Vágólapra másolva!
Peres eljárás nélkül, a pénzügyi felügyelet mellett működő Pénzügyi Békéltető Testület segítségével is rendezhetik a magánszemélyek a bankokkal kialakult vitákat. Ám a Pénzügyi Békéltető Testületek előtt megindított eljárásokra is léteznek kötelező előírások, amelyeket be kell tartaniuk a magánszemélyeknek.
Vágólapra másolva!

A Pénzügyi Békéltető Testület (PBT) a Magyar Nemzeti Bank mellett működő, bíróságon kívüli, alternatív vitarendezési fórum, mely a fogyasztók és a pénzügyi szolgáltatók között létrejött - szolgáltatás igénybevételére vonatkozó - szerződésből, jogviszonyból eredő jogviták intézésével foglalkozik. A PBT-hez olyan viták rendezésére irányul kérelemmel lehet fordulni, amelyekben az ügyfél által a szolgáltatónál közvetlenül kezdeményezett panaszkezelési eljárás az ügyfél számára eredménytelenül zárult.

Fontos tudni, hogy nem tartozik a PBT hatáskörébe a fogyasztói csoportokkal kapcsolatos jogvita rendezése, mert a fogyasztói csoportok és azok szervezői nem pénzügyi szolgáltatók. Így a fogyasztói csoportokkal kapcsolatos jogviták alternatív vita rendezési fórumai továbbra is a békéltető testületek.

Csak természetes személy kérheti

Az eljárást csak természetes személy kérheti, egyéni vállalkozó, gazdasági társaság és jogi személy nem, hiszen pénzügyi békéltetés, mint alternatív vita-rendezési fórum tipikusan a fogyasztóvédelem jogintézménye.

A PBT hatáskörébe és illetékességébe tartozik a fogyasztó és a bankok, pénzügyi vállalkozások, befektetési szolgáltatók között - a nyújtott szolgáltatással kapcsolatban - létrejött szerződés megkötésével és teljesítésével kapcsolatos vitás ügyek (pénzügyi fogyasztói jogviták) bírósági eljáráson kívüli rendezése.

Az eljárás célja elsősorban egyezség létrehozását kísérli meg a felek között, ennek eredménytelensége esetén az ügyben döntést hoz a fogyasztói jogok egyszerű, gyors, hatékony és költségkímélő érvényesítésének biztosítása érdekében.

Szükséges kellékek

A kérelem formája a beadvány, melynek tartalmaznia kell a kérelmet előterjesztő nevét, lakcímét. A nyomtatvány részletes kitöltésén túl, szükséges az állításokat alátámasztó dokumentumok, például hirdetés, szerződés, panasz, válaszadás, tértivevények, hirdetmények csatolása is.

A PBT eljárása megindításának alapvető feltétele, hogy a fogyasztó közvetlenül megkísérelje a vitás ügy rendezését a pénzügyi szolgáltatóval. Ezt a feltételt a kérelem beadásakor igazolni kell, e nélkül a PBT a kérelmet elutasítja.

Másik fontos feltétel, hogy ne legyen folyamatban más - az adott ügyre vonatkozó - eljárás. Ezért a fogyasztónak a kérelemben nyilatkoznia kell arról, hogy az ügyben közvetítői eljárást, vagy polgári peres eljárást nem indított.

A kérelemnek tartalmaznia kell a fogyasztó nevét, lakóhelyét vagy tartózkodási helyét, a fogyasztói jogvitával érintett pénzügyi szolgáltató nevét, székhelyét, a fogyasztó álláspontjának rövid leírását, az azt alátámasztó tényeket és azok bizonyítékait, a fogyasztó nyilatkozatát a vitás ügy rendezésének megkísérléséről, az elutasított panaszt, a fogyasztó nyilatkozatát arra nézve, hogy az ügyben közvetítői eljárást vagy polgári peres eljárást nem indított, a döntésre irányuló indítványt.

A kérelmet bármilyen formában be lehet nyújtani, de a törvényben előírt kötelező tartalmi elemeknek meg kell felelnie, ellenkező esetben a Pénzügyi Békéltető Testület a kérelmet elutasítja.

Kilencven napon belül befejeződhet

Az eljárás igen gyorsan eredményt hozhat, hiszen az eljárást a PBT a megindítását követő kilencven napon belül befejezi, mely határidő csak egy esetben hosszabbítható meg harminc nappal. Az eljárás tehát jóval gyorsabb, mint a bírósági per.

Az eljárás során a feleket nagyon szigorú együttműködési kötelezettség terheli. A pénzügyi szolgáltató terhelő együttműködési kötelezettség keretében a pénzügyi szolgáltatónak a fogyasztó bejelentésére válasziratot kell készítenie, dokumentumokat kell szolgáltatnia, meg kell jelennie a meghallgatáson.

Ezek elmulasztása esetén a Pénzügyi Békéltető Testület közzéteheti annak a pénzügyi szolgáltatónak nevét, székhelyét és az eljárással érintett tevékenysége megjelölését, amely felszólítása ellenére nem tett az ügy érdemére vonatkozó nyilatkozatot és a kitűzött meghallgatáson nem jelent meg, ilyen módon megakadályozva az egyezség létrehozását.

A PBT eljárása során mediátorként a felek közötti egyezség létrehozásában működik közre első körben, azonban ha ez nem vezet eredményre, akkor kötelező hatályú határozatot hoz, vagy ajánlást fogalmaz meg. Amennyiben a pénzügyi szolgáltató előzetesen tett nyilatkozatával alávetette magát a PBT döntésének, akkor köteles teljesíteni a határozatban foglaltakat. A határozatban foglalat kötelezettség teljesítésére tizenöt napja van.