Ezt tegyük az ünnepek után, ha nem jó az ajándék

2018.12.19. 08:56

A legjobb szívvel adott karácsonyi ajándékkal is előfordulhat, hogy nem tetszik, nem jó a mérete, hibás, vagy nem működik. A fogyasztóvédelmi szabályok ismerete az ünnepek után is elkerülhetővé teszi a felesleges bosszúságokat - olvasható az Innovációs és Technológiai Minisztérium közleményében.

Ebben megjegyzik, hogy az Innovációs és Technológiai Minisztérium IT laboratóriuma és a fogyasztóvédelmi hatóság az ünnepek előtti időszakban kiemelten ellenőrzi az ajándékbeszerzés helyszínéül szolgáló üzleteket, webáruházakat és vásárokat. Országosan több mint 1200 próbavásárlás történt, és még egyszer ennyi üzletet ellenőriztek a családok védelme és a tisztességes vállalkozói magatartás támogatása érdekében. A hatósági fogyasztóvédelmi ellenőrzések december végéig tartanak, azonban a karácsonyi ajándékozást követően a vásárlóknak is fontos tisztában lenniük jogaikkal és a kereskedők kötelezettségeivel.

- nyilatkozta Keszthelyi Nikoletta, fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár. 

Ha az ajándék hibás, sérült vagy nem működik, szavatossági, jótállási igényeket érvényesíthetünk, amelyek értelmében az üzletnek kötelessége a terméket javíttatni.

Ha nem tetszik a karácsonyi ajándék, és a minősége nem kifogásolható, akkor az üzletnek nem kötelező visszavennie a terméket (képünk illusztráció)Forrás: Shutterstock

Ha a termék nem javítható, akkor az üzlet azt köteles egy ugyanolyan termékre kicserélni, végső esetben pedig a vételárat visszafizetni. Ha ilyen probléma merül fel, és azt a kereskedővel nem sikerül rendezni, a vásárlóknak a fogyasztóvédelmi hatósághoz és a békéltető testületekhez érdemes fordulniuk.

Gyakori eset karácsony után, hogy a kapott ajándék nem tetszik, nem jó a mérete, viszont a termék minőségileg hibátlan. Jogszabályi előírások alapján az üzlet ilyen esetben nem kötelező visszavenni a termékeket, ugyanakkor jellemző, hogy a kereskedők a vevői elégedettség és a cég jó hírnevének megőrzése érdekében önkéntesen levásárlási vagy cserelehetőséget biztosítanak.

Az ajándékvásárlás előtt azonban célszerű erről érdeklődni, akár a blokkra való felírását kérni.

A vásárlásnál kapott számlát, blokkot mindig meg kell őrizni, anélkül nem lehet reklamálniFotó: Mudra László - Origo

Adventi vásárban beszerzett ajándékok esetében a kereskedő adatait is hasznos lehet feljegyezni, hogy jótállási, szavatossági igények érvényesítése céljából, vagy egyéb probléma esetén fel tudjuk venni vele a kapcsolatot.

A vásárlásról kapott nyugtát, blokkot minden esetben meg kell őrizni a későbbi igényérvényesítés érdekében.

Webáruházban történt vásárláskor a kereskedők jogszabályi előírások alapján a jótállási, szavatossági igények intézése mellett kötelesek meghatározott időszakon belül a minőségileg hibátlan termékeket is visszavenni. A vásárló a termék átvételétől számított 14 napon belül indokolás nélkül visszaküldheti a terméket a kereskedőnek. Egyre több webáruház vállal önkéntesen hosszabb, akár 30 napos elállási időt is. Fontos tudni azonban, hogy az elállási idő elsősorban a termék kipróbálását szolgálja.