Évek óta várt uniós változások: bővülnek a légi utasok jogai Európában

british airways, mobiltelefon használat a repülőgépeken, illusztráció
Vágólapra másolva!
Hosszú évek előkészítő munkája után az Európai Parlament kedden este elfogadta azt a rendeletet, amelyben az Európai Bizottság több jogot biztosítana a légi utasok számára. A tapasztalatok szerint elsősorban a törölt, késett járatokkal, a visszautasított beszállással, és az elveszett poggyászokkal kapcsolatos, utazás közbeni tájékoztatás, információadás módját, hatékonyságát volt szükséges megreformálni. Az új rendelkezések szerint például a járat törlése, vagy késés esetén az utast kártérítés illeti meg, ennek mértéke 300 eurótól 600 euróig terjedhet a késés mértéke és a járat hosszától függően.
Vágólapra másolva!

Georges Bach, luxemburgi EP-képviselő évekkel ezelőtti kezdeményezett beadványa szerint a járatok törlésével, késésével, az ezzel összefüggő információadással kapcsolatban több hiányosság, probléma tapasztalható a jelenlegi gyakorlatban.

Meglepő adat, de a légitársaságok csupán minden negyedik, hozzájuk panasszal, kifogással élő utasnak válaszoltak, pedig a késéseken, törléseken túl a csomagkezeléssel, és a fogyatékkal élők segítségével kapcsolatban is akadtak utas-észrevételek.

300 eurótól 600 euróig

A kedden elfogadott tervezet szerint a járat törlése, vagy késés esetén az utast kártérítés illeti meg, ennek mértéke 300 eurótól 600 euróig terjedhet a késés mértéke és a járat hosszától függően. Ezen kívül a légitársaságoknak minden repülőtéren, ahova járatot közlekedtetnek, kötelező lesz egy információs irodát üzemeltetni, ahol az utasoknak felvilágosítást tudnak adni az őt megillető jogokról, és azonnal intézkedni tudnak.

Három órát meghaladó késés esetén az utasokat vagy költségtérítés illeti meg, vagy át kell foglalni a jegyüket a legközelebbi járatra. Rendkívüli esetben az utasoknak szállást és ellátást kell biztosítani legfeljebb öt napig, ha az utas ezt a saját teszi meg, akkor naponta legfeljebb 125 eurós költségtérítés jár.

Amikor nem kell kártérítést fizetni

A dokumentumban meghatározták azokat az eseteket, amikor nem kell kártérítést fizetnie a légitársaságoknak, de írásos formában bizonyítaniuk kell, ezek közé tartozik egyebek mellett a gépnek a madárral történő ütközése, politikai lázongások, előre nem látható munkaügyi vita.

Forrás: Flickr / Miss Shari

A tervezet szerint az utas a járatokra magával viheti a fedélzetre alapvető személyes tárgyat, így a kabátját és a kézipoggyászát, illetve legalább egy olyan csomagot, amelyet a reptéri vásárlás során kapott. Az utasnak három hónapig lenne lehetősége panaszt tenni, amelyre a társaságnak hét napon belül válaszolnia kell, ha két hónapon belül nem válaszol minden felmerülő kérdésre, akkor az a panasz elfogadását jelenti. Az elfogadott tervezet szerint nem lehet megtiltani azon utasok beszállítását, akik a retúr járat oda útján nem voltak a gépen.

Járattörlés

A járat nélkül maradt utasnak ugyanúgy joga van az árvisszatérítéshez és az átfoglalási lehetőségekhez, mint ahogyan a visszautasított utasoknak. Emellett az ellátások egyes fajtáira is igényt támaszthatnak: étkezést, frissítőket és díjmentes kommunikációs eszközöket kell rendelkezésükre bocsátani.

A pénzbeli kártérítés akkor nem jár, ha az utast tizennégy nappal a járat indulása előtt erről tájékoztatták, vagy az eredeti induláshoz közeli (a gyakorlat szerint két és négy óra közti időpontra) átirányították. A légitársaság akkor sem köteles fizetni, ha bizonyítani tudja, hogy a járat törlését rendkívüli körülmények, például előre be nem jelentett sztrájk, terrortámadás gyanúja indokolták.

Elveszett poggyász

A légitársaság viseli a felelősséget az ellenőrzött poggyász megsemmisülése, vagy elvesztése, vagy megrongálódása miatt bekövetkezett kárért, ha a megsemmisülést, elveszést, vagy megrongálódást előidéző esemény a légi jármű fedélzetén, vagy bármely olyan időszakban történt, amely alatt az ellenőrzött poggyász a fuvarozó felügyelete alatt volt.

Ha a fuvarozó elismeri az ellenőrzött poggyász elvesztését, vagy az ellenőrzött poggyász huszonegy nappal azután, amely napon meg kellett volna érkeznie, sem érkezett meg, az utas jogosulttá válik, hogy a fuvarozóval szemben a fuvarozási szerződésből származó jogait érvényesítse. A fuvarozót nem terheli felelősség, ha a kár a poggyász benne rejlő hibája, minősége, vagy eltérése miatt következett be, például nemes egyszerűséggel valaki romlandó árut csomagolt be.