M3-as tragédia: egyes országokban a pusztán veszélyes vezetésért is letöltendő jár

Vágólapra másolva!
Egyes uniós országokban már akkor is letöltendő büntetést szabhatnak ki a túlzottan veszélyesen vezető autósokra, ha történetesen nem is sérült meg senki. Sőt, arra is van példa, bírói ítélet, hogy az ittas sofőrje mellett ülő, ám alkalmazottját mégsem figyelmeztető vállalkozóra is letöltendő börtönbüntetést szabtak ki.
Vágólapra másolva!

A Blikk korábban arról írt, hogy nem véletlenül rohant bele az előtte haladó Fiat Puntóba Eva Varholíková Rezesová. Az egyik szemtanú, a hétfőn a rendőrségen vallomást tevő kamionos szerint a BMW vezetője bosszúból üldözte a Fiatot. Egy ideig ugyanis nem tudta megelőzni, ezért utána kilométereken át követte, megpróbálta leszorítani, és ekkor történt a halálos baleset.

Az M3-ason halálos balesetet okozó szlovák nő és ügyvédje ugyanakkor szemenszedett hazugságnak nevezte azt, hogy bosszúból üldözte volna a később kigyulladt autót, a Blikk információit a rendőrség sem erősítette meg.

A D.A.S. JogSzerviz szakértője szerint az M3-on történt tragédia ráirányítja a figyelmet egyes uniós tagállamok eltérő gyakorlatára. Például Angliában, vagy Írországban rendkívül szigorú büntetés jár annak az autósnak, aki túlzottan veszélyesen vezet, és akár letöltendő börtönbüntetés is kiszabható emiatt.

A magyar gyakorlat

Ezzel ellentétben Magyarországon a gyakorlatban csak akkor indul eljárás, ha baleset is történik, holott a paragrafusok szerint egyértelmű a helyzet. Amikor egy járművezető célja, hogy a járműve felhasználásával más személyeket közvetlen veszélynek tegye ki, akkor a közúti veszélyeztetés szándékos bűncselekményét követi el - hangsúlyozta dr. Vizi András.

A bűncselekmény iskolapéldája, ha rémületkeltési célból a járművezető ráhúzza a kormányt egy másik járműre. A bűncselekmény elvileg már akkor is megvalósul, ha valaki szándékosan előidéz egy veszélyhelyzetet, de abban nem sérül meg senki, így például veszélyesen előz, vagy ráhúzza a kormányt másik járműre.

Korábban az [origo] is megírta, hogy négy éves börtönbüntetésre ítéltek két ember halálát okozó veszélyes vezetés miatt egy brit férfit annak ellenére, hogy nem ő ült a balesetet okozó autó kormányánál. John Nichols, az elítélt brit cégtulajdonost azért találták bűnösnek, mert sofőrje ittasan vezetett és gyorsan hajtott - emiatt 7 és fél év börtönbüntetést kapott -, ő pedig nem figyelmeztette, hogy lassítson.

A 2007-ben két fiatal halálát okozó közlekedési baleset előtt a sofőr és a most elítélt utas boroztak Nottinghamben. Nichols a bíróságon azt mondta, azért engedte át a vezetést társának, mert a bor nagy részét ő itta meg. A sofőr a rossz időjárás ellenére 181 km/h-es sebességgel ment, mikor belecsapódott az áldozatok autójába.

Ha baleset nem történik

A hazai szabályok szerint, ha baleset nem történik, akkor három évig terjedő börtönbüntetés szabható ki, a büntetési tételek attól függően emelkednek, hogy hány ember milyen súlyos sérülést szenvedett. Például az M3-ason történt balesetben négyen haltak meg, ezért 15 év börtönbüntetés szabható ki, amennyiben jogerősen megállapítják, hogy az elkövető veszélyhelyzetet akart előidézni - prognosztizálta a D.A.S. JogSzerviz szakértője.

A szakértői jelentések szerint az elkövető vérében 1,5 ezrelékes véralkoholszintet mutattak ki, vagyis közepesen ittas állapotban vezette a kocsiját, ezért a legmagasabb kiszabható büntetési tétel 22,5 év, azaz akár ekkora börtönbüntetés is kiszabható. A cselekmény súlyára tekintettel várhatóan végleges járművezetéstől való eltiltás is kiszabásra kerül majd.

Felelőtlen sofőrök

Az elkövető bűnösségét természetesen csak bíróság állapíthatja meg, számos bizonyíték mérlegelése után. Ugyanakkor az eset rávilágít a közúti járművezetésre, mint társadalmi jelenségre is. Sok járművezető manőverezik rendszeresen mások életét veszélyeztetve, elég csak a "lesz-ami-lesz" előzésekre és az autópályás ámokfutásokra gondolni, amivel bárki szembesülhet.

Ezek az emberek ketyegő bombaként róják a hazai utakat és sajnos nagyon ritka ellenük a hatósági fellépés, annak ellenére, hogy csupán a veszélyeztetés is büntethető lenne. Nem kellene tehát emberek halálát vagy megrokkanását megvárni a közveszélyes autósok már korábban is lekapcsolhatók lennének - mondta dr. Vizi András.