Termékszavatosság: lehetővé vált a gyártóval szembeni közvetlen fellépés

Vágólapra másolva!
Május 14.-én lép hatályba az a rendelet, amely alapján a termékszavatosság jogintézménye lehetővé teszi a fogyasztó számára a közvetlen igényérvényesítést a gyártóval szemben is. Ez annyit is jelent, hogy ha hibás a vásárolt termék, nemcsak az eladóval szemben fordulhatunk, hanem a gyártóval vagy forgalmazóval szemben is, még akkor is, ha a termékre nincs jótállás, vagy a jótállási idő elmúlt, de a termékszavatosság érvényesítésére rendelkezésre álló két éves határidő még nyitva áll.
Vágólapra másolva!

Ha hibás a vásárolt termék, nemcsak az eladóval szemben fordulhatunk, hanem a gyártóval vagy forgalmazóval szemben is, még akkor is, ha a termékre nincs jótállás, vagy a jótállási idő elmúlt, de a termékszavatosság érvényesítésére nyitva álló két éves határidő még nyitva áll.

Az új Polgári törvénykönyv megfogalmazása szerint termékszavatosság esetén a vásárló nem csak az eladóval, hanem közvetlenül a gyártóval vagy a kereskedővel szemben is érvényesítheti a szavatossági jogát, így javítást, cserét kérhet.

A vásárló számára a termék meghibásodása esetén a legerősebb jogosultság továbbra is a jótállási jog marad. A garancia (jótállás) egy ígéret a gyártó, importőr, olykor a kereskedő részéről, hogy a jótállási idő alatt történő meghibásodásért kezeskedik. Ezekben az esetekben az eladónak - gyártónak - kell bizonyítania azt, hogy a vevő nem a rendeltetésének megfelelően használta az eszközt.

A bizonyítási teher kérdése

A kellékszavatossági jog érvényesítése esetén - szemben a jótállással - a vásárló kötelezettsége bizonyítania azt, hogy a hiba már a vásárláskor létezett. Azonban fogyasztói szerződések esetében az első hat hónapban fordított a bizonyítási kötelezettség. Így meghibásodás esetén vélelmezni kell, hogy a termék hibája már vásárláskor is fennállt: ebben az esetben az eladó felel a hibáért.

Forrás: AFP

Az új rendelet - amely május 14-én lép hatályba - kimondja: szavatossági igénye érvényesítésekor a szerződés megkötését a fogyasztónak kell bizonyítania. Ha a vállalkozás a szerződés megkötését vitatja, köteles felhívni a fogyasztó figyelmét a panasztétel lehetőségére és a panasz intézésének a módjára. A szerződés megkötése bizonyított, ha a vevő felmutatja a számlát vagy nyugtát.

Öt nap, illetve tizenöt nap

A vállalkozás a fogyasztó nála bejelentett szavatossági vagy jótállási igényéről jegyzőkönyvet köteles felvenni. A szavatossági vagy jótállási igény bejelentése azonban nem minősül - a fogyasztóvédelemről szóló törvény szerinti - panasznak.

Ha a vállalkozás a fogyasztó szavatossági vagy jótállási igényének teljesíthetőségéről - annak bejelentésekor - nem tud nyilatkozni, akkor öt munkanapon belül, igazolhatóan köteles értesíteni a fogyasztót, a vállalkozásnak pedig törekednie kell arra, hogy a javítást vagy a cserét tizenöt napon belül elvégezze.