori sofőrjének cégéhez került, aki most is jelentős tisztségviselő az önkormányzaton.

Szabó szerint a Szegedi Járásbíróság ítéletével győzött az igazság.

Úgy fogalmazott, hogy a Szeviép-ügy Szeged legjelentősebb gazdasági és politikai bűncselekménye, ami maga alá fogja temetni Szeged szocialista városvezetését.