Az elmúlt évek során több hullámban végbement az egészségügyi- és szociális ellátó szervezet átalakítása, a kórházak állami működtetésének visszaállítása. A betegek és az ellátottak panaszai sajnos javarészt változatlanok, függetlenül attól, hogy a rendelőt, a kórházat az állam, az önkormányzat, vagy valamely magáncég működteti.
Közismert tény, hogy az állami egészségügyi- és szociális ellátó szervezet krónikusan alulfinanszírozott, sok helyen kihívást jelent a megfelelő felkészültségű és létszámú orvosi-, ápolói és gondozó személyzet fenntartása. Panaszok azonban ott is szép számmal előfordulnak, ahol az intézmény esetleg nem küzd anyagi és létszámgondokkal.
Betegek keringenek kórházak között, napokig nem kerül sor egy-egy vizsgálatra és még lehetne sorolni a sokat hivatkozott példákat. Dr. Vágány Tamás szerint felvetődik a kérdés, hogy az egészségügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos panaszunk esetén – hasonlóképpen a fogyasztóvédelmi hatóság vagy a pénzügyi felügyelet eljárásához - számíthatunk-e valamilyen állami segítségre, támogatásra?
Kevesen ismerik
Meglepően kevéssé közismert hivatal az idestova már csaknem két éve életre hívott „Országos Betegjogi, Ellátottjogi, Gyermekjogi és Dokumentációs Központ” hivatalos rövidített nevén „OBDK”.
Ez a szervezet egy központi állami hivatal, aminek szándéka szerint igen komoly feladatokat szánt az egészségügyi kormányzat. Ezen szervezet a rá vonatkozó jogszabályok és saját statútuma szerint összefogja a betegjogi képviselők működését, jogvédelmi szolgáltatást nyújt megkeresés alapján a hozzá fordulóknak.
Ezen felül konkrét segítség kérhető az ellátással kapcsolatos dokumentáció megismeréséhez (innét kérhetők ki például megszüntetett intézményekben addig őrzött iratok), de akkor is ehhez a hivatalhoz kell fordulnunk, ha határon átnyúló egészségügyi ellátással kapcsolatos kérdésünk, kérésünk, igényünk merül fel.
A hivatal közvetlenül is felkereshető a fővárosban és további hat regionális irodájában. A panaszok bejelentésére ingyenes zöld szám is a rendelkezésünkre áll.
Amiben tudnak segíteni és amiben nem
A panaszbejelentés alapján – az abban foglaltaktól és a bejelentő személyétől is függően – a Betegjogi Központ általános vagy egyénre szabott tájékoztatással, az érintett ellátó intézmény megkeresésével, súlyosabb esetben akár szakértő(k) bevonásával is a panaszos rendelkezésére áll. Eljárásának célja a megfelelő információk elérhetővé tétele, a sérelem egyeztetéssel történő orvoslása, jövőbeni előfordulásának lehetséges kiküszöbölése.
Az OBDK nemcsak a betegek részére, hanem az egyéb ellátottak és a gyermekek jogainak óvására is hivatott. Utóbbiak körében a gyermekvédelmi képviselő akár bírság kiszabását is kezdeményezheti. A hivatal honlapja (http://www.obdk.hu/) meglepően informatív és jól használható – utalt rá a D.A.S. JogSzerviz vezetője.
Noha az OBDK deklarált feladata jogaink védelme és a tájékoztatás elősegítése, a legsúlyosabb panaszügyekben, a műhiba-gyanús esetekben szakértőt fogadni és pereskedni sajnos továbbra is magunknak kell, ezt nem intézi el nekünk a hivatal. Azt is meg kell jegyezni, hogy az állami fenntartású intézményekkel szembeni panaszainknak egy másik állami hivatal útján való hatékony kivizsgáltatásában és orvoslásában sajnos nem lehetünk teljesen bizonyosak – mondta végezetül dr. Vágány Tamás.
A létrehozás céljai
Az OBDK-t a kormány az Országos Betegjogi, Ellátottjogi, Gyermekjogi és Dokumentációs Központról szóló 214/2012. (VII.30) Korm. rendelettel 2012. augusztus 1-jei hatállyal hozta létre. Az OBDK központi hivatalként ellátja a betegek jogainak hatékony védelmét, és letéteményese az ellátotti és gyermeki jogok védelmének.
Az OBDK a jogvédelmi képviselet ellátása során kiemelt hangsúlyt fektet az érintettek jogairól szóló és a szolgáltatások elérését elősegítő tájékoztatásra, a betegdokumentáció megismerésével összefüggő jog érvényesítésére, a panaszjog gyakorlásának segítésére, a rendszerhibák feltárására és megoldására. Eljárásaiban közvetít a szolgáltató és a kérelmező közötti vitás kérdések peren kívüli, gyors és mindkét fél számára megnyugtató rendezése érdekében. Munkájuk során a jogvédelmi képviselők a szolgáltatásokat működtetők, fenntartók, engedélyező hatóságok, szakmai szervezetek széles körével tartják a kapcsolatot.
A központ kezeli a jogutód nélkül megszűnt egészségügyi intézményekben keletkezett egészségügyi dokumentációt: nyilvántartást vezet, biztosítja a beteg számára az iratbetekintés jogát, az iratokat őrzi és archiválja.
Hatósági feladatai jogkörében az OBDK vezeti a betegjogi, ellátottjogi, gyermekjogi képviselők nyilvántartását, valamint folyamatosan nyomon követi az egészségügyi szolgáltatások hozzáférhetőségét, az ellátásszervezéssel, beutalási renddel, betegtájékoztatással kapcsolatos szabályok érvényesülését.
Mindezek mellett az OBDK a határon átnyúló egészségügyi ellátás nemzeti kapcsolattartó pontja is, amely elsősorban a betegek és az egészségügyi szakemberek számára nyújt tájékoztatást a határon átnyúló ellátások igénybevételével kapcsolatos jogokról, a panasztételi és jogorvoslati eljárásokról, a szolgáltatások elérhetőségéről.