D.A.S. JogSzerviz: miben tud segíteni az országos betegjogi központ?

Milyen helyzeteben utasíthat vissza egy kezelést egy páciens, orvosok és betegek jogai
Kútvölgyi kórház, Budapest
Vágólapra másolva!
Az Országos Betegjogi, Ellátottjogi, Gyermekjogi és Dokumentációs Központ” hivatalos rövidített nevén „OBDK” egy központi állami hivatal, aminek szándéka szerint igen komoly feladatokat szánt az egészségügyi kormányzat – mondta el az Origónak a D.A.S. JogSzerviz szakértője. Ezen szervezet a rá vonatkozó jogszabályok és saját statútuma szerint összefogja a betegjogi képviselők működését, jogvédelmi szolgáltatást nyújt megkeresés alapján a hozzá fordulóknak.
Vágólapra másolva!

Az elmúlt évek során több hullámban végbement az egészségügyi- és szociális ellátó szervezet átalakítása, a kórházak állami működtetésének visszaállítása. A betegek és az ellátottak panaszai sajnos javarészt változatlanok, függetlenül attól, hogy a rendelőt, a kórházat az állam, az önkormányzat, vagy valamely magáncég működteti.

Közismert tény, hogy az állami egészségügyi- és szociális ellátó szervezet krónikusan alulfinanszírozott, sok helyen kihívást jelent a megfelelő felkészültségű és létszámú orvosi-, ápolói és gondozó személyzet fenntartása. Panaszok azonban ott is szép számmal előfordulnak, ahol az intézmény esetleg nem küzd anyagi és létszámgondokkal.

Betegek keringenek kórházak között, napokig nem kerül sor egy-egy vizsgálatra és még lehetne sorolni a sokat hivatkozott példákat. Dr. Vágány Tamás szerint felvetődik a kérdés, hogy az egészségügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos panaszunk esetén – hasonlóképpen a fogyasztóvédelmi hatóság vagy a pénzügyi felügyelet eljárásához - számíthatunk-e valamilyen állami segítségre, támogatásra?

Kevesen ismerik

Meglepően kevéssé közismert hivatal az idestova már csaknem két éve életre hívott „Országos Betegjogi, Ellátottjogi, Gyermekjogi és Dokumentációs Központ” hivatalos rövidített nevén „OBDK”.

Ez a szervezet egy központi állami hivatal, aminek szándéka szerint igen komoly feladatokat szánt az egészségügyi kormányzat. Ezen szervezet a rá vonatkozó jogszabályok és saját statútuma szerint összefogja a betegjogi képviselők működését, jogvédelmi szolgáltatást nyújt megkeresés alapján a hozzá fordulóknak.

Ezen felül konkrét segítség kérhető az ellátással kapcsolatos dokumentáció megismeréséhez (innét kérhetők ki például megszüntetett intézményekben addig őrzött iratok), de akkor is ehhez a hivatalhoz kell fordulnunk, ha határon átnyúló egészségügyi ellátással kapcsolatos kérdésünk, kérésünk, igényünk merül fel.

A hivatal közvetlenül is felkereshető a fővárosban és további hat regionális irodájában. A panaszok bejelentésére ingyenes zöld szám is a rendelkezésünkre áll.

Amiben tudnak segíteni és amiben nem

A panaszbejelentés alapján – az abban foglaltaktól és a bejelentő személyétől is függően – a Betegjogi Központ általános vagy egyénre szabott tájékoztatással, az érintett ellátó intézmény megkeresésével, súlyosabb esetben akár szakértő(k) bevonásával is a panaszos rendelkezésére áll. Eljárásának célja a megfelelő információk elérhetővé tétele, a sérelem egyeztetéssel történő orvoslása, jövőbeni előfordulásának lehetséges kiküszöbölése.

Az OBDK nemcsak a betegek részére, hanem az egyéb ellátottak és a gyermekek jogainak óvására is hivatott. Utóbbiak körében a gyermekvédelmi képviselő akár bírság kiszabását is kezdeményezheti. A hivatal honlapja (http://www.obdk.hu/) meglepően informatív és jól használható – utalt rá a D.A.S. JogSzerviz vezetője.

Noha az OBDK deklarált feladata jogaink védelme és a tájékoztatás elősegítése, a legsúlyosabb panaszügyekben, a műhiba-gyanús esetekben szakértőt fogadni és pereskedni sajnos továbbra is magunknak kell, ezt nem intézi el nekünk a hivatal. Azt is meg kell jegyezni, hogy az állami fenntartású intézményekkel szembeni panaszainknak egy másik állami hivatal útján való hatékony kivizsgáltatásában és orvoslásában sajnos nem lehetünk teljesen bizonyosak – mondta végezetül dr. Vágány Tamás.

A létrehozás céljai

Az OBDK-t a kormány az Országos Betegjogi, Ellátottjogi, Gyermekjogi és Dokumentációs Központról szóló 214/2012. (VII.30) Korm. rendelettel 2012. augusztus 1-jei hatállyal hozta létre. Az OBDK központi hivatalként ellátja a betegek jogainak hatékony védelmét, és letéteményese az ellátotti és gyermeki jogok védelmének.

Forrás: Origo

Az OBDK a jogvédelmi képviselet ellátása során kiemelt hangsúlyt fektet az érintettek jogairól szóló és a szolgáltatások elérését elősegítő tájékoztatásra, a betegdokumentáció megismerésével összefüggő jog érvényesítésére, a panaszjog gyakorlásának segítésére, a rendszerhibák feltárására és megoldására. Eljárásaiban közvetít a szolgáltató és a kérelmező közötti vitás kérdések peren kívüli, gyors és mindkét fél számára megnyugtató rendezése érdekében. Munkájuk során a jogvédelmi képviselők a szolgáltatásokat működtetők, fenntartók, engedélyező hatóságok, szakmai szervezetek széles körével tartják a kapcsolatot.

A központ kezeli a jogutód nélkül megszűnt egészségügyi intézményekben keletkezett egészségügyi dokumentációt: nyilvántartást vezet, biztosítja a beteg számára az iratbetekintés jogát, az iratokat őrzi és archiválja.

Hatósági feladatai jogkörében az OBDK vezeti a betegjogi, ellátottjogi, gyermekjogi képviselők nyilvántartását, valamint folyamatosan nyomon követi az egészségügyi szolgáltatások hozzáférhetőségét, az ellátásszervezéssel, beutalási renddel, betegtájékoztatással kapcsolatos szabályok érvényesülését.

Mindezek mellett az OBDK a határon átnyúló egészségügyi ellátás nemzeti kapcsolattartó pontja is, amely elsősorban a betegek és az egészségügyi szakemberek számára nyújt tájékoztatást a határon átnyúló ellátások igénybevételével kapcsolatos jogokról, a panasztételi és jogorvoslati eljárásokról, a szolgáltatások elérhetőségéről.