A balesetek jelentős része nem a gépjárművezető hibájából következik be, hanem saját hibából, így a sofőrnek saját magának kell a kárt viselnie. Ilyen esetekre jelenthet megoldást a casco-biztosítás, mely saját hibás közlekedési baleset esetén megtéríti a gépjárműben esett károkat.
A szerződés megkötésekor kiemelten fontos azonban áttekinteni a szerződési feltételeket, melyből kiderül, hogy egy káresemény esetén mekkora lesz az önrész összege – emelte ki a D.A.S. JogSzerviz szakértője.
Az önrész meghatározása
Dr. Bezzegh Edina rámutatott: az önrész százalékos arányban kerül meghatározásra, amelyhez minden esetben tartozik egy minimum összeg, amit biztosan a szerződőnek kell viselnie. A kártérítési összegből az önrész minden esetben levonásra került, az e feletti részt azonban a biztosító fizeti, így könnyítve meg a károsult helyzetét.
A biztosító fizetési kötelezettsége fennáll javítás és totálkár esetén egyaránt, totálkáros kárrendezés esetén azonban számítani kell arra, hogy az év hátralévő részére járó casco biztosítási díjat is le fogja vonni a kifizetett kártérítési összegből, melyet teljesen jogszerűen meg is tehet, hiszen a biztosítási díj egész évre megilleti a biztosítótársaságot.
A sérült gépjármű szállítási költségei
Ha valaki most köt szerződést, érdemes arra is odafigyelnie, hogy a casco biztosítás fedezete kiterjedjen a sérült gépjármű szállítási költségeinek megtérítésére is, hiszen ezzel egy további plusz költség alól mentesítheti magát a biztosítás megkötése közlekedési baleset esetén – húzta alá végezetül a D.A.S. JogSzerviz szakértője.
Casco és lízingszerződés
A lízingszerződés legnagyobb veszélye az ügyfelekre nézve, hogy a jármű (mint lízingtárgy) megsemmisülése, vagy ellopása automatikusan megszünteti a szerződést, így a hátralévő lízingdíjakat egy összegben kell megfizetnie a pórul járt ügyfélnek. Ezért lízingnél rendkívül ajánlatos jó feltételekkel casco biztosítást kötni, hogy kár esetén ezzel is csökkenteni lessen a lízingcég felé fennálló tartozáson.
Még emellett is borítékolható, hogy egy fiatal lízingszerződés esetében a hátralévő, kamattokkal terhelt lízingdíjak összege nagyobb lesz, mint a casco biztosító által kifizetett kárösszeg. Ezt sajnos nem lehet kiküszöbölni, így ebben áll a lízing egyik legnagyobb kockázata.
Amire az alap casco-biztosítás vonatkozik
Az alap casco-biztosítás alapján csupán a gépjárműben keletkezett rongálási kár, vagy üvegkár megtérítésére van lehetőség autófeltörés esetén. A gépjárműben felejtett értéktárgyakra, és a gépjármű extra tartozékaira kiegészítő biztosítást kell kötni.
Ráadásul a legtöbb esetben a kiegészítő biztosítás alapján is csupán abban az esetben fizet a biztosító, ha az értéktárgyakat a jármű lezárt csomagteréből tulajdonították el, például kesztyűtartóból, vagy a csomagtartóból.
Mivel az átlagos alap casco biztosítás nem vonatkozik az autóban felejtett értéktárgyakra, a gyári felszereltségen túl beépített extrákra, azokra tehát külön biztosítás lehet kötni, ám ez sem mindig problémamentes, vita alakulhat ki, hogy a GPS az autó integrált tartozéka vagy sem.