Fel lehet készülni a külföldön történő közúti balesetekre

Vágólapra másolva!
A jó idő ellenére, nyaranta gyakrabban szenvednek magyar állampolgárok közúti balesetet külföldi utakon és számos szabálysértés is indul ellenük. A gépjárművek felelősségbiztosítása nem csak Magyarország területén érvényes, az úgynevezett zöldkártya tagállamokban is élő felelősségbiztosításunk van - mondta el az [origo]-nak a D.A.S. JogSzerviz szakértője.
Vágólapra másolva!

A biztonság kedvéért külföldi utazás előtt érdemes felvenni a kapcsolatot biztosítónkkal, ahol naprakész tájékoztatást kaphatunk arról, hogy a meglátogatott országban a fentieken kívül nincs-e szükség úgynevezett Nemzetközi Zöldkártyaigazolásra, aminek kiállítása díjtalan - tanácsolta dr. Vizi András.

Ha külföldön valaki kárt okoz, megfelelő nyelvismeret híján csak olyan okmányokat írjon alá, amelynek tartalmával tisztában van, és amelyek tények tekintetében is helytállóak. Ha a magyar állampolgár volt a felelős, a hazai biztosítója megtéríti az okozott kárt. Amennyiben magyar állampolgárnak okoz kárt egy külföldi jármű, feltétlenül ki kell tölteni a kék-sárga színű, egész Európában egységes baleseti kárjelentő lapot.

A D.A.S. JogSzerviz szakértője rámutatott: különösen pontosan fel kell jegyezni a károkozó gépjármű rendszámát és Zöldkártya számát. Vitás helyzet esetén mindig érdemes rendőrt hívni, mivel sok esetben a hazai pályán lévő károkozó visszaél azzal, hogy a károsult nem ismeri a nyelvet, és írásban nem ismeri el a kárt, vagy ködösen fogalmaz a baleseti bejelentőn, ami később akadálya lehet a sikeres kártérítésnek.

A papírok beszerzése

A rendőrtől baleseti igazolást kell kérni, mivel a később megszülető határozatból ez alapján lehet másolati példányt igényelni. Bármilyen esetben érdemes fényképeket készíteni a balesetről, és esetleg tanúkat keríteni. Hazaérve a saját biztosítótól lehet úgynevezett szívességi kárfelmérést kérni. Ekkor megszabott díj ellenében a biztosító felméri a kárt, és totálkár esetén megállapítja a kárösszeget. Ha a jármű javítható, szerviztől kell árajánlatot kérni, ebben az esetben a javítási díj képezi majd a kár összegét.

Fontos, hogy a megbontás után észlelt károk esetében pótszemlét kell kérni a biztosítótól. A kárt főszabályként a külföldi biztosító, és ha van, akkor annak magyarországi levelezőpartnere köteles megtéríteni. A magyarországi levelezőpartnerről a MABISZ adhat felvilágosítást.

Esetleges jogvita esetén magyarországi bíróság lesz illetékes, ezért meg lehet spórolni tőlünk nyugatra lévő országok magas perköltségét és ügyvédi munkadíját, valamint a keleti országok ráérős, évekig tartó eljárásait. Természetesen a hazai eljárás előnye a nyelv és jogkörnyezet ismerete is. Kényelmes és biztos megoldás casco-ra rendezni a kárt, de a casco-bónusz ilyenkor levonásra kerülhet. Az önrész és az egyéb költségeket a levelezőpartner ellen lehet érvényesíteni, ha a felelősség tisztázott - mondta el dr. Vizi András.

Szabálysértések

Az európai országok közlekedési szabályai nagyjából egyformák, de az esetleges különbségek miatt érdemes többletinformációkat szerezni. Jó forrás lehet a konzulátusok, biztosítók megkeresése. Még az Európai Unióban is megmaradt az a "szokás" hogy a pórul járt gépjárművezetőket a bíráság vagy biztosíték megfizetéséig nem engedik tovább, ez ellen sajnos nem lehet érdemben fellépni, a jogrendszerek erre sajnos lehetőséget biztosítanak. Jó tudni, hogy az adott ország magyar konzulátusa a nap 24 órájában tolmácsolást végezhet magyar állampolgárok részére.

Visszatérő probléma az autó nem megfelelő műszaki állapota is. Tőlünk nyugatra a futómű és a motor állapotának magasabb követelményeknek kell megfelelniük, ezért érdemes bevizsgáltatni a járművet indulás előtt. Bizonyos országokban kötelező a téli gumi és a hólánc, az alpesi hágókon a szezonon kívül is. A figyelmetlen gépjárművezető magas bírságra számíthat, a hatóság a jármű továbbhaladását kötheti a kijavításhoz is, melynek magas költségei tovább növelhetik a költségeket - figyelmeztetett dr. Vizi András.