Vágólapra másolva!
A MÁV-START Zrt. új üzletszabályzata szerint bizonyos feltételek teljesülése esetén már az utas célállomásán, akár az utazás után közvetlenül kifizethetővé válik a vonatkésések miatti átalány-kártérítés, bővítik a fogyatékkal élők jogait, és több más rendelkezés módosít a jogi lehetőségeken.
Vágólapra másolva!

A késett vonattal utazók jogait kedvezően érinti, hogy a feláras (pót és/vagy helyjegy megfizetésével igénybe vehető) vonatok késése miatt járó átalány-kártérítés (a késés mértékétől függően) bizonyos feltételek teljesülése esetén már az utas célállomásán, akár az utazás után közvetlenül kifizethetővé válik.

Ami a pontos adatokat illeti, 30-119 perc késés esetén a menetjegy árának 25 százalékát, 120 perc vagy annál nagyobb késés esetén a menetjegy árának 50 százalékát térítik vissza.

A szabályozás szerint a kifizetés határideje az igény bejelentésétől számított egy hónap, ám az átalány-kártérítés ügyintézésére és a kifizetésre - a műszaki és a technikai feltételek függvényében - egyes vasútállomások pénztárában is lehetőség nyílik, s miként szó volt róla, az utazás után közvetlenül.

Központi adatbázis, előzetes tájékoztatás

A MÁV-START Zrt. pénztárosa telefonon kapja meg a központi adatbázisból az utas vonatának adatait és a kártérítésre vonatkozó engedélyt. Az átalány-kártérítés kifizetése történhet kupon formájában is, de az utas kérésére a térítést pénz formájában kell kifizetni.

Fontos előírás, hogy a pénztár csak akkor teljesít kifizetést, ha az utasnak egyéb kártérítési igénye nincs, mert amennyiben az utas egyéb kártérítési igényt is kíván benyújtani, akkor azt ügyfélszolgálat elérhetőségein keresztül teheti meg.

Az utas nem jogosult átalány-kártérítésre, ha a késésről a jegyvásárlást megelőzően tájékoztatták, vagy ha az utazásnak másik szolgáltatással vagy kerülő útirányon történő folytatása következtében a késés a 30 percet nem haladja meg.

A csatlakozó vonat elmulasztása

Ha az utas a vonat késése, kimaradása miatt olyan csatlakozó vonatot mulaszt el, melyre érvényes menetjeggyel és pót- és helyjeggyel, pótjeggyel vagy helyjeggyel rendelkezik, és utazását folytatni kívánja, több lehetőséget választhat.

Így kérheti az elmulasztott vonatra érvényes pót- és helyjegye, pótjegye, helyjegye díjának levonás nélküli visszatérítését, vagy a jegy kicserélését a következő alkalmas vonatra, mégpedig többlet díj fizetése nélkül.

Ha az utas a vonat késése, kimaradása miatt bekövetkező csatlakozásmulasztás miatt lemond a továbbutazásról, az igénybe nem vett szolgáltatásokért fizetett díjat a vasúti társaság kezelési költség levonása nélkül visszafizeti az igény beérkezésétől számított 30 naptári napon belül bármely személypénztárában.

A vasúttársaság felelős azért a kárért, mely abból ered, hogy a vonat késése, kimaradása vagy csatlakozásmulasztás miatt az utas nem tudja az adott napon utazását folytatni, vagy az adott körülmények között az utazás folytatása ugyanazon a napon ésszerűen nem várható el.

A kártérítés kiterjed az ésszerű szállásköltségeinek megtérítésére és az utast váró személyek értesítésének az ésszerűen felmerült költségeire.

Mi minősül vis majornak?

Vis majornak minősül a vasúti társaság ellenőrzési körén kívül eső okból eredő, előre nem látható, elháríthatatlan esemény vagy körülmény, melynek kivédése emberi erővel nem lehetséges.

Ilyennek minősül különösen, de nem kizárólagosan például a bombariadó, a szükségállapot, a sztrájk, a baleset, harmadik személy magatartása, amelyet az eset körülményeit tekintetbe vevő gondossággal sem lehetett elkerülni és következményeit sem lehetett elhárítani.

Az rendelkezések azt is kimondják, hogy az ugyanazt a vasúti infrastruktúrát használó más vállalkozó nem tekinthető harmadik személynek, ám ez a vasúti társaság viszontkereseti, jogát nem érinti.

A fogyatékkal élőkért

A fogyatékkal élők magasabb kocsi-osztályon történő utazását támogatni kívánja a MÁV-START Zrt. azzal, hogy az őket kísérő utazó számára akkor is biztosítja az őt megillető, kísérői minőségéből eredő, 90 százalékos kedvezményt, amennyiben a fogyatékkal élő utas a magasabb kocsi-osztályra átül, és a kísérője a 2. osztályon marad.

A fogyatékkal élőnek és a kísérőnek az ilyen utazásra vonatkozó igényét azonban jegyvizsgáló felé be kell jelentenie - mondják a szabályok.

Orvosi ellátásra szorulók

A szabályzat kimondja azt is, hogy az útközben orvosi ellátásra szoruló személyt a vasúti társaság legalább a legközelebbi, megfelelő vasútállomásig - ahol a szükséges egészségügyi ellátásban részesülhet - köteles továbbszállítani.

Az ilyen utassal egy hozzátartozója abban az esetben is vele maradhat, ha nem rendelkezik érvényes menetjeggyel. Az útközben orvosi ellátásra szoruló személy szállításával kapcsolatban felmerült többletköltségeket a vasúti társaság az utas terhére az eset összes körülményének mérlegelése alapján felszámíthatja.

Kutyák utaztatása

Kutya csak a másodosztályú személykocsiba vihető be, és egy utas legfeljebb kettőt vihet be. Fülkés kocsik esetében is ez áll ez a szabály, ám itt további fontos kitétel, hogy szükséges valamennyi utas beleegyezése is.

Húsz kilónál nehezebb, nagytestű kutya csak a személykocsi peronján szállítható, és a háló- és fekvőhelyes kocsiba kutya csak akkor vihető be, ha a kutyával utazók az egész fülkét igénybe veszik.

A kutya tulajdonosa köteles az állat egy évnél nem régebbi keletű, veszettség elleni oltási bizonyítványát magával vinni, és azt kérésre felmutatni (három hónapnál fiatalabb kölyökkutya esetében ez nem kell), ellenkező esetben utast és kutyáját kizárja az utazásból.